Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 - BMW Cup #57
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17137 totalt)
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Är kanske dags att starta en ny tråd här redan nu, då stormen drog igång i min tråd om R8an jag bygger

Så, bilen då. Köpte den i fredags förra veckan i Italien av Promotor Sport Squadra Corse.

Den byggdes av BMW Team Italy Roal Motorsport på BMW Motorsport chassi #902 för Superstar Serien där den vann flera race. Bilen kördes av Gianni Morbidelli och Tomas Biagi. Promotor Sport Squadra Corse köpte bilen 2011 och monterade Bosch Motorsport ABS och traction control monterades av Roal Motorsport. Samma år kördes bilen i Turkish Track Championship och vann mästerskapet.

Motorn är helt original S65B40. Blueprint och balansering är allt som har gjorts, och det är Autotechnica Italy ( http://www.autotecnicamotori.it/ ) som har gjort jobbet. Den har Vanos och drive by wire fortfarande.

Bromsar:
AP 6-piston racing braking system, 378 mm diameter
Rear brake system: AP 4-piston racing braking system, 355 mm diameter

Koppling:
Två-skivig AP racing sinter

Avgassystem:
BMW Motorsport / Acrapovic

Stötdämpare:
Öhlins 4-way

Växellåda: 6 speed Baggi Sequential

Diff : Drexler

Traction Control : MecTronik MK6 integrated in ECU

Fuel Tank : ATL FIA / FT3 810C 100 liter.

ABS : Bosch Motorsport M4

Wheels : OZ Magnesium 18"

Car Weight : 1.250 kg







_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Så djävla nice, och blå är nice det med..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Supramannen skrev:
Så djävla nice, och blå är nice det med..


Tack!

Lacken och finishen är rätt dålig tyvärr och färgen är inte speciellt snygg i verkligheten, så den kommer att bli annorlunda tror jag. Förmodligen svart/guld som mina andra. Får se hur mycket jag hinner göra med den innan premiären på Falkenberg.

Ska byta till original förardörr enligt reglerna. Och så måste jag lösa däck/fälg så att allt är i rätt dimensioner för reglerna.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1121



Har ju redan sagt det i Auditråden, men jag tror detta blir coolaste bilen i BMW Cup 2016. thumbs up thumbs up thumbs up

Hoppas att se riktigt bra fighter i toppen av klass Special

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
Så djävla nice, och blå är nice det med..


Tack!

Lacken och finishen är rätt dålig tyvärr och färgen är inte speciellt snygg i verkligheten, så den kommer att bli annorlunda tror jag. Förmodligen svart/guld som mina andra. Får se hur mycket jag hinner göra med den innan premiären på Falkenberg.

Ska byta till original förardörr enligt reglerna. Och så måste jag lösa däck/fälg så att allt är i rätt dimensioner för reglerna.


Va har den gått på för däck och fälg storleker i sitt riktiga liv?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Marcus J arlson
Ängelholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 623



Som jag skrev i din förra tråd, så jääävla brutal! Snygg som fan också i den färgen.

Vad är det för paneler på den? Känner inte igen det från BMWs egna men ser väldigt professionellt ut

_________________
timmy1701
BMW Z3 2.8 Coupé 1999
BMW 325D Touring 2008
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Supramannen skrev:
andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
Så djävla nice, och blå är nice det med..


Tack!

Lacken och finishen är rätt dålig tyvärr och färgen är inte speciellt snygg i verkligheten, så den kommer att bli annorlunda tror jag. Förmodligen svart/guld som mina andra. Får se hur mycket jag hinner göra med den innan premiären på Falkenberg.

Ska byta till original förardörr enligt reglerna. Och så måste jag lösa däck/fälg så att allt är i rätt dimensioner för reglerna.


Va har den gått på för däck och fälg storleker i sitt riktiga liv?


10,5x18" OZ magnesium (magnesiumfälgar är också förbjudet så jag måste köpa alu) 285/645/18 fram och 305/645/18 bak.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Har ju redan sagt det i Auditråden, men jag tror detta blir coolaste bilen i BMW Cup 2016. thumbs up thumbs up thumbs up

Hoppas att se riktigt bra fighter i toppen av klass Special


Tack ska du ha! Ska göra mitt bästa för att vara med och fightas från start!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Marcus J arlson skrev:
Som jag skrev i din förra tråd, så jääävla brutal! Snygg som fan också i den färgen.

Vad är det för paneler på den? Känner inte igen det från BMWs egna men ser väldigt professionellt ut


Tack! Färgen kommer dock att ändras. Måste byta förardörren till en original enligt reglerna och jag tror inte jag lackar om bara den, utan folierar hela bilen. För lacken är riktigt riktigt risig på den nu (lite värre än racefinish).

Bodykitet ska vara BMW Motorsport

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Schmiedmann
Kungsbacka
Här sen Mar 2010
Inlägg: 332



Sjukt grym bil!
Ska bli kul att se den in action i sommar

_________________
Viktor Örtegren
Schmiedmann Sverige
Viktor@schmiedmann.se

Projekttråd BMW M4: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=101137
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Det måste ju gå att få nån typ av dispance på fälg historian. Låter ju idiotisk att du ska behöva byta. Om du har 3 set eller nått som kom med bilen ?

Dagens alu är ju lättare än dito mag. Förstår tanken att hålla ner kostnaden men i ditt fall om du har fälgar redan är det ju korkat.

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Supramannen skrev:
Det måste ju gå att få nån typ av dispance på fälg historian. Låter ju idiotisk att du ska behöva byta. Om du har 3 set eller nått som kom med bilen ?

Dagens alu är ju lättare än dito mag. Förstår tanken att hålla ner kostnaden men i ditt fall om du har fälgar redan är det ju korkat.


Ska kolla om det går att få dispans. Vore smidigt, för jag har som du säger 3st uppsättningar.
Men frågan är om inte 10,5 bred fälg är i bredaste laget för 260 eller 270 brett däck

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



10,5 är perfekt för Michelin 270/650

Samma som 997 gt3 cup S åkte

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Supramannen skrev:
10,5 är perfekt för Michelin 270/650

Samma som 997 gt3 cup S åkte


Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260.

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
10,5 är perfekt för Michelin 270/650

Samma som 997 gt3 cup S åkte


Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260.


Ja det har jag, ska mäta åt dig

Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr

Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Supramannen skrev:
andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
10,5 är perfekt för Michelin 270/650
Samma som 997 gt3 cup S åkte

Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260.


Ja det har jag, ska mäta åt dig
Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr
Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650


Andreas, precis som Supramannen säger är det inte tumstocken som avgör utan tekniska data från tillverkaren. Men jag kan hjälpa dig med följande tips så slipper du åka ett 25/640 däck på din fina bil.

27/65/18 S9G där G är stomme är optimerat för tex M3 GT4 liknande Johan A:s bil. Men har en slityta enligt tabell på 270 mm. Att i ett reglemente skriva bredd enligt märkning på däck var fel då olika tillverkare har olika sätt att märka vs mäta bredd.

Att köra på ett däck typ 25/64/18 S9H kommer inte funka, stommen kommer kollapsa.

Det finns ett nyare däck med "L" stomme som vars statiska och dynamiska belastning är bättre än S9G däcket och som hade slityta 260 mm, dvs bättre än det däck som utvecklades för M3GT4.
27/65/18 S7L, detta däck gillar 11" breda fälgar.

Vill du inte åka Michelin testa Hankook som kommer hänvisa dig till en tysk,
C & R Motorsport
Inh. Christoph Stoll & Ralf Skotzki GbR
Ahrstraße 36
53925, Kall
Telefon-Nr.: 02447-911093


_________________
Patrik Skoog
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Patrik har nästan rätt

Michelin har inget 27/65/18 S7L däck men ett S8L däck har dom även S9L vilket är hard..det är 260mm, men ingen annan tillverkare har ett sånt smalt 270 däck va jag känner till.. väljer du soft blir det 270mm

27/65-18 PILOT SPORT GT S8L MEDIUM 11 260 298 648 1990
27/65-18 PILOT SPORT GT S9L HARD 11 260 298 648 1990

Du kan även köra Porsche N2 fram däcket, hur det funkar vet jag ej, men det har rätt mått allafall

http://www.michelinmotorsport.com/content/download/11695/202735/file/C . . . .

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5677



Supramannen skrev:
Patrik har nästan rätt

Michelin har inget 27/65/18 S7L däck men ett S8L däck har dom även S9L vilket är hard..det är 260mm, men ingen annan tillverkare har ett sånt smalt 270 däck va jag känner till.. väljer du soft blir det 270mm

27/65-18 PILOT SPORT GT S8L MEDIUM 11 260 298 648 1990
27/65-18 PILOT SPORT GT S9L HARD 11 260 298 648 1990

Du kan även köra Porsche N2 fram däcket, hur det funkar vet jag ej, men det har rätt mått allafall

http://www.michelinmotorsport.com/content/download/11695/202735/file/C . . . .


Fick infon från Däckproffsen i Växjö ang S7L han stod och läste på däcket. Men Däckproffsen kan ju ha fel!

_________________
Patrik Skoog
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Supramannen skrev:
andreas.e skrev:
Supramannen skrev:
10,5 är perfekt för Michelin 270/650
Samma som 997 gt3 cup S åkte

Ok! Har du ett sådant däck hos dig och kan mäta slitytan? Vore super. För slitytan får inte vara bredare än 260.


Ja det har jag, ska mäta åt dig
Michelin catalogen säger att dom är 270 tyvärr
Då tvingas du till åka 25/640 om du ska åka michelin, tråkigt yoko har ett 25/650


Andreas, precis som Supramannen säger är det inte tumstocken som avgör utan tekniska data från tillverkaren. Men jag kan hjälpa dig med följande tips så slipper du åka ett 25/640 däck på din fina bil.

27/65/18 S9G där G är stomme är optimerat för tex M3 GT4 liknande Johan A:s bil. Men har en slityta enligt tabell på 270 mm. Att i ett reglemente skriva bredd enligt märkning på däck var fel då olika tillverkare har olika sätt att märka vs mäta bredd.

Att köra på ett däck typ 25/64/18 S9H kommer inte funka, stommen kommer kollapsa.

Det finns ett nyare däck med "L" stomme som vars statiska och dynamiska belastning är bättre än S9G däcket och som hade slityta 260 mm, dvs bättre än det däck som utvecklades för M3GT4.
27/65/18 S7L, detta däck gillar 11" breda fälgar.

Vill du inte åka Michelin testa Hankook som kommer hänvisa dig till en tysk,
C & R Motorsport
Inh. Christoph Stoll & Ralf Skotzki GbR
Ahrstraße 36
53925, Kall
Telefon-Nr.: 02447-911093



Ok! Tack för input! Men det är förutsatt att jag får dispens för magnesiumfälgarna. Annars får jag köpa nya i alu och då kan jag ta lite smalare fälgar. Men det vore ju såklart mer ekonomiskt att köra på de fälgarna jag har om jag nu får på däck i exakt rätt bredd!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345


Trådstartare
Schmiedmann skrev:
Sjukt grym bil!
Ska bli kul att se den in action i sommar


Tack så mycket!
Ska bli kul att se din M4 köra i sommar också!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Patrik Skoog skrev:
Supramannen skrev:
Patrik har nästan rätt

Michelin har inget 27/65/18 S7L däck men ett S8L däck har dom även S9L vilket är hard..det är 260mm, men ingen annan tillverkare har ett sånt smalt 270 däck va jag känner till.. väljer du soft blir det 270mm

27/65-18 PILOT SPORT GT S8L MEDIUM 11 260 298 648 1990
27/65-18 PILOT SPORT GT S9L HARD 11 260 298 648 1990

Du kan även köra Porsche N2 fram däcket, hur det funkar vet jag ej, men det har rätt mått allafall

http://www.michelinmotorsport.com/content/download/11695/202735/file/C . . . .


Fick infon från Däckproffsen i Växjö ang S7L han stod och läste på däcket. Men Däckproffsen kan ju ha fel!


Dont know

Ja tog infon från deras hemsida och 2015 catalog

http://www.michelinmotorsport.com/Tyres/Circuit

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E92 - BMW Cup #57
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (17137 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande