Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
rollcenter för trailingarms (ej semi) samt andrageometriska
3118 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Det står ju i stort sett inget om rent parallella trailingarms arms men alla snabba franska gtibilar kan ju inte ha fel ;-)

Den typen jag tänker på är Peugeot /citroen.

Jag tänker mig att rollcenter blir längs backen men känslan nära kör är mer som att det är längs armarna leder.
Jag skulle kunna mäta fram det men det känns enklare att fråga den samlade kunskapen här.

En annan fundering är att när man sänker mycket så pekar armarna uppåt i bakat vilket innebär att de fjädrar lite framåt, detta borde inte göra jättemycket på bana förutom att fjädringen blir progressivt hårdare (kortare hävarm sett underifrån) men var går skärningspunkten mellan antidive och rise?

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Ingen?

En del frankofiler finns ju ändå här inne :-)

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Inget jag funderat värst på, men är de inte motsvarande den övre här


och samma resonemang som för semi-trailing borde gälla med avseende på RC.



Bara för någon flitig stackare på PSA fått det å fungera reko behöver det inte ha vart en bra idé från början

_________________
Pontus Fyhr
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Första bilden har jag sett men inte andra, stämmer den andra bilden så är det ju enkelt uppmätt :-)

Jag tycker mig sett lite olika bud på semitrailing arms och tittar man på tex bagge fram som har dubbla trailing arns så anger de markplan vilket gjort mig osäker.

Bilen känns som den har högre rc bak och i så fall räcker det med att sänka den.

Jag testade antirise bak med och det gynnas nog av sänkning med (dvs mindre antirise utan att gå över till rise)

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



t16 skrev:
Första bilden har jag sett men inte andra, stämmer den andra bilden så är det ju enkelt uppmätt :-)

Jag tycker mig sett lite olika bud på semitrailing arms och tittar man på tex bagge fram som har dubbla trailing arns så anger de markplan vilket gjort mig osäker.

Bilen känns som den har högre rc bak och i så fall räcker det med att sänka den.

Jag testade antirise bak med och det gynnas nog av sänkning med (dvs mindre antirise utan att gå över till rise)


Baggens främre sitter väl ovanför varandra? Vilket ger skärningen genom dem annorlunda än den franska varianten (typ rakt ner).



_________________
Pontus Fyhr
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Tycker det känns konstigt att med en arm som fransoserna har så blir det på ett sätt och två likadant under varann blir i markplan som en bladfjädrad stel axel.

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Racetech
rollcenter för trailingarms (ej semi) samt andrageometriska
3118 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande