Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern" | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 14 besök senaste veckan (296760 totalt) |
En kompis till mig bröt av sin E36 coupe. Mellan bakre växellådsfästet och där rambenen börjar svänga uppåt.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||||
Kom väl först på e46? _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||||
Det är skillnad att borra och svetsa i en del plåt, runt dörrar och balkarna i kardantunneln. Så är det även på e30. Men om det är officiell höghållfsat.....vet i fan. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Här är iaf ett dokument som beskriver stålanvändning i div BMW från 1997 (e46) och e90 som det ser ut så är det väldigt lite plåt med högre hållfastighet än 350n/mm2 i en e46 för att sedan öka markant till e90. Detta får mig att tro att e36 skulle vara mer elle mindre helt befriad från dessa material. Tror bilbranschen började med dessa någon gång på mitten av 90talet... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||||||
Och jag tror du har fel. Det är stor skillnad att bearbeta viss pålt i e30 och e36. Men det kanske inte var något man skröt om på den tiden..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag har även hört det från folk som försökt rikta krockade M3 e30.
Dom är stenhårda på vissa ställen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Skillnad och skillnad. Är det plåt med högre hållfasthet, så är det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Saken gällde ju om det var vettigt att kapa bort en stor del av de plåtar och balkar, som troligtvis är av bättre kvalitet än det som blir kvar.....eller inte.
Och hur dom ska ersättas . Dessa plåtar och balkar utgör en viktig del av den bärande konstruktionen i karossen. Om andra bilar har ännu bättre kvalitet på plåten....stämmer säkert. Men inte särskilt relevant. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
En tanke jag hade var om man skulle ersätta det med riktigt fet ståltunnel istället, motsvarande en så sprängkrans man måste ha på dragracing bilar... Då borde ju hållfasthet behållas samt att man får.behålla tårna om svänghjulet får för sig att sticka från bilen!
_________________ Kim Karjalainen Team 57 Motorsport |
||||||||
Hela kåpan för låda etc lär väl då väga cirkus 100 kg, kanske inte så aktuellt på en banbil. Däremot är det ju inte fel att göra en sprängkrans precis utanför svänghjulet men det är väl en helt annan fråga. _________________ Roland Johansson |
||||||||
Nä nån 100kg spräng tunnel blir de inte 😉
Om jag nu gör en tunnel i rör som jag sen klär med plåt, vart bör jag dra rören framåt/ åt sidorna bäst tänkte ju på nått sätt kryssa mig ut till fjäderbena och mellan landa på tvärröret. Bör jag dra nån annanstans tycker ni? _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Fortsätter med en klurig fråga
funderar på en 8-1 kolektor Finns det nått sätt att räkna ut vilken vinkel rören ska kapas och vinkeln imellan kapningarna för att de ska bli rätt mot alla 8 rör. _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Lite avancerat för huvudräkning (så nån får plocka ut en yta från solid, eller nåt), men det borde väl gå att få till nån Tube-mite (eller vad den hette) likande pappersmall som du sen kan utgå från.
Hade inte Ajden gjort en CNCstyrd plasmaskärare för rör? |
||||||||
kunde inte stilla sinnet innan jag löst det...
12graders är väl allmänt känt som effektivast, så det är vad jag ritade... nästa steg är 15grader, men jag kan enkelt ändra till 15 om du vill ha lite brantare. rör diameter och hur vill du ha dom? Som klippbar mall likt tubemiter? eller bara vinkel mellan kapningarna? edit: vad för avgasdiameter är tänkt? Detta ovan är för 4"... alltså 100mm ut ur kollektorn. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Nörd! _________________ Tim Strindeborg Bmw M4 2018 |
||||||||
Jag var också sugen på att kolla upp det, men det föll på tidsbrist igår kväll när jag läste det.
|
||||||||
kan inte hjälpa det tim
fick snyggat till den lite med bockade rör blir ball att svetsa den... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||||||||
Jag hade tänkt använda 48mm rör vad tror ni om de?
Och 3" ut? Kort kolektor är nog att föredra Fixxe gärna med pappers mall och raka rör, samt ett sned kapat raktrör 50mm långt 48mm invändigt på toppen Att ha som instick. Antar att det är svårt som bara den att kapa dom böjda i rätt vinkel, med raka rör känns de lättare. Tack på förhand Fixxe _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 V8 LS3 "Spjuvern" | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35 >> 14 besök senaste veckan (296760 totalt) |