Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (38684 totalt) |
Så här blev lösningen med oljefiltret. Röret blev väldigt special, tur man har bra vänner på hydroscand
![]() ![]() Ett bränslesystem börjar växa fram också. ![]() Karossen är egentligen tänkt till ett engelskt chassi med upphängningar för jaguar. Så lite anpassning krävs. ![]() Handbroms också från corvette, är av varianten som går att fälla ner efter att den spänts. Blir svårt att komma in och ur bilen annars. (Visade sig senare att denna spak inte var så bra ![]() ![]() och ett litet länkage för att få vajer till båda hjulen. ![]() Pedalstället kommer från en Bmw E34, väldigt skönt att kunna använda original kopplings cylinder och få bra kopplingskänsla direkt. ![]() bromsservo kommer från en polo och huvudcylindern från volvo, visade sig fungera väldigt bra ![]() Har dock inte hittat några bra slangar som tål bromsvätska ![]() ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Stolar ska tydligen vara bra att ha. Köpte ett par till porsche speedster först men de var för breda och gick inte ner tillräckligt i ramen. Så fick bli dessa som vi fick med när vi köpte bilen och de är helt runa i bakkant.
![]() Då kardantunneln är "trekantig" fick skenorna hamna lite snett, vet att det ser mycket ut på bild men i bilen tänker man inte på att stolen flyttar sig i sidled. Och stolen är ändå alltid längst bak :P ![]() Och nu när vi hade stolar var vi ju tvungna att ta en första tur runt kvarteret. Detta var våren 2014, var en väldigt härlig känsla första gången bilen rullade för egen maskin. ![]() https://www.youtube.com/watch?v=N-61 _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Efter detta var vi så klart väldigt sugna på att bara ringa SFRO och få bilen besiktad, insåg dock att det var ganska mycket kvar att fixa och vi ville inte bara "slänga" ihop bilen. Så fick bli att plocka ner hela bilen igen för att skicka ramen på lack. Blev en galvgrund för att sedan pulverlackas. Är ju ingen vinterbil men nu ska den iaf inte börja rosta de första åren
![]() Här är ramen precis hemkommen från lack. Nu var det roligt att skruva när man började se alla slutgiltiga lösningar. ![]() Och ganska snart stod den på hjul igen. Passade på att byta alla bussningar i hjulupphängningarna så man vet att de är fräscha ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Re:
Ahlsell kanske ![]() Sidepipesen är också hembyggda (dock inte av oss) är ett 4" rostfrittrör som är polerat. Inuti är det ett 2" perforerat rör och runt det ligger det dämpull. Vi klarade inte SFROs bullergräns först då den lät 87db gränsen är 85. Fanns inget som bromsade upp avgaserna så dämpullen han ansorbera ljudet så det var för fritt blås. löste det genom att montera en bakre plåt med ett rör som går tillbaka in i dämparna. Det räckte för att klara gränsen. _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Lite delar hemkommet från england
![]() ![]() Mycket att koppla. ![]() Valde att ha en enkel design på instrumentbrädan. Aluminium plåten har vi borstat för att den inte ska reflektera solen så man blir bländad när man kör. ![]() Här dras det el till framlampor och fläkt, allt byggs upp från grunden. Lättare än att försöka anpassa ett elsystem från en annan bil. ![]() Även om det inte är krav på defroster så är det väldigt skönt att ha en. På insidan sitter själva värmepanelen, ser ut som en liten kylare, utan på den har jag plastat en gavel som två flexslangar sitter i, dessa går upp till rutan. ![]() Fick även tillverka en egen batterihållare. ![]() Och på plats i bilen ![]() Skar till en skiva i lexan som jag sedan skruvat relähållare och säkringsbox i. Denna är sedan plaserad bakom instrumentbrädan. ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Sedan var det åter dax att montera motorn i bilen, för att försöka hålla värmen i schack så lindade vi grenrören.
![]() Det är inte många mm till godo när motorn ska ner. ![]() Var tvungen att göra ett lite uttag i ramen för att generatorn skulle gå fri, detta är ändå en av de minsta generatorer vi kunde hitta. ![]() Styrstången som kommer upp mellan toppen och grenröret. ![]() Men där ska den nu bo, iaf första sommaren. ![]() Fixar vattenrör till kylaren, även ett expansionskärl har hittat dit. ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Första körningen med bilen
![]() ![]() Insåg också ganska omgående att bilen är ganska låg och ska vi inte byta oljetråg allt för ofta är nog ett skydd nödvändigt. ![]() ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Det var projektet så här långt
![]() Bilen fungerade över alla förväntningar, hade nästan väntat oss att de skulle vara mycket vi skulle behöva åtgärda men förutom bränslesystemet som krånglade lite i början (visade sig vara en trasig backventil) så har bilen fungerat felfritt ![]() ![]() Nu står bilen åter i garaget för att uppgraderas lite inför nästa säsong. Även om den ser bra ut på bild obehandlad så ska den nu lackas. Har dock varit väldigt skönt att ha den så här under bygget, annars hade man nog blivit tokig av alla småmärken man orsakar när man håller på. ![]() En ny liten drivkälla har hittat hem också ![]() ![]() För att få den nya motorn att lira ihop med växellådan beställdes ett nytt svänghjul och koppling från bakaxeldelar. ![]() Då vår växellåda kommer från en E34 så finns inte original hål för triggergivare på svänghjulet. Så fick bli en specialare, hållas det ska fungera. ![]() Detta var lite spännande, topparna på dessa motorer är lite bredare ![]() Valde därför att inte bulta på kopplingen för att kunna ha motorn lite längre bak i hålet, det gick precis ![]() ![]() ![]() ![]() Till den nya motorn kommer vi köra MaxxECU, ny kabelmatta håller på att byggas ihop. ![]() Då bmw spolarna inte har inbyggda drivsteg så beställde vi VAG spolar istället, det verkar ju vara de "alla" kör med så hoppas de ska funka. ![]() Så nu ska det bara tillverkas någon slags fäste till dem. För man vågar väl inte vara trycka fast dem med täcklocket :O ??? ![]() Vi har också insätt att en servo skulle vara ganska skönt, var på skroten och plockade er en ur en Opel Corsa B... Den är redan på plats i bilen, dock är den för lång så ratten kommer för nära. Någon som har en bra metod för att göra dessa kortare? ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Blir ju en riktigt trevlig bil detdär
![]() Intressant hur långt bakom framhjulen motorn sitter, jag har alltid föreställt mig att de är en bra bit längre fram ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||
Re:
Ja det är en "mittmotor" bil ![]() ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
Det går att lura systemet att tro att de sitter kvar i en opel.. och istället för att servoverkan styrs av hastigheten så har man en liten potentiometer och justerar med. _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Re:
Men din kommer från bmw va? (väldigt fräck Z4 du har förövrigt) Vi valde en från just opel (GM) för att vi visste att de går att lura. Finns färdiga små boxar att köpa på ebay... Kanske finns något liknande till bmw, alternativt får du bygga ihop någon själv av t.ex. en PLC _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Re:
Ja man är ju bra sugen, blir dock svårt att få plats med lika långa trattar som original erbjuder. Men det går ju inte att säga att det inte ser bra ut. Här är kompisens motor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Börjat byggt om spjällmotorn till vajer i stället för elektroniskt. DUMT? Ska köra MaxxECU och de kräver en tilläggsmodul för att kunna köra det elektriska spjället, gör jag mig själv en otjänst genom att inte köpa den. Vad är de stor fördelarna med drive by wire
![]() ![]() Beställde också hem lite nya slangar till kylaren, nya motors vattenpump har inte anslutningarna på samma ställe så fick bygga om lite. ![]() Slangarna till defrosterns bak på motorn. ![]() _________________ Niclas Nirvin 0703-782061 Skåne/Malmö |
||
Man kan mycket lätt få den karaktären man vill på gaspedalen, i mitt fall progressiv med mer pedal slag i början,
mellan gas vid nerväxlingar slipper gasvajer mm. För att inte glömma, det var kul att testa om man kunde få det att funka ![]() https://www.youtube.com/watch?v=zXtJ _________________ Gerhard Petersson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (38684 totalt) |