Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum BMW Sport Club Time Attack 2016 | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (34301 totalt) |
Hej!
På årsmötet i november valde Måns att inte sitta kvar i styrelsen och istället fick jag uppgiften att ta över som Time Attack General. Först vill jag rikta ett stort tack till Måns som har byggt upp och drivit den här verksamheten så att jag och många fler har fått köra och ha roligt på bana. Vi planerar förstås att köra Time Attack som vanligt på alla våra banträffar. Klubben har dock viss frihet i att justera upplägget på tävlingen, därför är jag även nyfiken på hur ni skulle vilja se upplägget i framtiden. Exempelvis så har vi idag en klassindelning som baserar sig helt och hållet på officiell motoreffekt där klass 1 är för bilar upp till och 285hk och klass 2 är för bilar med 286 hk och uppåt. Förra året var det bara en bil som körde klass 1 vilket naturligtvis inte blir mycket till tävling. Klass två var däremot lite mer action i. Den trubbiga klassindelningen gör förstås att fältet blir lite segmenterat men inom segmenten hade vi också intressanta fighter och lite blandad deltagarfrekvens gjorde sitt till att mästerskapstabellen blev rätt intressant. Vinnarna i respektive klass åkte dessutom hem med varsin laddning nya Michelindäck vilket inte var fy skam. Förra året körde vi utan konor. Anledningen att sätta ut konor om vi väljer att göra så är främst för att ta ner farten och därmed risken vid de farligaste ställena på banan vi kör på. Detta med tanke på att en del av oss kör bilar utan bur och i övrigt samma säkerhetskrav som på vanlig bankörning. Vissa kanske tycker att konor ökar tryggheten för de som vill börja tävla, vissa ser dem som ett extra tävlingsmoment, andra kanske vill kunna jämföra varvtider med andra bilar/serier och då vill man förstås köra utan konor istället. Vill ni köra med eller utan konor nästa år? Eller Kanske olika på olika banor? Hur vill ni att klassindelning skall se ut? Hur ser intresset att delta ut bland er förare och vilken klass? Saknar ni någonting, vad kan vi göra bättre? Allmänna tankar om Time Attack 2016? Svara gärna här i tråden för en öppen diskussion eller direkt på mail till timeattackgeneral "snabelA" bmwsc.com om ni vill uttrycka en åsikt/anmäla intresse men hålla er lite mer diskreta. Bästa hälsningar David Johansson BMW Sport Club Time Attack General PS. För er som inte är bekanta med BMW Sport Club Time attack så är det en enkel tävlingsform avsedd för gatregistrerade bilar, man kan alltså komma till banan med sin vanliga bruksbil, köra bana och dessutom lägga till ett litet tävlingsmoment. Själva tävlingen går endast ut på att under ett specifikt körpass (ca 15 min) sätta snabbaste varvtid. Vi slåss alltså aldrig om positioner på banan vilket minskar riskerna kraftigt. Detta är ett bra sätt att börja tävla och flera som börjat med Time Attack har sedan gått vidare till att köra BMW Cup. Läs gärna mer på hemsidan http://www.bmwsc.com DS. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
Hej!
Först och främst vill jag tacka er som arrangerar och arbetar för att vi kan åka på alla träffar. Uppskattat jobb! Det är mycket möjligt att jag kör någon Time Attack-tävling i år, det hade varit kul att prova. När det gäller konornas vara eller icke vara tycker jag att det är roligare att köra utan. Eftersom vi inte får ta tid på BMW-träffarna är Time Attack en bra möjlighet att kunna få en tid som går att jämföra med sig själv när man kört vid andra tillfällen. Även att kunna jämföra med andra är bra, det är också lättare att jämföra loggar mm. Klassindelning är alltid svårt. Hur många bilar är det som är med ungefär? Och hur optimerade är de? Standardbilar eller rena racebilar? _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||||||
Tycker med ni gör ett kanon jobb!
Jag skulle kunna tänka mig att köra time attack i stället för cupen. Vill ju inte ha så mycket närkontakt med andra män! Kanske man hade en klass för inregistrerade och en mer lik class special eller club challenge? Utan konor då! _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||||||||
Ajabaja! _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||||||||
Det gällde ju inte dig gullet Kanske nåt för dig med? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||||||||
Hej David. Tack och kul att du är intresserad, testa en körning så tror jag säkert att du sitter fast sen Visst är det kul att få en riktig tid satt också med transponder så man vet att den inte felar på GPS uppdatering eller liknande. Men det som är riktigt kul är när tävlingsnerven kommer in, man kanske ligger nära någon annan tidsmässigt och då vill man verkligen vara snabbare. E36 M3 är ju dessutom en bil som verkligen kan vinna hela klass 2 om man kör alla tävlingar. Förra året var det 10 bilar som körde TA. 9 av dessa körde klass 2 och 1 i klass 1. Ser det likadant ut i år lär vi ju slopa klass 1, men finns det intresse så kör vi gärna klass 1 också. Personligen hade jag tyckt det vore skitskoj att optimera en F30 328 för att köra klass 1, jag tror att det skulle kunna bli en vinnarbil där. Av de som körde 2015 hade vi bland annat kraftigt moddad E36 M3, 1M med lite optimering, ett par 335or med varierande optimering, E46 M3 m.m. Inför kommande säsong lär man bland annat kunna mäta sina krafter mot Schmiedmanns M4, kanske någon vråltrimmad diesel och lite annat skoj.
Hej Ulf, Tack! Har du fortfarande gatreggat bilen så är du förstås välkommen i år också. För den som inte vant sig vid närkontakt så är det ju ett alternativ som är lite lindrigare på psyke och plånbok än BMW Cup. Jag tror inte att vi kommer göra en klass för riktiga racebilar annars, ambitionen är definitivt inte att ta förare från BMW Cup utan snarare att vara ett mellansteg från gatbil som kanske leder vidare till BMW Cup. (Flera TA-förare har också tagit steget vidare till BMW Cup, om jag är rätt informerad så siktar Nicklas Gustavsson som körde TA 2015 nu på att köra BMW Cup 2016) Men finns det ett stort intresse för mycket mer optimerade bilar så skall vi självklart titta på det. Om ni läser tråden och känner att ni vill köra men har en bil som inte tillåts eller inte känns konkurrenskraftig så gör er röst hörd nu så kommer vi ta ett seriöst grepp om frågan. Det behövs inte jättemånga för att vi skall justera något. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
Om man tittar vad som växer mest , vore det väl inte fel att haka på ett vinnande koncept?
Det kanske finns plats för en instegsklass och ett alternativ för "psykiskt svaga" till cupen? Tycker vi för övrigt i framtiden försöker undvika att kategorisera mäniskor si eller så???? _________________ Ulf Sanden Miata NB |
||||||||||||
Man skulle kunna köra en klass och korrigera tiderna utefter ett vikt/effektförhållande. Ett slags LYS--tal om vi pratar seglingsspråk. Det går då också att väga in andra faktorer om man vill, R-däck tex.
_________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||||||
Nej. En tid är en tid och den ska inte räknas om. Tycker klassindelningen är alldeles perfekt så "problemet " är bara att de som kör motorsvagare bilar inte verkar vara lika tävlingsinriktade som den typiska m3 föraren. Har svårt att förstå varför för en e36 328 eller vadsomhelst är ett underhållande banverktyg som tigger om att bli tidtagen och utvecklad. Kanske kan man marknadsföra den "lilla" klassen lite offensivt? Tror att många känner sig lite blyga och försiktiga och känner sig väldigt omkörda av bananpassade m3or på de vanliga passen och tänker att de inte platsar? Det som inte riktigt framställs är ju att timeattack i denna klubbform är väldigt lite tävling mot andra, utan mer en extra krydda på dagen där man får lov att ta tid och tagga till lite. Försöka slå sitt förra varv liksom. I detta inlägg har jag generaliserat människor som jag inte känner, haft åsikter trots att jag inte varit med på hela 2015 och kanske inte heller 2016, men ville ändå inflika mina tankar. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||||||||
Låter som en trevlig idé detta, jag skulle hamna i lilla klassen enligt gamla reglementet men jag har inga problem att bråka med effektstarkare bilar, alla kan inte vinna.
Finns det ett reglemente att kila på? Edit: glöm det, hittade lätt själv... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Kul att diskussionen börjar komma igång här, ALLA åsikter uppskattas!
För det första så hoppas jag verkligen du inte tog illa upp när jag skrev att TA var lättare på psyket, det var absolut inte menat som någon hint åt dig Ulf (eller någon annan). Det kanske var en olycklig formulering men det jag menade var egentligen att tävlingsmomentet i TA ger en viss anspänning men att BMW Cup kanske har ytterligare en dimension av anspänning i det att man slåss om platsen på banan och inte bara varvtid. Jag kände att jag ville läsa lite kring reglerna i tanu.se Club Challenge innan jag svarade om klasser. Min bedömning är väl att vi på många områden har ett friare regelverk vilket gör att fler egentligen borde kunna komma till startlinjen. Att göra en klass för rena racebilar utan gatregistrering medför förstås en extra del i hur vi skulle hantera besiktning och att bilen följer ett regelverk. Jag tror säkert att vi skulle kunna lösa sådant också om det finns tillräckligt stort intresse men det måste nog starta i att fler är intresserade för att vi skall lösa sådana problem. Så om fler känner intresse för en sådan utveckling så gör er röst hörd! Skriv här, skicka ett mail, slå en signal eller skriv på Facebook.
Bra input, det finns två delar i detta. 1. Vi har redan idag diskuterat om vi skulle gå över till indelning på vikt/effekt istället för bara effekt. Fördelen är att vi skulle kunna få en jämnare klassindelning. Men realistiskt sett kan vi bara dela av på den officiella effekten, verklig effekt blir för svårt att kontrollera. Nackdelen blir då att turbobilarna får en tydlig fördel i att de är mycket lättare att trimma. Eftersom turbobilarna kommit in på senare år har de ofta både högre vikt och effekt vilket gör att det tar ut vartannat lite när vi bara går på effekt. 2. Själva "lystalskonceptet" var en ny vinkling för mig, den kan definitivt ge en jämnare tävling men också mer administration och kommer inte folk snegla på varvtiderna ändå? Fler får gärna tycka till om detta.
Tack för input, ja vi kanske behöver marknadsföra Klass 1 bättre. Vi brukar alltid försöka släppa ut TA förarna i ungefär gissad snabbhetsordning och med lagom mellanrum just för att man inte skall känna sig jagad av snabbare bilar utan kunna sätta sin tid i lugn och ro. Detta kanske vi behöver belysa tydligare för potentiella klass 1 förare. Vi har extremt få omkörningar under TA.
Japp du hamnar med dagens modell i klass 1 Mats, du är välkommen att köra med oss Om någon inte är lika flink på nätet som Mats så kan jag meddela att reglemente finns på vår hemsida, har ni frågor så tveka inte att kontakta mig.
Japp, effekt är definitivt inte allt, fråga mig som blir frånåkt av betydligt svagare bilar
Bra input, konor kanske ökar risken för incidenter! Samtidigt som vi vet att med konor kan vi minska risken för riktigt allvarliga olyckor på de platser där vi vet att det går riktigt fort och är lurigt. Det lutar åt att vi kör helt utan konor precis som vi gjorde 2015, men jag kommer lyssna noggrant på alla åsikter kring detta. _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
Ja att det blir lite administration kommer man nog inte undan om man ska försöka få till en kompenseringsfaktor. Och det blir förmodligen inte perfekt första året heller då det inte är helt lätt att se att x antal kg/hästkraft motsvarar x antal sekunder på banan. Men, själva tävlingsmomentet blir med ett fungerande system mer spännande. Alla kan tävla på ungefär lika villkor, den viktigaste faktorn för att vinna blir förarprestationen. Denna form har sin största fördel vid ett spretigt startfält bland bilarna. Det är inte så kul att tävla om man inte har en enda likvärdig bil att jämföra sitt resultat med. Naturligtvis kan man få sin "riktiga" tid men vägen till vinnarpodiet går genom poängen man får genom kompenseringen. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||||||
Skulle gärna prova TA under 2016. Hamnar med nuvarande indelning i klass 1 med min bil.
Konbana är jag gränslöst dålig på så konfritt om ni frågar mig. Hur funkar det med transponder ? Går väl att hyra om jag inte minns fel men behöver man förbereda bilen på nåt vis för detta? Har noll koll. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||||
Ulf:
David: Bra input, vi får se om fler tycker till kring frågan eller kommer med idéer ! Vi ändrar förstås inte bara utifrån en persons perspektiv/åsikter. Jag skall även läsa lite i befintligt reglemente, sådana här saker kan ju ibland vara enkla och ibland sjukt komplicerade.
Markus: kul att du är intresserad! Vem vet, det kanske blir riktigt bra drag i klass 1 i år! Jag är övertygad om att både din och Mats bilar kan vara konkurrenskraftiga och hyggligt jämna där. Angående transponder så kan man antingen ta med egen eller hyra av tidtagaren på plats, kostar normalt 300:- men första gången man testar TA har vi släppt det för 200:- Transponderhyra betalas kontant till tidtagaren på plats. De flesta tejpar upp transpondern i fönstret på bilen, den drivs av batteri så du behöver inte förbereda någon el, själv har jag fäst den med buntband istället. Glömmer du att förbereda dig med en tejprulle kommer du bara och lånar av oss andra _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
Ett problem som jag genast ser med ett LYS-talsliknande koncept är att det finns aldeles för få bilar, när LYS togs fram inom seglingen så fanns det tusentals aktiva båtar i Sverige och en fruktansvärd mängd resultat där man kunde jämföra båtarna inbördes. Inom TA så skulle det lätt bli bil+förare som får ett tal och nästa som dyker upp med samma bil skulle egentligen kanske behöva ha ett helt annan tal. Ett annat problem är att man mycket lätt kan modifiera en bil och då är ju ett kompenseringssystem som ju fanns inom LYS npt som måste fram men då måste man vikta det rätt och det är komplicerat. För att få enkla regler som man kan förstå så är det bättre att ha det som det är IMO. För övrigt tror jag det är en dålig idé att blanda oreggade tävlingsbilar med gatbilar. Det är extremt stor skillnad mellan "säkerhetsavståndet" mellan bilarna om man kör race eller trackday. Lätt att glömma när man skall sätta tider. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
Tack Mats alla åsikter uppskattas. Enkelheten ÄR viktig i detta både för förarna som skall kunna överblicka och förstå vad som gäller och för oss som skall administrera. En sak kan jag med rätt stor säkerhet säga direkt nu. Vi kommer inte att införa ett system som kräver en stor kontrollapparat i form av besiktningar, vägningar m.m. Den besiktning som görs på alla gatbilar idag är det som kommer gälla. Där kontrollerar vi i princip det som bilprovningen kontrollerar (finns mer info om detta på hemsidan) sånt som vi stoppar på kan vara om någon kommer på icke gatlegala däck eller om någon monterat en stor kompressor i bilen utan att ha kompressor på regbeviset. Den information som vi använder i form av vikt eller effekt kommer uteslutande att vara den som står i regbeviset. Vad det gäller eventuella tävlingsbilar som Ulf föreslagit, så skulle man kunna tänka sig en lösning där de besiktigas samtidigt som BMW Cup. Mats har också rätt i att vi inte skall blanda tävlingsbilar och gatbilar det tror jag inte att SBF skulle tillåta heller. Det skulle i så fall bli två olika heat. Där kommer också bantiden in som en aspekt. Därav har jag flaggat att det krävs ett rejält intresse om vi skall ta tag i den frågan. (Sen finns det alltid specialfall, Ulf körde ju både BMW Cup och TA på Knutan 2015 men då hade bilen också både vagnbok och normal godkänd gatbilsbesiktning om jag förstått saken rätt.) _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||||
1. Absolut inga koner 2. Keep it simple. Behåll dagens klassindelning men låt varje förare ange samvetseffekt om man har trimmad bil. Om någon uppenbart har mer än klass 1 effekt så klassa bara upp bilen i klass 2. Att stoppa känns väl lite konstigt. Särskilt om bilar som har originalturbo kan ha okänt höjd effekt. 3. Alltså, TA i BMW SC måste främst vara ett sätt att få en bra chans att sätta en bra tid för att se vad bil och förare kan prestera. Om man söker millimeterrättvisa blir det bara larvigt. _________________ Anders Eriksson BMW X4 M40d BMW 130i loaded BMW M4 GTS |
||||||||||||
Vi får väl se hur intresset är för klass 1, inte avgörande för mig iof , jag tänker mig nåt/några enstaka inhopp och kan lika gärna fajtas om sistaplatsen bland de snabba grabbarna Är det ingen som har en filmsnutt från en TA-tävling? Kan nog va bra att visa nya intressenter hur det kan gå till tänker jag. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||||||
Allmänt banåkaforum BMW Sport Club Time Attack 2016 | 1, 2, 3, 4 >> 15 besök senaste veckan (34301 totalt) |