Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 20 besök idag (97734 totalt) |
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Hej, kul med fler som kör M3:or!
Jag undrar lite om du kan dela med dig om dina erfarenheter med de bromsar du har? Förstår jag det riktigt att du har CSL skivor fram, bromskylning och PFC08 belägg? Hur har detta funkat för dig? Har du upplevt snedslitning av beläggen någonting? Jag har nu orginalbromsar med XP8 och kan köra typ i 7-8 minuter på bana innan bromsarna börjar bli varma och ta dåligt. Jag upplever också dålig pedalskänsla då beläggen slits på grund av snedslitna belägg. Jag har nu monterat fasta bussningar istället för gummibussningarna på oken fram, det har hjälpt lite men beläggen slits fortfarande snett. Jag kommer nu uppgradera med i princip samma saker som du har, CSL skivor + bygga bromskylning och så funderar jag på PFC08 istället för carbotech. Du skrev för en stund sen att du inte var helt nöjd med bromsarna, har du möjlighet att utvecka lite? Tack på förhand! _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Hej Erik. Jag har facktiskt inte haft ur beläggen o synat dom, men jag har kollat prylarna imellan körningarna och inte sett något anmärkningsvärt angående sned slitaget. Tycker att det sliter väldigt lite belägg över huvud taget o så långt är ju det bra. Dessutom så ser det inte ut som att jag har några större problem med värme heller, inte jätte blått eller mkt broms tickande när man kört. Jag upplever en "degig" pedalkänsla, den blir bättre när jag luftar men återkommer så fort jag kört en stint. Upplever dessutom när man bromsar att först så har jag motstånd i pedalen sen så minskar det för att sedan öka igen... Kan dessutom inte låsa framhjulen vid full broms!! Upplever mkt mera bett i PFC08 beläggen gäntemot Carbotech. Kan väll igentligen inte klaga på broms prestandan men det saknas något.... Pratade med Per Stacke igår så jag får väll se vart det slutar..... Han är inne på att jag har nått gränsen för vad ett standard en kolvsok orkar med och orginal skivorna behöver nog ochså pensioneras. Vet inte om du fick svar på dina frågor men det är så jag upplever det ialla fall. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Röstar på Vänster _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Den vänstra men byt blinkerslampan till en silverfärgad. _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 530d xDrive -17 BMW 320i xDrive -15 |
||||
Hej, tack för svar. Ok, det verkar som om din setup trots allt fungerar skapligt, känslan i pedalen är ju rätt kass med glidok, men dina bromsar verkar inte överhetta på samma sätt som mina. Vi får se vad jag får till nu under vintern =) _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||||
Race rapport ifrån Falkenberg 24/9 med SVKG.
Årets sista ban körning gick av stapeln på Falkenbergs Motorbana, körde där senast 2007 så det kändes nästan som att komma till en ny bana. Vatten planing hela vägen dit på slut R-däck men fram kom jag. Bilen var oförändrad ifrån senast förutom lite bling bling, oranga blinkers, denna STORA fråga som stöts och blöts lite var stans. Jag och Nicklas Rosell är helt överens, det blev JÄVLIGT bra. Nå väl... Körnings mässigt så bjöd första stinten på lite blött under lag så tiderna stannade väll på ca 53 någon ting.. Men i sista stinten av fyra så hade jag bytt till lite mindre slitna fram däck hade fria och fina varv och körde på 51,96 redan på fjärde varvet...... jag sa till Nicklas att det skulle ske på tredje varvet.... Men det blir ju aldrig som man tänkt sig!..... Några stämning bilder på våra bilar kommer här. Är mkt nöjd med året säsong som började efter midsommar för min del. Men tack vare slumpen o lite tjat ifrån kompisar så blev det till slut 6st ban träffar inkl. en timeattack tävling. Bilen har funkat kanon hela vägen utan drifts stop eller liknande. Vist finns det en "att göra" lista, men jag skulle kunna köra igen imorgon utan problem. Kan inget annat än rekommendera BMW E46 M3 till dom som vill åka mkt bana till lite pengar och få modifieringar. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Jäkligt snyggt!
Det var lite otrevligt till en början när man fick lite släpp här och där, men när det torkade upp gick det undan! Kul att du gick ner på 51, det finns väldigt mycket mer att hämta på att bara få kört där en del känns det som. Det skulle vart lite fler körtillfällen där. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||
Efter ett lååååångt mek uppehåll under december och helger så har äntligen bilen letat sig upp på pallbockar i garaget. Känns lite sent när en del redan holt på i flera månader...
Listan med att göra saker har växt under vinter utav olika anledningar och lådorna med delar har fyllt garaget i samma takt som plånboken tömts ... Tack vare en Mr. Skoog så blev det inte alls som jag planerat det, men det blir det ju ändå aldrig. Det var faktiskt snö på marken dagen till ära dagen då jag skulle ha upp den på bockar . Nr 1 på dagordningen var att göra så här Så att denna kan komma iväg till Peder på Mobimech för sedvanlig ombyggnation och utväxlings ändring. Nu så väntar jag bara på att donations slutväxeln skall bli ner plockad ifrån bilen som den sitter på.. Men jag får väll antagligen hämta den själv. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Sen var ju aldrig meningen att jag skulle mickla med maskin iår, meeen va fan man kan väll ändra sig . Så här såg det ut före med original insuget
och så här blev det med fiber insuget.. Det är inte färdig inpassat än, men det passar fint. Behöver byta vakuumslang på ventilkåpan och oljebehållaren till SMG-lådan samt kröka om oljestickans rör för att få dit de på ett bra sätt. Sen så behövs nog någon form av vilt stängsel för att inte suga in mindre och mellan stora husdjur som kan skapa förbrännings problem. Någon form av snorkel ner mot hjulhuset bakom lyktan eller få ihop röret med original luftintag över kylaren skall också lösas. Hoppas bara att det inte blir problem med 95db gränsen. Se så skall också grenrören som sitter här under någon stans bytas. Var inte alls så trångt som jag trodde att gräva fram dom som det såg ut ifrån början. När det ändå var gott om plats så passar man ju ändå på med att byta packning på CPV ventilen som sitter i bakkant av motorblocket och som kan vara en källa till oljeläckage (så inte i detta fallet). Köpte packningar till Vanosen ifrån Beisan system av http://www.hackengineering.co.uk/ som även hade o-ringen till CPV ventilen som reservdel (det har inte BMW där får man köpa hela ventilen). Fick mkt bra kontakt med Ben på Hackengineering, kan verkligen rekommendera deras tjänster varmt. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
_________________ Conny Ljunggren |
||||
Du är inte ensam om att vara inne på ett spår och vips så har lite rejsa folk fått en att göra mer än vad som var tänkt till en början....
Fick du tag på mer info om alpha-n? _________________ Jonas Sommar E46 M3 Laguna Seca https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393 E30 M3 Lysholm Såld http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539& |
||||
Nä så är det väl Jonas. Nä jag har inte forskat så mkt i alpha-n än, men jag tror att det finns en man på Tjörn som kan lösa mina önskemål. Sen förstår ju jag oxå att det inte går att köra med en LM mätare i ett avlopps rör så någon annan lösning får det bli på luftmätandet. _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||
Kolfiberinsug Snyggt men viktigast av allt; Ljudet! Ger minst 50 psykologiska hästar
Ang styrningen; jag tänkte skicka min box till en herre i England för lite massering, han har mappar både med och utan LMM, iaf till E36. Om man vill går det att köra LMM med större tvärsnittsarea än original men styrningen måste då anpassas för detta. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Jag rekomenderar varmt Tuning Tech Frank Smith http://tuningtechfs.com/ttfs-bmw-e46 Frank är den klarast lysande stjärnan bland tuners som diskuteras på M3forum.net. Han har ett system med logger som du själv använder för att han ska kunna se hur tunen ska justeras för bästa efekt. De olika filerna laddar du själv enkelt in i ECUn med hans programvara på en PC. Det är han som justerat min ECU-programvara för bättre trottelsynkronisering mot SMGn vid växling. Det blev en enorm skillnad. Han kan också mappa om SMGn för annan utväxling (till automatläget gissar jag) Och vill du gå hela vägen till riktigt CSL styrning så erbjuder han ombyggt vakum rail med MAP-sensor samt ombyggd ECU för styrning av det stora CSL-spjället (vilket du iofs inte verkar ha i den där luftboxen). Du kan inte misslyckas med TTFS. _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Jävlar så fräckt! Suttit och drömt mig bort på diverse sidor med CF insug.
Vad är det för kvalisort på ditt insug? Vad blir det för spec på diffen? Blir spännande att se vad för mjukvara du kommer köra på sen. Tycker det är lite rörigt det där. Fattar jag det rätt om Alpha-N = Ingen LMM? Hade du annan mjukvara till din SMG sen innan? |
||||
TTFS har just startat en group buy med luftbox, tune och tempsensor flytt. Kolla här: http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 M3 GTS -02 | << 1, 2, 3, 4 ... 12, 13, 14 >> 20 besök idag (97734 totalt) |