Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Var hittar man spiralfjäderdemonteringsverktyg?
4 besök senaste veckan (5224 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jag skulle vilja ha tag på ett sådant där fint fjäderkompressverktyg som verkstäderna använder för att demontera spiralfjädrar.

Micro säljer en halvmesyr till fjäderspännarverktyg och det vill jag inte ha, för sådana har jag redan.
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



jag köpte mina två snikkompressorer på Mekonomen, 62 spänn styck. Funkade utmärkt, dock ett j-a skruvande för att komprimera fjädrarna.

Varför inte använda Micros?

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Därför att :

1. Man får skruva tills pensionen.
2. På ett eller annat sätt tar dom i, antingen i hjulupphängningen eller i karossen, vilket gör dom en aning opraktiska.

Jag kör Saab 900, skall tilläggas. Andra bilar är kanske bättre lämpade för dessa budgetspännare.

Jag ska kolla in Mekonomens, dom kanske är lite bättre än Micros.

Annars var det just ett sådant där fint proffsverktyg jag ville ha. Verkar så praktiskt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

du vet vad dom kostar va!

köpte mitt med 3 set olika stl på klorna och den kostade 2900:- + moms på boier verktyg i sthlm och det med rabatt

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Man kan ju alltid bygga en egen spännare.
Skissade på en och började även bygga en när jag skulle byta fjädrar på min 900.
Men pga att fälgarna jag skulle köpa av Dude tyvärr inte passade struntade jag i även i fjäderbytet, därför byggde jag aldrig klart spännaren.

Här är iaf en väldigt snabb skiss som jag gjorde i SolidWorks.

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag köpte på Biltema. Dryga 100-lappen för ett två st. Då är där 1/2" fäste för spärrskaft invändigt o sexkant utvändligt, funkar finfint!
thumbs up

Men ni kanske ska ha prylar för att byta fjädrar i depån utan att däcken svalnar? Biltemas tar ju nån minut per fjäder att spänna ihopa ..
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



man får väl som vanligt vad man betalar för tid var ingen kritisk punkt för mig, så jag valde billigast möjliga. Så här i efterhand hade jag nog inte ens behövt fjäderkompressorerna för att demontera fjäderbenstopparna, men det är aldrig fel med fler verktyg...

OT: undvik Biltemas Torxnycklar. Blev gråhårig i går när jag totalröjde en snik-T40 och insåg att utan just den nyckeln kommer inte bilen på däck igen, ever. Hittade bättre grejor på järnaffären, puh! Vem kom förresten på Torx? Verkar idiotiskt att ha de där fina små spåren längst ned på bakre fjäderbenen, det satt ju knappt något skit där ....

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



För coilovers har jag gjort denna av en gammal domkraft, och det funkar bra.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Micros verktyg tar inte i... Om du kapar ordentligt Jag har Biltemas som jag kapat av ganska regält för att dom ska gå att använda på en og900.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jodå, jag har lagt i rördistanser för att korta in Micros fjäderspännare. Samma sak som att korta in.
Tack och lov har dom hål för halvtumsspärrnyckel så det blev inte så mycket jobb att skruva ihop.

Spännarna kom till användning i helgen när jag bytte totalt upprostade fjäderskålar i framvagnen.
Citera
Skruva banåkabil
Var hittar man spiralfjäderdemonteringsverktyg?
4 besök senaste veckan (5224 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande