Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
KONI vs HR cupkit
1688 besök totalt
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
KONI vs HR cupkit

Vad är egentligen bäst på en bruks/busbil som jag tänker nyttja på bana så ofta jag kan?

Jag har gula ställbara koni på bilen nu. men jag ska köpa en donatorbil som har komplett HR cupkitt på..

Argumentera gärna för vs nackdelar!

Bilen ifråga är en golf gti16 -86

Mvh Fredrik

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Skicket på dem kan kanske påverka vilken som är bäst?

_________________
Magnus Thomé
Citera
fjadrik
huddinge
Här sen Jul 2004
Inlägg: 176


Trådstartare
Självklart, men är det bara det allmänna skicket som är avgörande?

_________________
Fredrik Ryding
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42333

Forumägare
Forumägare

Har ingen egen erfarenhet av HR's Cup Kit så jag kan inte säga tyvärr...


_________________
Magnus Thomé
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4755



Koni's dämpare är bättre än de som följer cupkittet.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Kör med H&R CupKit på min astra och det funkar ganska bra. Cupkitet är tyvärr lite för mjukt för att funka riktigt bra på banan, bilen kränger en del i kurvorna, dämparna lämnar väl lite mer att önska men fjädrarna verkar ganska skapliga iaf. Fördelen med Koni är väl att dom är ställbara, det är inte H&R:s.

På gatan funkar det däremot riktigt bra, väghållningen blir klart bättre men komforten blir lidande ganska ordentligt.

Cupkitets fjädrar tillsammans med konidämparna kanske kan funka bra.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Jag kör med Cupkit på min a4. Funkar bra på allmän väg. Komforten är ju inte den bästa men men. På bana tror jag som sagt att det är lite mjukt.

Som sagt...H&R fjädrar med Koni-dämpare är nog en bättre lösning.

jo...uppgifterna om hur mycket H&R-satserna sänker verkar stämma väldigt dåligt. Min ska vara sänkt 60/40..men det är nog inga 40mm bak..
Har även här volvoägare som är besvikna på att det sänker för lite..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



När det gäller de där Cup-kiten så varierar det tydligen vilka dämpare man får med, hörde mig för när min kamrat skulle uppgradera stötdämperiet på sin bil och då fick jag reda på att man tydligen kunde välja(?) om man ville ha Bilstein, Sachs eller gula Koni, de gula var några hundra dyrare i pris då i.a.f.

Kompisen körde Cup-kit på sin Golf mk1:a och den uppförde sig riktigt fint, men den blev kanske lite hård för dagligt bruk, men vem prioriterar komforten?

De gångerna jag har monterat H&R fjädrar (bara fjädrar med orginal dämpare) så har det stämt nästan otroligt bra med sänkningen som utlovas, är det 40mm så har det varit det (då har det varit nya bilar som gått max 1000 mil som vi bytt på och således inga dämpare som sjunkt ihop). Men visst, det har alltid sänkt för lite ändå, 10-20mm till går ju alltid

_________________
Peter Karlsson
Citera
Skruva banåkabil
KONI vs HR cupkit
1688 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande