Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Julafton
1 besök senaste veckan (4827 totalt)
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Lilla julafton idag, har fått hem godsaker från KW. Ska bli trevligt att få på grejerna och se om man kan få däcken att hålla lite bättre med vettig camber.





_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Referera fortlöpande är du snäll

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Monterat nu, bilen funkar fortfarande på gatan (även om den så klart är hårdare). Har inte testat på bana än, kommer snart. 2,5 grader negativ camber fram, ingen ändring bak.

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Testat på bana ännu?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Yep, Gelleråsen i tisdags med Renault Sport.

Kom ner på 1:17.20 som bäst, dryga sekunden snabbare än sist (med standardchassi). Framdäcken slits fortfarande rätt mycket på sidorna trots 2,5 grad negativ camber. Kanske inte heller något direkt problem med skrubbade däcksidor om bara själva slitbanan är hyggligt jämnt sliten (och det har jag inte hunnit inspektera än).

Funderar nu på shims för att få lite camber också bak. KW-chassit ändrar inte på det faktum att det inte alls är justerbart bak. Shims finns att få billigt från England.

Har också skaffat (skruvade) 20 mm spacers från ST som jag ska testa fram. Det blir en spårviddsbreddning på 40 mm. Det lär påverka den basala väghållningen till det bättre, frågan är bara vad som händer med balansen vid instyrning. Men det är fördelen med spacers, lirar det inte är det bara att skruva av.

Ventilerade skivor från PFC står också högt på önskelistan.

Fasiken, jag som lovade mig själv att inte skruva alls på den här bilen när jag köpte den ny för ett år sedan....

_________________
Per Brugge
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



Bra förbättring med de nya sakerna.
Hade du samma däck när du testade nu som med orginalchassit?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Inte helt. Nu körde jag 1:17.20 med sprillans nya Michelin Cup 2:or 235/35-R19 på original RS-fälg. Sist körde jag 1:18.75 på halvslitna (med fortfarande helt OK) Michelin Cup 2:or 235/40-R18 på "fulfälg" (med ET på 50-55 mm alltså bredare spårvidd än original både fram och bak).

Samtidigt har jag kört jäkligt lite på Gelleråsen så även med samma bil hade jag säkert förbättrat med några tiondelar då jag lär känna banan bättre hela tiden.

_________________
Per Brugge
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



På Nürburgring går de flesta Megane RS med 17" vilket tydligen gör dom kvickare, kanske finns lite tid o kapa där.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Peo.K skrev:
På Nürburgring går de flesta Megane RS med 17" vilket tydligen gör dom kvickare, kanske finns lite tid o kapa där.


Kan du nämna någon "off the shelf" fälg som passar megane i 17"? Eller det är att beställa en "custom" ATS-fälg tex?

_________________
Martin Nymberg
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



9 av 10 Megane på ringen som åker på 17" har ATS GTR, prisvärd och stryktålig fälg!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

OZ ALLEGRITA passar. Lux här på forumet körde dessa. Inte direkt gratis , men smidda fälgar kostar.

Edit: my bad dom är inte 17

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Beamer skrev:
Har också skaffat (skruvade) 20 mm spacers från ST som jag ska testa fram.
Det blir en spårviddsbreddning på 40 mm. Det lär påverka den basala väghållningen till det bättre

Vad får dig att tro det? Spacers fram blir som att montera fälgar med för lite offset.
Det ökar avståndet från styraxeln till hjulens mitt och därmed annullerar det PerfoHub har konstruerats för.

Testat på Focus RS både med spacers och fälgar med fel offset (18 mm mindre ET om jag minns rätt)
Resultatet blev kännbart större understyrning.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
mabz skrev:
Beamer skrev:
Har också skaffat (skruvade) 20 mm spacers från ST som jag ska testa fram.
Det blir en spårviddsbreddning på 40 mm. Det lär påverka den basala väghållningen till det bättre

Vad får dig att tro det? Spacers fram blir som att montera fälgar med för lite offset.
Det ökar avståndet från styraxeln till hjulens mitt och därmed annullerar det PerfoHub har konstruerats för.

Testat på Focus RS både med spacers och fälgar med fel offset (18 mm mindre ET om jag minns rätt)
Resultatet blev kännbart större understyrning.


Bagarn på Ringen byggde ett antal Megane 3 RS Cup som var toksnabba på Hockenheim när Sport Auto testade den (googla på det så hittar ni det). De hade KW-chassi, R-däck och 40 mm spårviddsbreddning fram (orört bak). Och Bagarn kan sina saker. Kolla in http://www.renault-kirfel.de.

De har byggt snabba varianter på 275 Trophy-R också, då med spårviddsbreddning både fram och bak.

Det fina med spacers (jämfört med fälgar med fel offset) är ju att det bara är att skruva bort om det inte lirar som man hoppas.

_________________
Per Brugge
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275



Ja det har nog en poäng i samband med sänkning då.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Beamer
Stockholm
Här sen Jan 2008
Inlägg: 134


Trådstartare
Både KW-kittet och spacers (och diverse annat) nu till salu för billig peng, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1415170#1415170

_________________
Per Brugge
Citera
RenaultSport
Julafton
1 besök senaste veckan (4827 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande