Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bromsuppdateringstest (video)
2 besök senaste veckan (4458 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag trodde faktiskt inte att byta belägg skulle göra någon större skillnad på enskilda inbromsningar...


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



kul test.

hade varit roligt att se om de gjort samma tester på en bil med R-däck skillnaden hade nog blivit större

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4029



Om man kan låsa hjulen med alla alternativen borde det inte vara någon skillnad eftersom det är däckgreppet som är flaskhalsen...
Bromsar man inte max i testet (såg inte hela)?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



Nillet skrev:
Om man kan låsa hjulen med alla alternativen borde det inte vara någon skillnad eftersom det är däckgreppet som är flaskhalsen...
Bromsar man inte max i testet (såg inte hela)?


ABS

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Nillet skrev:
Om man kan låsa hjulen med alla alternativen borde det inte vara någon skillnad eftersom det är däckgreppet som är flaskhalsen...

Det var därför jag vart lite förvånad över resultatet, eftersom det handlade om inbromsning ifrån moderat hastighet och ingen bankörning.

.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Kan det vara så att de förändrar bromsbalansen fram/bak när de sätter på andra bromsar?

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Olika belägg har ju olika initiala friktionskoefficienter, så den integrerade bromseffekten kan nog variera en del även med ABS.
Sen finns det säkert en sweetspot mot kalibreringen, R-däck brukar ju ligga utanför eller in kanten av tänkt användningsområde.

Pressad koskit (Cow-stuff, aka Bull-shit) kan låsa däcken det med, men det kan kräva mer kraft och mer tid innan man får tillräcklig friktion.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Nillet skrev:
Om man kan låsa hjulen med alla alternativen borde det inte vara någon skillnad eftersom det är däckgreppet som är flaskhalsen...
Bromsar man inte max i testet (såg inte hela)?


Behöver man ju inte belägg ens, kan man ju göra ett hårdstopp typ som när man skickade in ett kvastskaft i någons cykelframhjul...

För kortast bromsträcka ska du ligga väldigt nära låsgränsen, men inte låsa. Kanske 85% hjulfart utav bilens faktiska fart. Och ligga där och dosera är var skillnaden mellan olika belägg etc visar sig.

Tar man en lite äldre lätt bil som en vw golf ett ~ 1980 eller sopel kadett av motsvarande år så kan man utan problem låsa hjulen på torr asfalt, men en uppgradering till större bromskivor ger klart lägre stoppsträcka.

Omvänt är det ju som när man tex ska lossa hjulmuttrar (eller skruvar). Har man en kort hävarm på verktyget får man ta i rackarns hårt, och när det väl lossnar är risken för trasiga knogar stor.
Har man en ordentligt 1meter lång hävarm kan man fint och försiktigt smyga loss muttern och när den börjar lossa kan man enkelt minska kraften och slipper trasiga och blodiga knogar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 181



Den stora skillnaden ligger i hur snabbt man kan bygga upp bromskraft. Även om du kan bromsa upp till hjullås med alla alternativ så kommer ändå den lösningen som ger snabbast respons att ge kortast bromssträcka.
Det tar alltid en viss tid att bygga upp bromstrycket och kan man vid ett givet bromstryck generera större bromskraft med t.ex bättre belägg med högre friktion så kommer man vinna massor.
Så för de tester de gör här så är jag inte förvånad att beläggen ger stor skillnad.
Skulle de göra upprepade bromstester från högre hastigheter så kommer givetvis de egenskaper som bättre och större bromsar medför att visa sig ännu mer. Och eftersom tiden för hela inbromsningen också blir mycket längre så kommer effekten av förbättrad bromsrespons (som i stort sett är hastighetsoberoende) inte synas så mycket i resultaten.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
andlid
Stockholm
Här sen Feb 2015
Inlägg: 126



Koolt test om man vill bromsa för stora stygga älgen

Dock är det väll på bana man vill se skillnaden mellan oem och tex AP Racing, vad körde de för belägg på AP?

Någon som vet om man kan köpa cylindrarna med dipps i sig någonstans lösa?

_________________
Anders Lidman
Citera
Racetech
Bromsuppdateringstest (video)
2 besök senaste veckan (4458 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande