Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5 besök senaste veckan (2357 totalt) |
Vad ska jag ha för koppling??
Någon som orkar ge en okunnig några tips? ![]() Min koppling är kass, den slirar. Ska jag byta både lameller och tryckplatta eller räcker det med bara lamellerna?? och när jag ändå byter tänkte jag uppgradera lite från orginal, kollade på Dalhems men de har inga tryckplattor till min bil, bara lameller, funkar det ändå? Alltså orginal tryckplatta och tex. OMP lamell? Sedan så har jag en fråga till, på Dalhems kan man läsa att man kan köpa fjädrade och ofjädrade lameller, vad är skillnaden? Antar att fjädrade är bäst då de kostar mer men vad är skillnaden egentligen? Jätte tacksam för svar! ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Skulle rekommendera att byta både lamell och tryckplatta..
Sachs har förstärkta tryckplattor till VW som klarar över 400Nm med standard lamell.. De kanske finns till din bil oxå.. Hör med mekonomen de e ÅF för sachs. Va de gäller lamell så är de lite olika beroende på hur mycket körbarheten får bli lidande. Så kallade sintrade lameller finns, som har mycket bra grepp, med den nackdelen att de hugger och gör det svårt, om inte omöjligt att slira på kopplingen. Något som kommer ge dig många stopp vid trafikljus i början.. Köper man en fjädrad lamell blir denna effekten något dämpad, men någon annan fördel med det ser jag inte. Bortsett från dessa "sinterlameller" så finns det såklart andra förstärkta men någon personlig erfarenhet av sådana har tyvärr inte jag. |
||||||
Heh, jag som precis tänkt skapa en ny tråd för att fråga i princip samma sak. Hoppas du inte misstycker att jag fyller på med några frågor.
![]() Jag har nästan bestämt mig för en fjädrad 4-puckad sinterlamell med förstärkt tryckplatta. Enligt många som kör med sinter till sina 200sx skall tydligen de 4-puckade lamellerna vara mest lättkörda, varför jag tycker det verkar vara ett bra val - om jag nu skall köra med sinter. Något jag däremot inte lyckats få reda på är just hur svårkört det blir med sinter. Kärringstopp vid rödljusen kan jag ju leva med tills jag lärt mig hur kopplingen funkar, men hur är det med precisionskörning? Eller mer specifikt, kommer jag kunna parkera i garaget utan att bilen skuttar in i verktygsskåpet? ![]() ![]() Hur funkar sinter vid bankörning? Blir det ryckigt när man växlar eller går det fortfarande bra att få mjuka och fina växlingar? Jag har annars funderat på en Sachs-tryckplatta, men det innebär att jag måste borra om svänghjulet. Är det ett svårt ingrepp isåfall? Kanske finns det någon man kan vända sig till som gör sådant(I Stockholmsområdet)? Till sist har jag fått rådet att byta några packningar som kan läcka olja och därigenom ta livet av lamellen. Kommer inte ihåg vad dessa heter eller var de sitter(kan det varit ingående axeln?). Kanske är det bara så på bakhjulsdrivna bilar. Hursomhelst tänkte jag att Rash kanske också kan få nytta av det tipset, så inte kopplingen börjar slira snart igen. |
||||||
Rach:
1. Är det std kopplingen som sitter i bilen??? 2. Om ja har den gått långt??? eller körd av någon som använt kopplingen som hastighetsreglering??? 3. Är bilen moddad vad gäller effekten??? (hmm vi borde prata moment nät det gäller koppling) 4. Jag skulle inte gå på sinterlamell om jag inte var tvungen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
1. Ja, det är standard. 2. Den har gått nästan 14000mil.. Vadå, ska man inte kontrollera hastigheten med kopplingen? ![]() ![]() ![]() 3. Bilen har väl ca 20hk mer än orginal, och ca 10hk kommer väl till som max. 4. Det har jag också kommit fram till nu, vill ju ha bilen så körbar som möjligt. Har ju inte så jättestark motorn precis.. Phuu vad svettigt dyrt det är att få kopplingen bytt! orginal koppling kostar 2500kr och för arbetet vill Peugeot ha 6500kr! Hm, ingen som bor runt GBG som vill tjäna lite pengar? ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Rash:
Du hänger säker på något forum grodätarbilar så kolla först om det är vanligt att kopplingen säger upp på din biltyp. Hur mycket effekt är det std???? I många fall när man trimmar sugisar så flyttas max momentet uppåt i varvtaletsregistret detta medför att maxmomentet inte stiger nämnvärt med ökad effekt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Låter inte som du behöver sinterlamell. En bra tryckplatta är alltid bra. Förutom att hugg effekten minskar med fjädrat centrum så SPAR MAN LÅDAN, vilket förtjänar sägas. Jag har själv sinterlamell och kan inte påstå att den är särskillt lustig att köra på stan.
Det här huggandet har sin broder i bilen som hppar med däcksgreppet i banåkartråden. Samma fenomen. Greppet byggs upp snabbt tills det släpper om inte en resolut kopplingsfot används. ELLER, resolut kurvtagning. Annars krävs avfjädring av centrumet resp avfjädring av krängningsrörelsen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Den enda sinterlamell som jag provkört var en fjädrad Sachs i en Scirocco.
Visst tog den mer tvärt, men det var en vanesak. Ordet "hugg" tycker jag är överdrivet. Är man bara lite finkänslig på foten går det ypperligt att t.o.m. fickparkera. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||||
Standard är det 167hk. En riktig monsterbil ![]() ![]() Tack alla för alla råd! Jag ska nog fortsätta köra på orginal, säger den upp sig igen kan man ju uppgradera men det tror jag inte ska behövas. En sista fråga bara: Behöver jag byta allt? Hela kopplingen menar jag? Eller räcker det med lamellerna? Kopplingen har ju hållt i 14000mil så det kanske är dumt att bara byta lamellerna? oj, blev visst inte bara en fråga ![]() ![]() Men det säger nog sig själv att det är smartast att byta allt ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Mjaaa, jag vill nog nyansera det lite mer. När 4 kilo till försvann från svänhjulet och dessutom nya kopplingen är 3 tum mindre så blev det liksom ingen svängmassa kvar till motorn. När den ska klara 1000 Nm, (jag vill ha lite marginal också) så blir tryckplattan rätt hårt fjädrad. Med en klenare solfjädr kan man kosta på sig annan pedalväg så tryckplattsrörelsen blir bättre. Det var faktiskt en riktig balansgång med starkt progresiv pedalutväxling som gjorde bilen körbar. Eller bli som ett gym. Annars, atingen lättade bilen ur garaget eller så stannade motorn. Nu är det en balansgång mellan däcksspinn eller huggningar. Inte en säsong till, nästa år blir det fjädrat centrum. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Göran, kommer ett fjädrat centrum göra stor skillnad på din bil?
Isåfall borde det ju funka rätt bra på min bil, som inte kommer ha i närheten av så manlig tryckplatta. Kör jag på de förstärkta bolt-on tryckplattorna som finns kommer den klara runt 300nm, har jag för mig. Det lär förvisso bli stor skillnad mot hur kopplingen funkar nu, när en treåring skulle kunna köra utan att få stopp, men det verkar ju inte behöva bli sådär överdrivet krångligt att köra ändå. Nåja, ända sättet att veta säkert är väl egentligen att skruva dit grejorna och prova. Du har förresten mail. ![]() |
||||||
Jag hoppas det. Det är ju trots allt samma belägg, så det kan nog bli vissa bekymmer ändå. Men enl Björn Carapi (Panterafortåkare) som åkt med fjädrat centrum så ska det hjälpa en hel del. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Alexi -> Köp Sachs tryckplatta och lamell som passar till 200sx. Jag åker med det i min bil och har aldrig fått det att ens tveka. Finns inga som helst tendenser till kopplingsslir nånsin. Detta kostar sammanlagt 25XX:- att köpa. Extremt prisvärt och framförallt lättkört.
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Nu är det snabba puckar som gäller! ![]() ![]() _________________ Rachid Rachid |
||||||
Låter som ett bra råd, fast jag blev tvungen att välja lite annorlunda. Grejen är att jag kommer kunna ha ett garage med lyft under en dag. Där kan jag dessutom få hjälp att skruva, vilket kan behövas då jag aldrig bytt koppling tidigare. Skall jag få svänghjulet omborrat och balanserat med tryckplattan kommer det förmodligen ta längre tid än så. Därför tog jag ett lite smidigare alternativ, som jag tror att jag kommer bli mycket nöjd med. Jag ringde helt enkelt Etapp, som brukar vara mycket trevliga att tjöta med ![]() Jag lär väl märka resultatet sen när jag fått dit kopplingen(troligtvis nästa helg). Tror som sagt det var ett bra val, men jag kan ju inte veta säkert förrän jag testat. Hursomhelst, tack för alla goda råd! ![]() |
||||||
Synd att du inte kollade detta med mig först. Etapps kopplingar till 200sx har strulat för väldigt många i klubben. Vet inte om det var just den kombination du valde, men fleras kopplingar har slirat. Du behöver inte modda nånting för att få på SACHS-kitet, det är original-bolt-on. _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Attans, det lät ju inget vidare. Det är iaf någon SPEC Star Clutch, fast det är väl kanske det enda Etapp säljer. Kopplingen skulle i varje fall vara god för ~450nm(467nm tror jag han sade, men minnet är inte så klart) och priset var 5000Kr + frakt - kanske säger det dig vad det kan vara för modell? Sökte lite på nissanforum.com och det enda jag hittade var följande: "I personally haven't put the clutch in my car... But all of the S13 CA people i know on NICo are running them. Grips like a bitch and close to stock petal feel... and Im not selling them, just so you know..." Låter ju ganska lovande, och då tror jag det snackas om en koppling med vekare tryckplatta än jag beställt. Fast det säger iof inte så mycket om hur den kommer bete sig. Etapp-snubben tyckte i varje fall att det inte riktigt var rätt koppling för dragrace, eftersom den inte greppar tillräckligt fort. Kanske något sådant folk haft problem med? För min del spelar det i varje fall inte det någon roll då jag aldrig kör på det sättet. I vilket fall som helst så, är det ett sunkigt val av koppling kan jag lätt avbeställa den. Jag skulle bara vilja veta lite mer innan jag gör det. Sedan måste jag verkligen lära mig att läsa nogrannare. Jag var så säker på att Sachs bara hade tryckplattor som krävde modifieringar av svänghjulet att jag missade: "Köp Sachs tryckplatta och lamell som passar till 200sx" ![]() Kanske dags för lite "gör om, gör rätt"... ![]() ![]() |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5 besök senaste veckan (2357 totalt) |