Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
15 besök senaste veckan (97527 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Lycka till m insuget, blir nog fint ljud om inte annat.
Såg inte ditt service kit till vanosen, hur mkt ska man ge sig på att byta? Man kan ju köpa allt ifrån kit med o-ring o filter till ett kostsamt servicekit med nytt soleniodpack etc..
(Har inga missljud själv änsålänge)

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Intressant!
Det här har ju dock inte budgeten räknat med riktigt
Är det plug n play med det kitet alltså?

vince skrev:
N Wiberg skrev:
Jävlar så fräckt! Suttit och drömt mig bort på diverse sidor med CF insug.
Vad är det för kvalisort på ditt insug?

Vad blir det för spec på diffen?

Blir spännande att se vad för mjukvara du kommer köra på sen.
Tycker det är lite rörigt det där. Fattar jag det rätt om Alpha-N = Ingen LMM?

Hade du annan mjukvara till din SMG sen innan?


TTFS har just startat en group buy med luftbox, tune och tempsensor flytt.
Kolla här: http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=543806

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
N Wiberg skrev:
Jävlar så fräckt! Suttit och drömt mig bort på diverse sidor med CF insug.
Vad är det för kvalisort på ditt insug?

Vad blir det för spec på diffen?

Blir spännande att se vad för mjukvara du kommer köra på sen.
Tycker det är lite rörigt det där. Fattar jag det rätt om Alpha-N = Ingen LMM?

Hade du annan mjukvara till din SMG sen innan?


Insuget kommer ifrån http://store.motorsportsconcepts.com/carbon-airboxes.html?dir=desc& . . . . Tror jag, men jag vet att Patrik Skoog kan svara på det. Det är grymt fint gjort ingjutna vaccumanslutningar och fästen likaså trattarna och rör anslutningarna till spjällen, allt med kanon passform thumbs up .
Slutväxeln blir 40%spärrverkan, ingen/liten förspäning och 3,91 utväxling, tror jag det va .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Eldh skrev:
Lycka till m insuget, blir nog fint ljud om inte annat.
Såg inte ditt service kit till vanosen, hur mkt ska man ge sig på att byta? Man kan ju köpa allt ifrån kit med o-ring o filter till ett kostsamt servicekit med nytt soleniodpack etc..
(Har inga missljud själv änsålänge)


Jag har bara köpt o-rings kittet med filter till Vanosen. Jag har inget oljud i min vanos men den var lite svettig på undersidan sen så är o-ringarna inte nya direkt..... Är ju aldrig fel att vara lite försikommen och lite rengjörning av ventilerna skadar ju inte.
Återkommer med lite bilder när jag håller på med det.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
vince skrev:
Mattias Redebratt skrev:
ScratcH skrev:
Du är inte ensam om att vara inne på ett spår och vips så har lite rejsa folk fått en att göra mer än vad som var tänkt till en början.... thumbs up

Fick du tag på mer info om alpha-n?


Nä så är det väl Jonas.
Nä jag har inte forskat så mkt i alpha-n än, men jag tror att det finns en man på Tjörn som kan lösa mina önskemål. Sen förstår ju jag oxå att det inte går att köra med en LM mätare i ett avlopps rör så någon annan lösning får det bli på luftmätandet.


Jag rekomenderar varmt Tuning Tech Frank Smith http://tuningtechfs.com/ttfs-bmw-e46-m3-custom-alpha-n-remote/
Frank är den klarast lysande stjärnan bland tuners som diskuteras på M3forum.net.
Han har ett system med logger som du själv använder för att han ska kunna se hur tunen ska justeras för bästa efekt. De olika filerna laddar du själv enkelt in i ECUn med hans programvara på en PC.

Det är han som justerat min ECU-programvara för bättre trottelsynkronisering mot SMGn vid växling. Det blev en enorm skillnad. Han kan också mappa om SMGn för annan utväxling (till automatläget gissar jag)



Och vill du gå hela vägen till riktigt CSL styrning så erbjuder han ombyggt vakum rail med MAP-sensor samt ombyggd ECU för styrning av det stora CSL-spjället (vilket du iofs inte verkar ha i den där luftboxen).

Du kan inte misslyckas med TTFS.


Tänkte kolla med http://www.tmchiptuning.com/sv/start. på Tjörn tycker det käns bra å anlita folk lokalt om det skulle vara något man funderar på sen så har han ju rullar att köra bilen på så man vet vad det blir i sista ändan oxå . Vet inte om han kan lösa SMGn oxå men det ger sig så småning om. Har fått välgigt goda recensioner av en man som var där och mappade sin bil. Är det någon annan här som har någon erfarenhet av denna firma?

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Mattias Redebratt skrev:
Insuget kommer ifrån http://store.motorsportsconcepts.com/carbon-airboxes.html?dir=desc& . . . . Tror jag, men jag vet att Patrik Skoog kan svara på det. Det är grymt fint gjort ingjutna vaccumanslutningar och fästen likaså trattarna och rör anslutningarna till spjällen, allt med kanon passform thumbs up .


Hej Mattias, jag köpte insuget från John i Düsseldorf som tillverkar dessa insug och sen säljer vidare till bla den handlaren du länkade till. Precis som du säger sjukt bra kvalité, men det kostar ju också därefter som vanligt..

Specifikationen är:
-S54 race version CF airbox (P54 engine)
-160mm inlet snorkel
-With CSL internal air filter
-W/O central snorkel

Insuget är byggt delvis med hänsyn till Schrick kammar 0415E1880-00/0415A1800-00 och med integrerat CSL luftfilter för effektivare rening och att dämpa ljudet. Sen hade jag på min förra bil en motorsport airduct med luftfilter och 160mm anslutning. Så tillsammans hade det blivit

_________________
Patrik Skoog
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Sorry att jag kapar lite i tråden Mattias.
Med Alpha-N mjukvara, klarar man avgaskrav osv på besiktningen med en E46 och en bra eftermarknadsmjukvara?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Mattias Redebratt skrev:
vince skrev:
Mattias Redebratt skrev:
ScratcH skrev:
Du är inte ensam om att vara inne på ett spår och vips så har lite rejsa folk fått en att göra mer än vad som var tänkt till en början.... thumbs up

Fick du tag på mer info om alpha-n?


Nä så är det väl Jonas.
Nä jag har inte forskat så mkt i alpha-n än, men jag tror att det finns en man på Tjörn som kan lösa mina önskemål. Sen förstår ju jag oxå att det inte går att köra med en LM mätare i ett avlopps rör så någon annan lösning får det bli på luftmätandet.


Jag rekomenderar varmt Tuning Tech Frank Smith http://tuningtechfs.com/ttfs-bmw-e46-m3-custom-alpha-n-remote/
Frank är den klarast lysande stjärnan bland tuners som diskuteras på M3forum.net.
Han har ett system med logger som du själv använder för att han ska kunna se hur tunen ska justeras för bästa efekt. De olika filerna laddar du själv enkelt in i ECUn med hans programvara på en PC.

Det är han som justerat min ECU-programvara för bättre trottelsynkronisering mot SMGn vid växling. Det blev en enorm skillnad. Han kan också mappa om SMGn för annan utväxling (till automatläget gissar jag)



Och vill du gå hela vägen till riktigt CSL styrning så erbjuder han ombyggt vakum rail med MAP-sensor samt ombyggd ECU för styrning av det stora CSL-spjället (vilket du iofs inte verkar ha i den där luftboxen).

Du kan inte misslyckas med TTFS.


Tänkte kolla med http://www.tmchiptuning.com/sv/start. på Tjörn tycker det käns bra å anlita folk lokalt om det skulle vara något man funderar på sen så har han ju rullar att köra bilen på så man vet vad det blir i sista ändan oxå . Vet inte om han kan lösa SMGn oxå men det ger sig så småning om. Har fått välgigt goda recensioner av en man som var där och mappade sin bil. Är det någon annan här som har någon erfarenhet av denna firma?

Det är nog bäst jag byter till kolfiberinsug och sportigare utväxling så våra bilar fortsatt är rätt lika, fast jag satsar nog på 3.73 eftersom jag har ett par på hyllan och saknar sjätteväxel.

En nära kompis har varit hos tmchiptuning och mappat sin Lotusomega han är mycket nöjd och talar väl om TM. thumbs up

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
mauritz
växjö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 328



Niklas Rosell skrev:
Mattias Redebratt skrev:
vince skrev:
Mattias Redebratt skrev:
ScratcH skrev:
Du är inte ensam om att vara inne på ett spår och vips så har lite rejsa folk fått en att göra mer än vad som var tänkt till en början.... thumbs up

Fick du tag på mer info om alpha-n?


Nä så är det väl Jonas.
Nä jag har inte forskat så mkt i alpha-n än, men jag tror att det finns en man på Tjörn som kan lösa mina önskemål. Sen förstår ju jag oxå att det inte går att köra med en LM mätare i ett avlopps rör så någon annan lösning får det bli på luftmätandet.


Jag rekomenderar varmt Tuning Tech Frank Smith http://tuningtechfs.com/ttfs-bmw-e46-m3-custom-alpha-n-remote/
Frank är den klarast lysande stjärnan bland tuners som diskuteras på M3forum.net.
Han har ett system med logger som du själv använder för att han ska kunna se hur tunen ska justeras för bästa efekt. De olika filerna laddar du själv enkelt in i ECUn med hans programvara på en PC.

Det är han som justerat min ECU-programvara för bättre trottelsynkronisering mot SMGn vid växling. Det blev en enorm skillnad. Han kan också mappa om SMGn för annan utväxling (till automatläget gissar jag)



Och vill du gå hela vägen till riktigt CSL styrning så erbjuder han ombyggt vakum rail med MAP-sensor samt ombyggd ECU för styrning av det stora CSL-spjället (vilket du iofs inte verkar ha i den där luftboxen).

Du kan inte misslyckas med TTFS.


Tänkte kolla med http://www.tmchiptuning.com/sv/start. på Tjörn tycker det käns bra å anlita folk lokalt om det skulle vara något man funderar på sen så har han ju rullar att köra bilen på så man vet vad det blir i sista ändan oxå . Vet inte om han kan lösa SMGn oxå men det ger sig så småning om. Har fått välgigt goda recensioner av en man som var där och mappade sin bil. Är det någon annan här som har någon erfarenhet av denna firma?

Det är nog bäst jag byter till kolfiberinsug och sportigare utväxling så våra bilar fortsatt är rätt lika, fast jag satsar nog på 3.73 eftersom jag har ett par på hyllan och saknar sjätteväxel.

En nära kompis har varit hos tmchiptuning och mappat sin Lotusomega han är mycket nöjd och talar väl om TM. thumbs up


Jag har ett kolfiberinsug till s50 som jag ev tänkt sälja!

_________________
kalle hult


BMW 328ia -97
BMW M3 -94
BMW M3 -95
BMW M3 -96
Super Seven projekt
SAAB 99 TURBO -80
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



mauritz skrev:
Niklas Rosell skrev:
Mattias Redebratt skrev:
vince skrev:
Mattias Redebratt skrev:
ScratcH skrev:
Du är inte ensam om att vara inne på ett spår och vips så har lite rejsa folk fått en att göra mer än vad som var tänkt till en början.... thumbs up

Fick du tag på mer info om alpha-n?


Nä så är det väl Jonas.
Nä jag har inte forskat så mkt i alpha-n än, men jag tror att det finns en man på Tjörn som kan lösa mina önskemål. Sen förstår ju jag oxå att det inte går att köra med en LM mätare i ett avlopps rör så någon annan lösning får det bli på luftmätandet.


Jag rekomenderar varmt Tuning Tech Frank Smith http://tuningtechfs.com/ttfs-bmw-e46-m3-custom-alpha-n-remote/
Frank är den klarast lysande stjärnan bland tuners som diskuteras på M3forum.net.
Han har ett system med logger som du själv använder för att han ska kunna se hur tunen ska justeras för bästa efekt. De olika filerna laddar du själv enkelt in i ECUn med hans programvara på en PC.

Det är han som justerat min ECU-programvara för bättre trottelsynkronisering mot SMGn vid växling. Det blev en enorm skillnad. Han kan också mappa om SMGn för annan utväxling (till automatläget gissar jag)



Och vill du gå hela vägen till riktigt CSL styrning så erbjuder han ombyggt vakum rail med MAP-sensor samt ombyggd ECU för styrning av det stora CSL-spjället (vilket du iofs inte verkar ha i den där luftboxen).

Du kan inte misslyckas med TTFS.


Tänkte kolla med http://www.tmchiptuning.com/sv/start. på Tjörn tycker det käns bra å anlita folk lokalt om det skulle vara något man funderar på sen så har han ju rullar att köra bilen på så man vet vad det blir i sista ändan oxå . Vet inte om han kan lösa SMGn oxå men det ger sig så småning om. Har fått välgigt goda recensioner av en man som var där och mappade sin bil. Är det någon annan här som har någon erfarenhet av denna firma?

Det är nog bäst jag byter till kolfiberinsug och sportigare utväxling så våra bilar fortsatt är rätt lika, fast jag satsar nog på 3.73 eftersom jag har ett par på hyllan och saknar sjätteväxel.

En nära kompis har varit hos tmchiptuning och mappat sin Lotusomega han är mycket nöjd och talar väl om TM. thumbs up


Jag har ett kolfiberinsug till s50 som jag ev tänkt sälja!

Jag har ett som sitter på bilen...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Lite mek tid på kvällarna senaste veckan har resulterat i demonterat oljefilter hus och att termostaten har blivit utbytt till förmån för en oildivine valve ifrån Bimmerworld. Inte för att oljetempen stuckit iväg så vårdslöst men 120grader tycker jag är lite mkt. Var IOFs ca 30grader i luften den dagen... Bilder på det.





Var inga konstigheter alls att plocka bort termostaten. Bara pilla loss låsningen ock plocka upp tryckbrickan, fjädern och själva termostaten. Sedan i med aluminium adaptern och på med tryckbrickan och så låsringen, mkt smidigt.

Sedan så har även magnet ventilerna till vanosen hamnat på bänken, blir bara tvätt och rengöring av ventilhuset samt av tryckbegränsningsventilen samt nya o-ringar och ett nytt filter till ventilen..... Men som vanligt så kan man ju inte komma ihåg allt så o-ringarna i mellan justerenheten och ventil huset glömdes . Så där var det stopp denna gång. Beisansystem har lösa o-ringar som man monterar i den gamla metall plattan som sitter i mellan justerenheten och magnetventilshuset men då måste man ju köpa dom också.... Men nu så blir det en ny bricka med original vulkade o-ringar ifrån BMW.



Resten av o-ringarna byter jan nog inte förrän jag ev byter kamaxlar .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tjusigt! Hur mycket måste man riva bort för att komma åt och lossa oljefilterhuset? Är inne på att göra samma grej själv. Oljekyl-kiten som finns till E46 är dom ju väldigt dukiga på att ta bra betalt för.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Det är inga större problem, bara ett rakt o skönt skruv jobb .
Du behöver ta undan kylfläkten och dess plast delar så du kommer åt generator remmen, generatorn behöver tas bort och servo pumpen behöver släppas ner. Tror att det va allt.
Sen underlättar det om insuget är borta men inte nödvändigt.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Åh fy fan, ere så mycket skräp ivägen alltså!
Får inspektera detta och ställa emot att installera en större oljekylare istället tror jag.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Eftersom det tydligen är lättare att banta bilen än föraren så har jag skrapat asfalts matta på lediga stunder. Inte så kul men det känns väldigt bra att bära ut två hinkar med asfalt till soptunnan. Tycker att mattan satt måttligt fast, använde mig av värmepistol och ett smalt stämjärn. Avslutningsvis så torkade jag bort resterna med Labeloff och trasa, avslutade med thinner och slipduk (luktar mumma de )






Ursäkta den halvdana bildkvalitén.
Har inte haft ur främre golvmattan så asfalten under värmepaketet är tyvärr kvar annars så tror jag att ja får skrapat ur det mesta inkl. det som är i dörrar och bagagen.
Avslutade dagen med att spray måla bilen invändigt med svart färg. Resultatet kommer på bild vid senare tillfälle.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Fick äntligen hem lite kolfiber plattor som skall bli till dörrsidor och lite annat. Klippte till mallar i en papp skiva och sen var det bara att börja såga..... eller? Provade lite i ett hörn med lite olika redskap för att till slut konstatera att vinkelslipen med kapskiva funkade fint.


Lade på min mall och ritade med tuschpenna sedan använde jag vattenpasset som stöd när jag skar alla raka snitt, svängarna blev på fri hand. Avslutade med att putsa till kanterna med smärgel duk.
Sidorna bak ställde inte till några problem men fram blir det lite lurigare eftersom E46ans dörrsida har en utbuktning för att rymma fönsterhissmotorn och den vill jag inte ta bort än. Eftersom kolfiber är lika formbart som glas så bubblar det någon annan stans eller räcker inte till på något ställe när man behöver ta hänsyn till en bula på ett ställe. Får försöka att kompensera och ta ut vecken lite varstans och fixera den med många clips.






Eftersom att jag är en riktig stereo kille så har jag införskaffat en ny stereo till bilen, den gamla fick stryka på foten till förmån för Bosse. Passade perfekt i original radio uttag !

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
timhalmstad
Halmstad
Här sen Aug 2010
Inlägg: 161



Haha har tänkt exakt samma sak med stereo lösningen
Blev ljudet ok?
Har du nån vikt uppgift på högtalare + stereo? Harman Kardon?

_________________
Tim Strindeborg
Bmw M4 2018
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
Nä det har jag inte, det får vågen svara på när bilen vägs in när den är färdig för säsongen.
Jag är inte så kinkig när det gäller stereo om man säger så, så för mig räcker det.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Gör nu inte bilen för snabb ;-)

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
crille_hallden
Huskvarna
Här sen Feb 2014
Inlägg: 580



Mattias, vart handlade du kolfiberskivorna?
Tjocklek och pris?

Kollat runt lite och lutar åt acm.

_________________
Christian Halldén
Enthusiast Group AB
BMW 1M -12
BMW Z3 Coupe -00
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470


Trådstartare
chrix74 skrev:
Gör nu inte bilen för snabb ;-)


Än så länge är den inte snabb alls, står bara o schäms i garaget, i brist på mek tid.....
Får ta den tid de tar, hoppas att den är färdig i slutet av maj iallafall.
Hur går det för dig Christian?

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 M3 GTS -02
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 12, 13, 14   >>
15 besök senaste veckan (97527 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande