Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Konvertera RPM/MAF tabeller till RPM/MAP
4980 besök totalt
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Hej!
Funderar på att gå över till Link G4 på min subaru istället för OEM-box. Den stora huvudvärken verkar ligga i att konvertera tändningsbord och bränslebord från MAF-styrda (g/rev) till MAP-styrda (kPa/bar)

Jag har ganska många loggar, men det är rätt omständigt att gå igenom alla för att plotta sambandet manuellt.
Någon som har en smart lösning?

Hjälp mottages gärna!


Loggarna är i CSV-filer och är lätta att importera till excel.

t.ex.:

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

hur många loggar finns?

går ju att bygga något matematiskt samband, har man ett statistikprogram går det att göra rätt smidigt men det är ju ingenting jag skulle lita på mer än att köra till mappning med =)

_________________
MVH
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Henn0 skrev:
hur många loggar finns?

går ju att bygga något matematiskt samband, har man ett statistikprogram går det att göra rätt smidigt men det är ju ingenting jag skulle lita på mer än att köra till mappning med =)


100-150 st, 10Mb
Så det är ju en del :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Problemet som jag ser det är att du inte har temperaturen och lambda-förhållandet in.

För att veta ett massflöde måste man veta volymflödet plus luftdensiteten (läs temp + tryck).
Nu ska iofs du räkna ut volymflödet då jag gissar att Link G4 vill ha Volym tabeller (läs VE) men problemet blir desamma.

Du kan ju dra till med en temperatur, säg 25C och lambda 0.8 och göra VE-Tabellerna ifrån dessa då bör du iaf inte hamna allt för långt ifrån verkligheten så det blir enkelt att mappa till.

Sista problemet blir att du kommer ha lite varierande AFR på olika växlar och laster då LMM kan räkna ut den exakta luftmassan (och därifrån räkna ut hur tungt motorn jobbar) mot för Speed-density som inte har lika bra uträkningar för det, men det kommer du hur som inte ifrån när du byter styrsystem till speed-density


Hursom så brukar jag använda mig av denna uträkning för bränslemassa, ta bort lambda och stökiometriska-förhållandet så har du luftmassan
((Pi*Vc)/(R*Ti))*(1/14.5)*(1/lambda)=Mf

Pi = Förväntat insugstryck i Pa
Vc = Volym per cylinder i M3
R = 287 J/kg
Ti = Insugstemp i K
Lambda = önskat lambda
Mf = Massflöde bränsle i Kg

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Varför konvertera, Links + boxar klarar att köra "Mass air flow (g/s)" som en axel i mapparna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Big Al skrev:
Problemet som jag ser det är att du inte har temperaturen och lambda-förhållandet in.

För att veta ett massflöde måste man veta volymflödet plus luftdensiteten (läs temp + tryck).
Nu ska iofs du räkna ut volymflödet då jag gissar att Link G4 vill ha Volym tabeller (läs VE) men problemet blir desamma.

Definitvt ett problem, men just nu jagar jag en ungefärlig konvertering av tändbordet
Jag har ju ett hum om Lambda, men insugstempen har jag ingen aning om.

Skalan på tändbordet är MAP och RPM, inte VE. Eller hur menar du?
Är som sagt ny på det här med Link (MAP och VE ses som konstiga saker, tacka vet jag luftmassemätare :P )

Niklas Sandström skrev:
Varför konvertera, Links + boxar klarar att köra "Mass air flow (g/s)" som en axel i mapparna.


Jag har inte en +-box
och visst kan man ha en maf till, men den har 16 punkter med fixt avstånd för kalibreringen, mot originalets 48 punkter på varierat avstånd

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Erik Nilsson skrev:

Niklas Sandström skrev:
Varför konvertera, Links + boxar klarar att köra "Mass air flow (g/s)" som en axel i mapparna.


Jag har inte en +-box
och visst kan man ha en maf till, men den har 16 punkter med fixt avstånd för kalibreringen, mot originalets 48 punkter på varierat avstånd


Är den kurvan så olinjär att det inte går att interpolera den till 16 punkter?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Erik Nilsson skrev:

Niklas Sandström skrev:
Varför konvertera, Links + boxar klarar att köra "Mass air flow (g/s)" som en axel i mapparna.


Jag har inte en +-box
och visst kan man ha en maf till, men den har 16 punkter med fixt avstånd för kalibreringen, mot originalets 48 punkter på varierat avstånd


Är den kurvan så olinjär att det inte går att interpolera den till 16 punkter?


Har inte forskat i det, men det känns som att den fina precisionen man får med en LMM mattas av lite, eller tänker jag fel?



Edit: Efter en snabb vända i photoshop ser det ut som att jag får ganska väldigt fel värden på låga intag med 16 punkter


_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är inte nån av dom två Subaru kalibreringarna som följer med som stämmer?

Subaru V7-9
Subaru V10 DBW

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Det är inte nån av dom två Subaru kalibreringarna som följer med som stämmer?

Subaru V7-9
Subaru V10 DBW


Versionnamnet missbrukas lite då den sista med officiell benämning var V6, men jag tror det är en V8 eller V9 jag har (i detta fall spelar det ingen roll iofs) men eftersom jag inte hittar sensor-skalningen kan jag ju inte bekräfta att den stämmer :/
Eller är jag bara för kass för att hitta den?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Dom har ju plugin boxar till Subaru och det är samma programvara så kalibreringen borde ju stämma.

http://www.linkecu.com/Products/Subaru

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Dom har ju plugin boxar till Subaru och det är samma programvara så kalibreringen borde ju stämma.

http://www.linkecu.com/Products/Subaru


Det är jag medveten om
Jag inser att jag varit otydlig, anledningen till att jag funderar på att gå över till Link är för att jag köpt ett link g4 plug in till min bil för en vettig peng

En annan grej som gör mig tveksam till MAF är att man normalt kan behöva finjustera den lite i efterhand om man ändrar filterhuset, och jag hittar inte någon sådan inställning om jag väljer Impreza v7-9

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
B204X
Göteborg
Här sen Apr 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet




Fyll på med data

_________________
Peter Gustafsson
Citera
Racetech
Konvertera RPM/MAF tabeller till RPM/MAP
4980 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande