Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Bromsuppdateringstest (video) | 2 besök senaste veckan (4458 totalt) |
Om man kan låsa hjulen med alla alternativen borde det inte vara någon skillnad eftersom det är däckgreppet som är flaskhalsen...
Bromsar man inte max i testet (såg inte hela)? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
ABS _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Det var därför jag vart lite förvånad över resultatet, eftersom det handlade om inbromsning ifrån moderat hastighet och ingen bankörning. . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
Olika belägg har ju olika initiala friktionskoefficienter, så den integrerade bromseffekten kan nog variera en del även med ABS.
Sen finns det säkert en sweetspot mot kalibreringen, R-däck brukar ju ligga utanför eller in kanten av tänkt användningsområde. Pressad koskit (Cow-stuff, aka Bull-shit) kan låsa däcken det med, men det kan kräva mer kraft och mer tid innan man får tillräcklig friktion. |
||
Behöver man ju inte belägg ens, kan man ju göra ett hårdstopp typ som när man skickade in ett kvastskaft i någons cykelframhjul... För kortast bromsträcka ska du ligga väldigt nära låsgränsen, men inte låsa. Kanske 85% hjulfart utav bilens faktiska fart. Och ligga där och dosera är var skillnaden mellan olika belägg etc visar sig. Tar man en lite äldre lätt bil som en vw golf ett ~ 1980 eller sopel kadett av motsvarande år så kan man utan problem låsa hjulen på torr asfalt, men en uppgradering till större bromskivor ger klart lägre stoppsträcka. Omvänt är det ju som när man tex ska lossa hjulmuttrar (eller skruvar). Har man en kort hävarm på verktyget får man ta i rackarns hårt, och när det väl lossnar är risken för trasiga knogar stor. Har man en ordentligt 1meter lång hävarm kan man fint och försiktigt smyga loss muttern och när den börjar lossa kan man enkelt minska kraften och slipper trasiga och blodiga knogar. _________________ Roland Johansson |
||
Den stora skillnaden ligger i hur snabbt man kan bygga upp bromskraft. Även om du kan bromsa upp till hjullås med alla alternativ så kommer ändå den lösningen som ger snabbast respons att ge kortast bromssträcka.
Det tar alltid en viss tid att bygga upp bromstrycket och kan man vid ett givet bromstryck generera större bromskraft med t.ex bättre belägg med högre friktion så kommer man vinna massor. Så för de tester de gör här så är jag inte förvånad att beläggen ger stor skillnad. Skulle de göra upprepade bromstester från högre hastigheter så kommer givetvis de egenskaper som bättre och större bromsar medför att visa sig ännu mer. Och eftersom tiden för hela inbromsningen också blir mycket längre så kommer effekten av förbättrad bromsrespons (som i stort sett är hastighetsoberoende) inte synas så mycket i resultaten. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||
Koolt test om man vill bromsa för stora stygga älgen
Dock är det väll på bana man vill se skillnaden mellan oem och tex AP Racing, vad körde de för belägg på AP? Någon som vet om man kan köpa cylindrarna med dipps i sig någonstans lösa? _________________ Anders Lidman |
||
Racetech Bromsuppdateringstest (video) | 2 besök senaste veckan (4458 totalt) |