Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Konvertera RPM/MAF tabeller till RPM/MAP | 4980 besök totalt |
Hej!
Funderar på att gå över till Link G4 på min subaru istället för OEM-box. Den stora huvudvärken verkar ligga i att konvertera tändningsbord och bränslebord från MAF-styrda (g/rev) till MAP-styrda (kPa/bar) Jag har ganska många loggar, men det är rätt omständigt att gå igenom alla för att plotta sambandet manuellt. Någon som har en smart lösning? Hjälp mottages gärna! Loggarna är i CSV-filer och är lätta att importera till excel. t.ex.: _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
100-150 st, 10Mb Så det är ju en del :P _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Problemet som jag ser det är att du inte har temperaturen och lambda-förhållandet in.
För att veta ett massflöde måste man veta volymflödet plus luftdensiteten (läs temp + tryck). Nu ska iofs du räkna ut volymflödet då jag gissar att Link G4 vill ha Volym tabeller (läs VE) men problemet blir desamma. Du kan ju dra till med en temperatur, säg 25C och lambda 0.8 och göra VE-Tabellerna ifrån dessa då bör du iaf inte hamna allt för långt ifrån verkligheten så det blir enkelt att mappa till. Sista problemet blir att du kommer ha lite varierande AFR på olika växlar och laster då LMM kan räkna ut den exakta luftmassan (och därifrån räkna ut hur tungt motorn jobbar) mot för Speed-density som inte har lika bra uträkningar för det, men det kommer du hur som inte ifrån när du byter styrsystem till speed-density Hursom så brukar jag använda mig av denna uträkning för bränslemassa, ta bort lambda och stökiometriska-förhållandet så har du luftmassan ((Pi*Vc)/(R*Ti))*(1/14.5)*(1/lambda)=Mf Pi = Förväntat insugstryck i Pa Vc = Volym per cylinder i M3 R = 287 J/kg Ti = Insugstemp i K Lambda = önskat lambda Mf = Massflöde bränsle i Kg _________________ AIexander StenvaII |
||||||
Varför konvertera, Links + boxar klarar att köra "Mass air flow (g/s)" som en axel i mapparna.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Definitvt ett problem, men just nu jagar jag en ungefärlig konvertering av tändbordet Jag har ju ett hum om Lambda, men insugstempen har jag ingen aning om. Skalan på tändbordet är MAP och RPM, inte VE. Eller hur menar du? Är som sagt ny på det här med Link (MAP och VE ses som konstiga saker, tacka vet jag luftmassemätare :P )
Jag har inte en +-box och visst kan man ha en maf till, men den har 16 punkter med fixt avstånd för kalibreringen, mot originalets 48 punkter på varierat avstånd _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Är den kurvan så olinjär att det inte går att interpolera den till 16 punkter? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har inte forskat i det, men det känns som att den fina precisionen man får med en LMM mattas av lite, eller tänker jag fel? Edit: Efter en snabb vända i photoshop ser det ut som att jag får ganska väldigt fel värden på låga intag med 16 punkter _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Det är inte nån av dom två Subaru kalibreringarna som följer med som stämmer?
Subaru V7-9 Subaru V10 DBW _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Versionnamnet missbrukas lite då den sista med officiell benämning var V6, men jag tror det är en V8 eller V9 jag har (i detta fall spelar det ingen roll iofs) men eftersom jag inte hittar sensor-skalningen kan jag ju inte bekräfta att den stämmer :/ Eller är jag bara för kass för att hitta den? _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Dom har ju plugin boxar till Subaru och det är samma programvara så kalibreringen borde ju stämma.
http://www.linkecu.com/Products/Suba _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Det är jag medveten om Jag inser att jag varit otydlig, anledningen till att jag funderar på att gå över till Link är för att jag köpt ett link g4 plug in till min bil för en vettig peng En annan grej som gör mig tveksam till MAF är att man normalt kan behöva finjustera den lite i efterhand om man ändrar filterhuset, och jag hittar inte någon sådan inställning om jag väljer Impreza v7-9 _________________ / Erik Nilsson Körde en Impreza WRX STi PSE Drömmer nu om en supersjua istället. |
||||||
Racetech Konvertera RPM/MAF tabeller till RPM/MAP | 4980 besök totalt |