Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig tyda bilden (angående spårval)
2 besök senaste veckan (10211 totalt)
8v9
Lysekil
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4


Trådstartare
Hej

Jag hade tänkt köra på bana inom överskådlig framtid. Men vid denna tiden på året så kan man inte göra mycket mer än att förbereda sig mentalt och teorimässigt. Jag kan inte så mycket rejsteori, men vad jag förstått vad gäller spårval så är det optimala att köra som på bilden (se länk)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Apex#/media/File:Racing_line.svg

Men min fråga är; det är tre streck i tre olika färger, och de är inte likadana spårval, så då är frågan vilket av dessa tre sträck som visar bästa spårvalet?

Med allra bästa hälsningar
Tomas Carlsson

_________________
Tomas Carlsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Det beror på hur banan ser ut efter, hur bilen är konfigurerad och mycket annat.

Lite mer finns i videoform: https://www.youtube.com/watch?v=3HwnJ1VkWA4

_________________
Pontus Fyhr
Citera
8v9
Lysekil
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack snälla Pontus Fyhr! Det ser ut att vara en guldgruva

_________________
Tomas Carlsson
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Vet inte om du sett det men det finns väldigt bra banbeskrivningar här på Rejsa: https://rejsa.nu/bana_lista.asp

Kombinera dessa med filmklipp från Youtube så har du bra koll på banorna sedan. Naturligtvis kan spårvalen göras annorlunda beroende på vana, körstil och biltyp men det är en bra grund att börja från.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
8v9
Lysekil
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack så mycket för tipset David Jovén! Håller på att kolla igenom första filmen nu. Jag börjar med klippet och banbeskrivningen från Sturup raceway

_________________
Tomas Carlsson
Citera
8v9
Lysekil
Här sen Jan 2016
Inlägg: 4


Trådstartare
Tack till både David och Pontus för värdefull hjälp Jag uppskattar Era råd

Jag har en fråga till, som jag passar på att ställa när vi ändå är i farten. Jag kollade igenom Christian Merheims utmärkta tips för kurvtagning. Där står det att man ska vara såga/styra för att hitta grepp på framhjulen. Det var nytt för mig (allt är nytt för mig iofs). Jag trodde man skulle styra en jämn linje genom kurvan. Men om jag förstår guiden rätt så är det tillåtet att såga med ratten.

(Såga = styra fram och tillbaka)

https://rejsa.nu/artiklar/Korteknik_Christian_Merheim.asp?1

_________________
Tomas Carlsson
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



GTIDave skrev:
Vet inte om du sett det men det finns väldigt bra banbeskrivningar här på Rejsa: https://rejsa.nu/bana_lista.asp

Kombinera dessa med filmklipp från Youtube så har du bra koll på banorna sedan. Naturligtvis kan spårvalen göras annorlunda beroende på vana, körstil och biltyp men det är en bra grund att börja från.

Även väder spelar in regnar det brukar normala rejsinglinjen vara hal så
Då brukar man ta andra spårval för att hitta greppet

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



8v9 skrev:
Tack till både David och Pontus för värdefull hjälp Jag uppskattar Era råd

Jag har en fråga till, som jag passar på att ställa när vi ändå är i farten. Jag kollade igenom Christian Merheims utmärkta tips för kurvtagning. Där står det att man ska vara såga/styra för att hitta grepp på framhjulen. Det var nytt för mig (allt är nytt för mig iofs). Jag trodde man skulle styra en jämn linje genom kurvan. Men om jag förstår guiden rätt så är det tillåtet att såga med ratten.

(Såga = styra fram och tillbaka)

https://rejsa.nu/artiklar/Korteknik_Christian_Merheim.asp?1


Det är lite olika skolor det där. Vissa förespråkar att den snabbaste vägen genom en kurva är där man håller ratten still och spårvalet blir som ett C. Andra menar att man ska jobba mer med ratten. Och återigen, olika beroende på bana, vana, biltyp och typ av kurva.

Ett exempel i långa kurvor; vissa bilar går bäst när man svänger lika mycket genom hela kurvan dvs håller ratten hyfsat still. Andra bilar går bäst om man lägger in lite rakare partier i kurvan och lägger in en eller flera "knix" med ratten för att slippa tråkig understyrning genom kurvan.

Extremvarianten att konstant såga för att hitta grepp kan man ju prova, men när man är lite varm i kläderna. Jag har själv aldrig provat detta så jag vet inte hur effektivt det är. Däremot när man känner att det börjar kasa kan man släppa lite på ratten för att hitta greppet igen och sedan fortsätta svänga. Men det innebär ju också att man kommer längre ut i kurvan. I början är det nog bättre att sänka farten och lära sig en harmonisk och mjuk väg genom kurvan. Sen kan man öka farten successivt och prova olika alternativa sätt.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hjälp mig tyda bilden (angående spårval)
2 besök senaste veckan (10211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande