Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
MSCC KM3 Minnesberg
4 besök senaste veckan (7561 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
MSCC KM3 Minnesberg


Kom och se Sveriges enda? backtävling med Racingbilar på asfallt

Ca 900 meter i flygande fläng, snabbast vinner

Vi startar 09.00

Anmälda

KM3
Klass Namn Bil
Historic I Carl Broberg MGB
Historic II Sune Malmros Opel GT
Roadsport A Magnus Blixt Porsche 944 turbo
Roadsport A Robin Wachmann Samantha
Roadsport A Jan-Erling Rydquist JEGUAR 87 Kommer inte pga dubbelbokning
Roadsport A Magnus Mårtenson Morty 7 / Mk Indy
Roadsport A Jesper Månsson SuperSeven replica
Roadsport A Bengt Metz Caterham 7 Superlight
Roadsport B Thomas Ahrens Lotus Super Seven -61
Roadsport B Hans Aulin Lotus Elise S1
Roadsport B Rolf Dawidzon MG GTS
Roadsport B Mikael Jakobsson Mazda Mx5 -91
Roadsport B Ulf Danielsson Lotus Elise S1
Roadsport B Dymling Max Porsche 968
Roadsport C Pierre Pettersson Lotus Elise S1
Roadsport C Björn Mullaart Mazda MX-5
Roadsport C Martin Nihlén Mazda MX-5
Roadsport C Fredrik Olsson Pontiac Fiero Formula 88
Roadsport C Oskar Jakobsson Mazda Mx 5 NA
Roadsport C Nils-Erik Persson Mazda MX-5
Roadsport C Anders Johansson MGF
Roadsport C Mats Nilsson Egen Tillverkning (Super Seven)
Roadsport C Leif Jeppsson Mazda MX-5
Roadsport C Andreas Jähnke Lotus Elise
Roadsport C Mads Hellmers Mazda MX-5 NA
Roadsport C Fredrik Thuring Lotus Elise
Roadsport C Chriss Rice MX-5
Roadsport C Dennis Kullman Mazda MX-5
Roadsport C Ulf Andersson Mazda MX5 NB
Roadsport C Tor Dahlskog Mazda Miata 1998
Roadsport C Bjarne Hedegaard Christiansen lotus Elise (Helga)

Lite bilder fån förra året

Klicka för större bilder!


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



jag hoppas inte det är idag? Lite framförhållning hade behövts till detta coola arrangemang. Är det inte idag ser jag inget datum.

Bengt Metz skrev:
MSCC KM3 Minnesberg


Kom och se Sveriges enda? backtävling med Racingbilar på asfallt

Ca 900 meter i flygande fläng, snabbast vinner

Vi startar 09.00

Anmälda

KM3
Klass Namn Bil
Historic I Carl Broberg MGB
Historic II Sune Malmros Opel GT
Roadsport A Magnus Blixt Porsche 944 turbo
Roadsport A Robin Wachmann Samantha
Roadsport A Jan-Erling Rydquist JEGUAR 87 Kommer inte pga dubbelbokning
Roadsport A Magnus Mårtenson Morty 7 / Mk Indy
Roadsport A Jesper Månsson SuperSeven replica
Roadsport A Bengt Metz Caterham 7 Superlight
Roadsport B Thomas Ahrens Lotus Super Seven -61
Roadsport B Hans Aulin Lotus Elise S1
Roadsport B Rolf Dawidzon MG GTS
Roadsport B Mikael Jakobsson Mazda Mx5 -91
Roadsport B Ulf Danielsson Lotus Elise S1
Roadsport B Dymling Max Porsche 968
Roadsport C Pierre Pettersson Lotus Elise S1
Roadsport C Björn Mullaart Mazda MX-5
Roadsport C Martin Nihlén Mazda MX-5
Roadsport C Fredrik Olsson Pontiac Fiero Formula 88
Roadsport C Oskar Jakobsson Mazda Mx 5 NA
Roadsport C Nils-Erik Persson Mazda MX-5
Roadsport C Anders Johansson MGF
Roadsport C Mats Nilsson Egen Tillverkning (Super Seven)
Roadsport C Leif Jeppsson Mazda MX-5
Roadsport C Andreas Jähnke Lotus Elise
Roadsport C Mads Hellmers Mazda MX-5 NA
Roadsport C Fredrik Thuring Lotus Elise
Roadsport C Chriss Rice MX-5
Roadsport C Dennis Kullman Mazda MX-5
Roadsport C Ulf Andersson Mazda MX5 NB
Roadsport C Tor Dahlskog Mazda Miata 1998
Roadsport C Bjarne Hedegaard Christiansen lotus Elise (Helga)

Lite bilder fån förra året

Klicka för större bilder!


/ Bengt Metz

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Johan Sjöström skrev:
jag hoppas inte det är idag? Lite framförhållning hade behövts till detta coola arrangemang. Är det inte idag ser jag inget datum.


Det är idag, "KOMMANDE AKTIVITETER 2015-08-01 - KM3 i Minnesberg" mscc.se.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Sorry för sent inlägg, antog att nån annan gjort ett

Kommer ikväll under eftersnack

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
2015-08-01 MSCC KM3 Minnesberg

Beställt fint väder på plats!

Ytterligare en backåkning avklarad, funktionärer och medhjälpare har som vanligt gjort ett hästarbete med iordningsställandet av banan, sexpack med däck, koner, avstängningar av vägen genom Minnesberg samt uppställning av tidtagningsutrustning, arrangera mat mm

För egen del gick åkningen utan problem och jag slutade mitt i fältet i Roadsport A

Magnus Mårtenson (Morty) slutade som vinnare i år, grattis (Roadsport A)

Hans Aulin slutade etta i Roadsport B Grattis

Piere Petterson slutade etta i roadsport C Grattis



Dessvärre blev det i år några dikeskörningar men inga personskador

Lite depåbilder Klicka för större bilder!


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753


Trådstartare
Klubbmästerskapen KM3 Minnesberg 1 augusti 2015

Årets upplaga av backåkningen i Minnesberg liknade de föregående årens åkning.
Inget negativt menat utan tvärtom.
För egen del startade allt dagen innan åkningen med att hämta bilen i mitt mekgarage i Malmö, således packning av bilen med diverse reservdelar, verktyg 15kg, brandsläckare, reservhjul, varningstriangel, startgas, extra startbatteri, extra bensinpump, extra motorstyrning med kablage, en sats nya tändstift, bromsbelägg fram och bak, startkablar, tre sorters olja, två 12 liters bensindunkar, wipes, gaffatejp några färger, domkraft, liten brandsläckare i bilen av ej godkänd sort, stor brandsläckare, stora trunken med hjälm och övrig personlig utrustning, kamera, filmkamera, några liter dricka, mest vatten, jag har säkert glömt något men dessa prylar pressas ner bak i bilen samt framför och i passagerarsätet.
Olja dränerades från catchtanken (olja från SSM) och lite ny olja 5-40 fylldes på. Extrabatteriet laddades över natten ute i Oxie för att kanske behövas tillsammans med startgas under tävlingsdagen, startmotorn har ibland lite problem med att orka dra runt motorn.
Bilen kördes ut till Oxie och fick byta plats med min cabbe över natten.
Jag har åkt backen i minnesberg sedan 2002 alla åren vi åkt, och det här är inte min favorittävling, jag har vunnit en gång och det berodde på att det började regna efter mitt första åk, den tiden jag fick höll dagen ut.
Upp 06.30 trött som vanligt, jag har alltid svårt att somna dagen innan en tävling. Frukost, dusch, påklädnad i det här fallet tävlingsoverallen mm.
Inga kokta ägg, mackor eller kaffe, som normalt medtages till KM, förplägnad var utlovad i Minnesberg.
Ut och startade bilen, som för ovanlighetens skull klarade sig med bara startgas som hjälp.
Iväg ut på 101an med kurs Minnesberg.

Vädret är bra som utlovat, skall bli uppehåll och lagom varmt hela dagen, vilket det också blev.
Ingen nämnvärd trafik och som vanligt är det svårt att hålla gasfoten i styr.
Alla som har en accerelationssnabb bil vet vad jag talar om (0-100 troligen strax under 4 sekunder).
Anländer bakvägen ner mot tegelbruket och stöter som vanligt på PO Håkansson i färd med att ställa upp tidtagningsutrustningen vid målgången, han har lyckats placera den mitt i ett getingbo i dikeskanten och getingarna var INTE glada, vilket PO fick känna på. Jag hjälpte honom att flytta utrustningen nån meter så getingarna kunde lugna ner sig lite.

Jag gled sakta ner för backen, där många frivilliga händer preparerade banan med sexpackar däck och många trafikkoner som markerar banan och chikanerna som är till för att dra ner farten i backen.

Jag fann en bra parkering mellan matvagnen och ambulansen.

Packar ur bilen och sedan är det dags för besiktningen av bilen som i år genomfördes av Michael Phersson (fick en Godkänd klisterlapp även i år) samt förargenomgången som hölls av tävlingsledaren för dagen, Mats Ek.

Jag fick startnummer 21 dvs 20 bilar skulle åka före mig, tyckte jag verkade bra, ingen stress.

Åken gick fort, några avbrott blev det då tidtagningen krånglade, vi hann med fyra åk före lunch, några hann åka fem.

Mina tider var inte konkurenskraftiga i år heller men det gick fortare och fortare ju fler åk jag körde.

En anledning till mina långa tider var i år att jag inte fick styr på allt vridmoment dvs för mycket hjulspinn i starten, jag åkte även lite för mesigt genom första chikanen.
En tredje orsak kan vara att jag kör med synkad låda, mina växlingar tar längre tid än med doggringad eller sekventiell låda. Växlingarna betyder klart en del på en sådan här kort explosiv körning.
Jag kan som vanligt inte klaga på bilen, den går och går, jag behöver mest laga bilen efter att jag blivit pååkt vilket har hänt framförallt på SSM.
Min Zetecmotor går inte som en klocka utan som en bra preparerad tävlingsmotor som har långa serviceintervaller.
Nån påstår att jag har flest hästkrafter av Sevenbilarna ca 230st och ca 230Nm vridmoment. Maxvarv 7200, en motortyp som jag varmt kan rekommendera, kanske 10kg tyngre än den numera populära Duratecmotorn.
Några incidenter skedde efter lunch men ingen kom till skada.

Mina tider räckte till en fjärdeplats i Roadsport A, Magnus Mårtensson vann med en sekund i år, Grattis!!

Tar mig friheten att återge Jan E Rydqvists beskrivning av ett åk, kan inte beskriva det bättre själv.

"Visiret ner, kollar att ettan är i. Rullar fram mot startlinjen, får klartecken, håller bilen på bromsen, får klartecken att stoppklossen är placerad bakom hjulet, nu är det full koncentration på att få till starten i backen. Motorn upp på perfekt startvarv, tidtagaren gör tummen upp och i ögonvrån ser jag startern drar upp flaggan. Iväg precis i bästa startspåren med mycket nerlagt däcksgummi, försöker hålla precis rätt hjulspinn, upp genom växlarna, chikanen dyker upp, ett tight, rätt spår in och ut, fullt ös in i långböjen vänster som går i en "kanjon" och känns säker, och som sedan öppnar efterhand med en fin utsikt av Skånsk blå himmel och gula sädesfält på både vänster och sedan höger sida. Håll i, sök ett tight sent apex, utnyttja den lilla bankningen, nu går det riktigt fort, måste tvinga foten kvar på gaspedalen och noterar ett lätt släpp på framhjulen och sedan med fortsatt full acceleration in på den korta rakan som går mot vägens krön och in mot slutchikanen. Kom ihåg de helt kalla bromsarna, undvik ställ, och försöka snika igenom med fin slutfart. Måltidtagningen svischar förbi, sedan släpp på gasen, upp med visiret och bara rulla ut och sedan känna känslan av puls och adrenalin upp till öronen, därefter bara cruisa runt i den vackra returvägsloopen tillbaka till startplatsen nere i Minnesbergs by."

/ Bengt Metz
Glömde att ge en eloge till alla som gör det här möjligt, ingen nämnd ingen glömd

Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MSCC
MSCC KM3 Minnesberg
4 besök senaste veckan (7561 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande