Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (75106 totalt) |
ok visst är växelläng. ombyggt från org. H-läge till seq.läge på formel basic??? men vet du hur??? mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
På basicen är det inte sekventiellt nä, där är ett länkage (eller wiresystem på vissa) så H-mönstret har
bibehållits. Funkar tyvärr inte speciellt bra dock :/ Nuförtiden är ju sekventiella lådor så pass billiga att det oftast är ett ganska bra alternativ. Om de är godkända då alltså. _________________ Fredrik Moberg |
||
läste att seqshift inte var tillåtit.. visst sitter det MTX-låda på basic??? såg seqshiftkit till den bla. men de kostade ju 1500 engelska pund så rätt dyrt..... Enligt de jag läst så verkar ju den 1,6l. motorn som sitter i vara rätt tacksam att trimma då den tydligen tål lite varv... mvh _________________ Tobias Hedlund |
||
Då börjar säsongen lida mot sitt slut och det har blivit dags att prata om vad som händer till vintern.
Jag har ju tidigare snackat om att jag skulle vilja ha en tävlingsmotor som är original och uppfyller reglementet och en "rolig motor" som man kan ha när man vill leka på trackdays. Nu är det ju lite jobb att byta motor och jag har därför tänkt köra med samma motor, men att man lätt ska kunna byta förgasaren mot ett Megasquirt-sprut och turbo. Så idag skickades en beställning iväg på ett Megasquirt och tanken är att hänga på sprutet utan turbo för tillfället. När jag fått sprutet att funka hänger jag, om jag hinner, på turbon och sen är det latjo lajbans! Lyckligtvis fick jag ett par motorer med bilen och den ena är en insprutare, så jag borde kunna använda det insuget och utgå därifrån. Sen har jag blivit lite sugen på att prova hur bilen beter sig på is, så jag hoppas få tid att bygga lite spikdäck och sen hoppas jag på en riktig vargavinter _________________ Fredrik Moberg |
||
Skippa det insuget och fixa ett med separata spjäll istället. Jag har en Gsx-R 1000 brygga över med 42mm spjäll med spridare och tps
|
||
Hehe, jo jag har faktiskt också ett sånt liggande (fast uppborrat till 45mm tror jag). Men det blir mer "klydd"
och det vore skönt att ha något som är bolt-on. Men vi får se, separata spjällhus är ju ganska sexigt, så det kan tänkas att det blir så _________________ Fredrik Moberg |
||
Då var bygget av insug igång. Tyvärr Magnus så blir det inte separata spjällhus denna gången Valet
föll istället på en lösning som blir relativt enkel och även ganska lätt (viktmässigt då). Jag tänker helt enkelt ta ett original förgasarinsug, svetsa dit spridar-fästen och en fläns till spjällhuset. Idag var jag på Returbilen och hämtade en fuel rail från en Zetec samt lite spridare från en SAAB (9-5 tror jag). Väl ute i garaget igen började jag med att borra hål för att svetsa på spridarfästena på insuget. Sen kapade jag av flänsen från insuget med mekaniskt sprut och började pussla. Svarven fick också lite jobb med att prov-tillverka ett spridar-fäste. _________________ Fredrik Moberg |
||
Det blir säkert bra det här också och den extra effekten som du inte får klarar du dig bra utan
|
||
Haha, tackar för det! Det blir mycket enklare att turbokonvertera med ett (1) spjällhus dessutom. Ikväll ska jag
göra klart delarna till insuget, det är inbokat tig-svetsning imorgon hos min bästis _________________ Fredrik Moberg |
||
Då var insuget mer eller mindre klart. Igår blev det alu-svetsning och sen återstod bara att montera spridare och fuelrail, något som köptes härom dagen på den lokala skroten. Min tanke när det gäller budget var att detta lilla projektet skulle kosta max 5000kr, nu har jag redan en del av allt jag behöver (turbo, insug, oljekylare t.ex.). Men såhär ser det ut än så länge.
Styrsystem, Jätteskvätt 1 v2.2 - 1528kr Spridare och fuel rail - 450kr Bränslepump - 413kr Triggerhjul - 410kr Vevaxelgivare - 154kr Så det ser väl ganska bra ut tycker jag. _________________ Fredrik Moberg |
||
Här byggs det
Råkade se detta http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-CVH-8 |
||
Det har inte blivit mer garageskruvande, men äntligen har Megasquirtet kommit. Så nu är det lödande som
gäller. Jag fick ett litet bakslag när jag började läsa dokumentationen. Eftersom jag tänkte köra både tändning och bränsle förstod jag snart att jag valt fel Megasquirt (MS1) så jag kontaktade Protoshop där jag köpt det och frågade om jag kunde få byta processorn mot en MS2 och skicka tillbaka MS1-processorn. De var riktigt schyssta, så det var inga problem. Så systemet jag kommer köra är Megasquirt 2 v2.2 Dessutom kom bränslepumpen från bildelaronline24.se idag _________________ Fredrik Moberg |
||
Ganska skönt att slippa stå i ett kallt garage nu när man är lite sådär allmänt småförkyld som vi
småbarnsföräldrar ofta är på hösten. Det har blivit ganska många timmar vid skrivbordet istället så nu börjar Megasquirtet att lira ganska fint. Min självbevarelsedrift gör att jag inte vill varva mer än 4500rpm vid skrivbordet eftersom det börjar vibrera lite mycket. Det verkar som att modellmotorer inte är gjorda för att släpa på tunga triggerhjul av stål _________________ Fredrik Moberg |
||
Det känns lite som att du är en supermänniska Fredrik. Är det något kompetensområde du inte behärskar??
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Den jag köpte, MS2 V2.2, kostar ca 2500kr. Sen får man ju köpa till givare, triggerhjul, alulåda mm. Annars betalar man lite mer, men då får man ett färdigare system och blir inte alls lika tvungen att lära sig allt från grunden. Vägen jag har valt är jobbig, men man lär sig mycket och det är kul. _________________ Fredrik Moberg |
||
Ah, vi gör ett inlägg för att hålla lite liv i tråden. Det har inte precis hänt så mycket sen sist eftersom jag
väntar på lådan till Megasquirtet. Under tiden har däremot svarven fått jobba lite med att ta upp hålet i triggerhjulet, så det passar på pulleyn till oljepumpen. _________________ Fredrik Moberg |
||
Megasquirt är ett strålande sprut på många sätt. framförallt då det är extremt flexibelt. Jag har kört med det sedan första version 1.01 och gillar det skarpt fortfarande trots att jag numera har råd med dyrare system. Vill man förstå hur ett styrsystem för en bilmotor fungerar är det helt perfekt.
MS finns i flera olika CPU versioner och hårdvaru (kretskortet) versioner. siffran efter MS anger CPU och siffran efter v anger kretskortet. MS1 v2.2 är alltså CPU version 1 och kretskorts version 2.2 Det går köra tändning även på MS1 men däremot måste man ha MS2 för att tolka ett triggerhjul som är varianten missing tooth , typ bosch 60-2 som är vanligt. Skall man köpa nytt MS så skall man lägga sig minst på MS2 v3.0 Då stöder hårdvaran både VR och Hall givare rakt av som är den sensor som läser ett triggerhjul. Numera är MS3 v3 såpass billigt att jag tycker det är värt pengar för att få mera robust kontaktdon. Finns en bra guide på : http://forum.savarturbo.se/viewtopic inköpställe: http://www.protoparts.fi/catalog/ind _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Våra race- och banåkarbilar Formel Basic, Van Diemen -93 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 7 besök senaste veckan (75106 totalt) |