Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Materialval till chassi. kall-/varm-format och normalisert?
2 besök senaste veckan (2809 totalt)
Egrom
Herrljunga
Här sen Sep 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Sitter och försöker förstå vilka krav som ställs på stålet i ett chassi vid amatörbyggning av fordon. Framförallt skillnaden på kall-/varm-draget stål samt normalisering av dessa.

Som jag förstått det tycker SFRO att man skall använda kalldraget och normaliserat stål.

Jag förstår dock inte riktigt vitsen med normaliserat kalldraget stål. Som jag förstått det vill man ha kalldragna stål eftersom de deformationshärdas och därmed ökar hållfastheten, detta på bekostnad av seghet. När stålet sedan normaliseras så återställs ju de dislokationer som orsakar den ökade hållfastheten och därmed o-gör vinsten med kalldragning. Då kunde man väl lika gärna välja ett varmformat stål från början? Så länge sträck- och brott-gränskraven hålls?

Någon insatt går jättegärna reda ut detta för mig.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Vid kalldragning sker ju en korntillväxt i materialet pga den ökade dislokationstätheten. Om jag minns rätt vill man normalisera för att minska kornstorleken genom att skapa finkornig ferrit. Det gör det så klart svårare för dislokationerna att röra sig i materialet. Samtidigt ökar man duktiliteten om jag minns rätt och Jag gissar på att det beror på att man minskar mängden martensit-fas vilket är en grymt hård fas som bildar spetsiga korn.

_________________
MVH
Citera
Egrom
Herrljunga
Här sen Sep 2006
Inlägg: 27


Trådstartare
Henn0 skrev:
Vid kalldragning sker ju en korntillväxt i materialet pga den ökade dislokationstätheten. Om jag minns rätt vill man normalisera för att minska kornstorleken genom att skapa finkornig ferrit. Det gör det så klart svårare för dislokationerna att röra sig i materialet. Samtidigt ökar man duktiliteten om jag minns rätt och Jag gissar på att det beror på att man minskar mängden martensit-fas vilket är en grymt hård fas som bildar spetsiga korn.


Tack för kommentarn!

Korntillväxt borde det ju dock inte bli vid kalldragningen, dock en korndeformation och ökad dislokationstäthet som du nämner. Vad jag inte förstår är vitsen med att först kalldra och sedan normalisera. Man borde ju lika gärna kunna utgå från en varmdragen profil om man ändå inte vill använda några av hållfasthetsegenskaperna man får genom att kalldra.

Någon martensit borde ju heller inte finnas såvida man inte avsiktligt har härdat stålet. Borde bara finnas ferrit och perlit.

Det enda jag kommit på är att man kan ju få finare ytfinish och något snävare toleranser av att kalldra stålet, men det borde inte påverka såpass mycket i hållfasthet att man verkligen inte kan ha ett varmdraget stål istället.

Just normaliseringen i sig kan jag köpa då det, som du säger, minskar kornstorleken. Men fattar fortfarande inte vitsen med attförst kalldra.

_________________
Andreas Johansson
Citera
Racetech
Materialval till chassi. kall-/varm-format och normalisert?
2 besök senaste veckan (2809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande