Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken växel genom Esset på Gelleråsen i Neon-bilarna?
3696 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Körde Neon-bil igår. Så sjukt roligt!

Men vilken växel ska man ha genom "Esset"?

Jag la i 2:an vid punkt 6 och höll den hela vägen ut mot 10.
Ibland växlade jag upp mellan 9-10.
(Här förlorade jag lite mot andra som höll lägre varvtider än mig.
Vinnaren i loppet körde på 1.27 som bäst. Tydligen är däcken lite sämre i år
jämfört med förra året.)

Men jag antar att jag borde hållt 3:an hela vägen från Trösen till Ejes kurva. Eller?



PS. Körde även Formel 3. Fråga mig bara inte vilka växlar som låg i. Jag gjorde ALLT för att slippa växla.
Inte helt lätt... Så fort man trodde man fått lite sving med spaken blev man påminnd om att man bara
är nybörjare.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



I den 4-växlade volvon med ca 160 hk så brukar jag köra på 3:an genom esset och lägga i 4:an någonstans mellan 10 och Ejes kurva. Trösen tas också på 3:an, menjag har för mig att jag lägger i 4:an någonstans kring 4. Dock lite tveksam om det lönar sig för det blir en väldig kort stund med 4:an i och det förlorar man nog med växlingen. Kör för övrigt någonstans mellan det blå och gröna spåret. Nu har jag förstås ingen aning om det är rätt, men jämfört med andra delar av banan brukar det gå ganska snabbt här relativt de andra tävlande.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



Jag tycker du ska köra som du kör... dvs lägga i tvåan!
Jag försöker lära brorsan att det faktiskt går fortare, även om det känns lite bökigt och onödigt.
om du ligger bakom någon jämnsnabb i flera varv så får du se svart på vitt vilket som går snabbast.

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Fjållblå
Roslagen
Här sen Maj 2004
Inlägg: 20



Efter att ha läst så mycket info som möjligt bl.a här på Rejsa så var det min tur att pröva på bankörning för första gången

Sjukt roligt var orden

Prövade både med 2:an och 3:an genom esset och det verkade som 2:an kapade tid genom partiet.
Lite svårt att säga såklart eftersom dom man körde om var olika bra på att spaka så vissa kom man ju om lättare p.g.a -körning

Det kändes som 2:an var snabbare

kom man hem med i alla fall

_________________
____________
Mvh
Jonny Berg
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Med min bil så körde jag genom trösen, esset och fram till ejes på 3:an. Tror att jag hann varva ur 3:an innan inbromsning till ejes. Genom ejes var enda stället som jag använde 2:an.

_________________
Rachid Rachid
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Rash skrev:
Med min bil så körde jag genom trösen, esset och fram till ejes på 3:an. Tror att jag hann varva ur 3:an innan inbromsning till ejes. Genom ejes var enda stället som jag använde 2:an.


Med Clion äker jag trean genom Trösen* och tvåan i Esset. Skulle behöva en "två och en halva" i Trösen. Trean i Esset skulle nog bli lite segt tror jag. Hinner få i fyran en snutt innan jag bromsar på platån före Ejes och mjölkar i brist på diffbroms med gasen på tvåan ut ur Ejes. Vetesjutton vad som egentligen är optimalt, måste testa lite mer nästa gång.

*Edit: Gamla trösen asså...

_________________

Rice and shine
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Vilken växel genom Esset på Gelleråsen i Neon-bilarna?
3696 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande