Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Clio 172 > 197
8 besök senaste veckan (2792 totalt)
Aleks
Linköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 20


Trådstartare
Jag har idag en Clio 172 Fas 2 men har på sistone funderat på något nytt, bl.a. en 197.
Nuvarande Clion är egentligen klockren med nybytt kamrem men finner den stundtals lite väl trång.

Tyvärr var väl varken 172/182 eller 197/200 några storsäljare i Sverige men någon här med lite erfarenhet av sistnämnda? Kanske rentav bytt upp sig från en Mk2 Clio?

Jag har läst på en del men har några funderingar;

Hur allvarligt är problemet med växellådorna?
Stämmer det att bottendraget verkligen är så klent som många påstår?
Vilka tillval, bl.a xenon, var egentligen standard på svensksålda bilar? Erbjöds någonsin Recaro CS-stolarna här?

Någon som har en till salu kanske?

Tacksam för svar!

_________________
Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172
Citera
Aleks
Linköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 20


Trådstartare
Bump!

Vet att det finns ett gäng f.d Clio 197-ägare här på rejsa.

_________________
Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



har pratat med en kille i england om det där.
200 har tydligen bättre utväxling men inte bästa lådan.
003 is the early 197 box and used brass synchro's, 024 was used in the late 197/early 200's and used metal synchro's and wear fast after 30k, 031 was was the same and 200's
But it was different ratios in 200 box?
Yes, longer 5th/6th for motorway driving, best combo is 003 box with 5/6th from 200 box
But doesent 003 crunch?
No it's the better of the boxes, my 003 has done 63k and no issues and my mates 003 112k no issues and original clutch
We use the 003s in our race spec cars as they are much more reliable than the other 2
And the gearing is shorter for race use
I fully refurb boxes now and fit 5and 6 in 197s for people who do motorways more than track.

Har ingen själv och kan inget om dom.
200 såldes aldrig här.
jag skulle letat utomlands om jag skulle haft en, många gillar inte fronten på 200 men monterar diffusorn på 197 bilarna eller tar en 197 front och sätter på 200

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Aleks
Linköping
Här sen Mar 2015
Inlägg: 20


Trådstartare
Intressant det där ang. växellådorna. Jag har läst att de alla är mer eller mindre dåliga oavsett årsmodell. Däremot säga de vara aningen bättre på bilar tillverkade på slutet av 2007 då även sjätte växeln blev lite längre.

Jag kände inte till att 200:an aldrig såldes här.
Som du säger är nog utlandet det bästa alternativet då dels utbudet är betydligt större, dels skulle jag vilja ha CS-stolarna.
Kikade lite snabbt på leboncoin & mobile och 200 ser ganska prisvärd ut jämfört med en tidig 197 men jag har så otroligt svårt för den nyare fronten.

_________________
Aleksandar Z ivanic - Clio Sport 172
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Turbo Benzina! skrev:
Intressant det där ang. växellådorna. Jag har läst att de alla är mer eller mindre dåliga oavsett årsmodell. Däremot säga de vara aningen bättre på bilar tillverkade på slutet av 2007 då även sjätte växeln blev lite längre.

Jag kände inte till att 200:an aldrig såldes här.
Som du säger är nog utlandet det bästa alternativet då dels utbudet är betydligt större, dels skulle jag vilja ha CS-stolarna.
Kikade lite snabbt på leboncoin & mobile och 200 ser ganska prisvärd ut jämfört med en tidig 197 men jag har så otroligt svårt för den nyare fronten.

du får slänga på en 197 front på en 200

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



köp en R27.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
RenaultSport
Clio 172 > 197
8 besök senaste veckan (2792 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande