Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38361 totalt)
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har precis köpt en Volvo 240 som tidigare gått i 9 timmars långloppscupen.
Det skulle vara kul att komma i kontakt med byggherrarna eller nån som vet något om denna bil.
Här är lite bilder på den.





Erland

_________________
Erland Cox
Citera
9-timmars
Mörkö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 94



Det var kul att få kontakt. Tänkte du kunde få lite bilder som sporrar. Den gick ganska bra med de regler vi hade, dvs std insugningrör + std motorblock. Hör gärna av dig framöver hur det går för dig.





// Mikael.Jakobsson
mail: MulleMeck@moppe.se

_________________
Micke Jakobsson f.d 9-timmars
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vad är framtidsplanen för bilen Erland?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Tack för samtalet och för bilderna Mikael.
Framtidsplanerna är att så fort som möjligt komma ut på en bana och köra.
Bättre begagnade R däck har letats upp på vinden och nu ska jag bara hitta 15" fälgarna.
Det sitter 16" på bilen så om nån har nåt bra i 16" att sälja hör av er.
Jag ska köra en massa innan jag börjar pilla för mycket.
Det står en annan Volvo i verkstan som inte är klar än som jag kan se till och skruva ihop istället.
Har bara kört en kort sväng och dessutom på grusväg men det kändes helt OK.
Ny bromsvätska och allmän bromskontroll blir det i veckan.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har varit och kört 3 banträningar.
Först var jag förkyld och missade två träningar och då kunde jag inte låta bli att byta ut krängningshämmarna mot 25,4mm fram och 23mm bak.
Skulle egentligen testat allt gammalt innan jag bytte. Tidigare satt det dubbla fram och 19mm bak.
Första gången jag var ute och körde ville motorn koka hela tiden så toppen åkte av och det visade sig vara ett minimalt läckage på toppackningen på 4:ans cylinder.
Eftersom jag inte gillade 48-40 toppen som satt på så bytte jag den till en putsad 405 topp med originalventiler.
Den flödar faktiskt bättre än 48-40 toppen.
Kammen byttes också från en Volvo GT6, 312 grader och 12,5 i lyft till en Enem C2, 292 grader och 13,9 i lyft.
Sen kördes 2 träningar till och efterhand som jag vande mig vid bilen så konstaterade jag att den var väldigt understyrd under bromsning mot apex för att fungera bra så fort jag gick på gas igen.
När jag hissade upp bilen och släppte slangklämmorna som höll fjädrarna så att fjäderbenen gick ut max fick jag massor med toe out.
Alltså toe in under bromsning, bump steer.
Jag konstaterade att de inre bärarmsinfästningarna var upp och utflyttade en bit vilket gjorde att styrstagen och bärarmarna inte trivdes ihop.
Jag skaffade Kapelhenke spindelledssänkare från LMR och flyttade tillbaka bärarmen till original infästning på framvagnsbalken.
Camber gick ner från 4 till 2,5 grader så det får jag se hur det fungerar.
I och med att jag sänkte spindelledsfästet tog bärarmen i BMW skivorna som satt fram.
jag fick byta till original 240 och valde ATE eftersom de är tjockast och spacar mest utåt.
Med Girling ok som har störst belägg och som satt på bilen fick jag slipa upp oken 2mm invändigt och försänka anliggningsytan mot fjäderbenet 3,5mm för att det skulle passa.
Stålomspunna bromsslangar blev det också fram.
Stötdämparna fram var från Biltema och en av dom hade förlorat gastrycket så jag bytte stötdämoare runt om till Bilstein racing fram och club sport bak.
Racing bak kräver coil over och är ganska mycket dyrare.
Styrlederna var glappa och de byttes och styrledsförlängarna som satt på var för långa och fick plockas av.
Istället monterade jag 740 styrarmar som är 10mm länge än de so 240 har.
ZF styrväxel med servo har M14 hane längst in på styrarmarna.
Nästa gång jag ska ut och köra är den 28:e på Knutstorp och då får jag se om det gått framåt.
Blev mitten 1.14 senast med en hög 1.13 som bäst.
Har någon några bra 8X16" fälgar till Volvo att sälja så hör av dig.

Erland








_________________
Erland Cox
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010
Inlägg: 493



Tack för titt och hjälp med topparna idag

_________________
Johan Rydh
Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler.
AudiClubSport
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Det var så lite så.
Hoppas vi ses på banorna nästa år.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Efter att ha jobbat med bakvagnen också så är bilen nu underbart neutral och går att gasa ut bakvagnen på i tvära kurvor.
Trampar man lite försiktigare så sitter den bra i asfalten.
Bilens stora problem visade sig vara att bärarmarna till bakaxeln var sänkta 5cm i framkant.
Det fick bakaxeln att svänga åt samma håll som framhjulen vid roll och gav en understyrning som inte gick att få bort.
Nu när chassit känns bra så ska motorn få lite mer hästkrafter.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364



Erland Cox skrev:
Efter att ha jobbat med bakvagnen också så är bilen nu underbart neutral och går att gasa ut bakvagnen på i tvära kurvor.
Trampar man lite försiktigare så sitter den bra i asfalten.
Bilens stora problem visade sig vara att bärarmarna till bakaxeln var sänkta 5cm i framkant.
Det fick bakaxeln att svänga åt samma håll som framhjulen vid roll och gav en understyrning som inte gick att få bort.
Nu när chassit känns bra så ska motorn få lite mer hästkrafter.

Erland


Gött med chassiet! Neutralt är fint och ännu bättre när man kan påverka balansen lite med högerfoten...

Vem ska vässa maskin...? Och vad ska göras?

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Kan ju inte vara många som heter Erland Cox i Sverige.
Är det den beryktade topplocksgurun?

I så fall fixade du ett par Brodix topp till mig för mycket, mycket länge sedan i ett garage på en stor gård precis utanför Lund. Har aldrig återkopplat, men fan vad bra dom blev

_________________
Johnny knudsen
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag finns fortfarande på samma ställe, skönt att topparna blev bra.
240:n blir en bra testbil till Volvotrimning.
Bottendelen får sitta kvar men i framtiden får jag ordna en motor med smalare ringar och som har oljereturen från toppen utvändigt.
Den som sitter i nu är 0,30mm ÖD men med standardkolvar.
jag börjar med en 46-38 531 topp och byter ut K-jetronic insprutet mot dubbla Weber 50.
Jag får nog dubbla användbara registret i motorn då.
Får se vad den varvar på rakan på Knutstorp, det sitter en standard M47 i nu men jag har en tät M45 liggande.
Frågan är hur långt 1:1 i lådan räcker med 4.88 i bakaxeln?
Jag har köpt en annan 240 också, JTS röda som finns här på forumet så nu har jag 3st. 240 banbilar.
Den har lite större bromsar än denna så det finns potential för att testa 234 16V toppar i framtiden.
jag tycker inte att Myggan ska ha så lätt att försvinna på rakan med sin BDG Escort.
Men hans vikt blir ju svår att komma ner i.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Dahla
Norrköping
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14



Har du fått i weberförgasarna i denna nu?

_________________
Patrik Dahlström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Webrarna är i och bilen är bromsad, 232 hästar vid 6700 varv.
Första gången ute var den lös fram, däcken hade dött.
På med nya framdäck till nästa gång och då dog bakdäcken.
Nu är det nytt runt om och träning på Knutstorp på lördag.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Dahla
Norrköping
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14



Vad händer under vintern med bilen då?

_________________
Patrik Dahlström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har labbat med förgasarna, Weber DCO 50.
Jag har monterat power jets till Mikuni och gått ner från 170 till 140 i huvudmunstycke.
Då fick jag ordning på att den går fett mellan 3500 och 4500 men tyvärr så blir det hävertverkan på PJ:na.
Det går nog att lösa med en vikt i slangen upp men jag väntar med det.
Så dom har åkt av igen och jag ska istället ge mig på avgassystemet. jag ska försöka med
att byta ut kollektorn mot en megafon med motkon.
Motkon brukar kunna hjälpa mot att motorn går fett på låga varv.
Att den går fett beror på att det kommer en returpuls i förgasaren så att luften passerar spridaren
mer än en gång på dessa varv.
Sen har jag köpt 10 BBS 17 X ) fälgar. Ska fixa adaptrar så att de passat på bilen och köra på
begagnade slicks istället för på R däck.
Både billigare, hållbarare och snabbare.
Sen ska jag montera oljekylare åtminstone på bakaxeln.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Dahla
Norrköping
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14



Justerbar längd under drift på insuget vore nånting :-)

Hur mycket effekt på toppen tappar du med tillräckligt långa insug då? Mindre förgasare kanske är ett alternativ?

_________________
Patrik Dahlström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag får inte plats med längre insug.
Långa insug är inte bra heller, bättre att få spridaren så nära ventilen som möjligt.
Bränslekurvan blir mycket bättre då, magrare i botten.
Sen förlänger man trattarna.
Jag får plats med 3 långa trattar, bromsservot sitter ivägen för den bakersta.
jag har provat, t.o.m. med insticksmodellen till DCO48 men jag tyckte inte det gav nåt.
Nu hade jag problem med katalysatorn lång tid förra året innan jag hittade att innehållet hade lossnat.
Så många tester måste göras om.
Sen ska jag försöka lätta min front med splitter, byta ut järn mot aluminium.
5kg längst fram bör göra lite nytta och det är luften som ska ge downforce och inte massan.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Dahla
Norrköping
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14



Tänkte att ett längre insug men kortare trattar kunde avhjälpa problemet lite med returpulsen men det kanske bara flyttar problemet till annat varvtal?

Förstår inte varför jag försöker hitta på en lösning åt dig... du har ju stenkoll både på det teoretiska och det praktiska och jag misstänker att en vanlig dödlig som jag skulle troligtvis tycka att din motor går toppenbra... du är nog bara lite självkritisk och överpetig med egna maskiner

_________________
Patrik Dahlström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Jag har provat på en massa motorer men så korta insug som möjligt verkar funka bäst.
Med längre insug går motorn fetare nertill hur man än justerar.
Roadracingförarna kom på det med motkonen för över 50 år sen när de förstärkte sina rangliga
megafoner med en motkon på slutet.
Plotsligt drog motorerna bättre på lägre varv.
Funkar inte det så får jag bygga en backventil till power jeten.
En liten kula som lyfts av suget men som ramlar ner när det bara är hävertverkan som drar.
Ska bli skönt när det kommer lite värme.
Just denna bilen mekar jag utomhus med, har för många bilar.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Dahla
Norrköping
Här sen Apr 2015
Inlägg: 14



Hur mycket påverkar värmen i insuget förgasningen av bränslet? Jag har ju för mig att insuget med bensin bör vara runt 50 grader varmt för att förånga bäst. Blir luften för kall med längre insug eller har jag fått för mig helt fel saker? Med sämre förångning krävs väl mer bränsle och ju större partiklarna är när dom kommer in i cylinder ju mer av dessa kan då slungas ut på cylinderväggar och liknande.

Mäter du lambda och avgastemp för att se att den går för fett mellan 3500 - 4500

Med olika längd på alla fyra trattarna borde ju registret bli bredare Men då kanske man behöver stämma av grenröret med olika längder på rören också och så klart olika munstycken i förgasarna. Det är nog bara så i min fantasivärld och vem skulle orka labba med en sån motor

_________________
Patrik Dahlström
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175


Trådstartare
Helst ska inte bränslet förångas förrän i cylindern eftersom det tar så mycket mer plats.
Det påverkar VE negativt.
Jag kör bara med en lambda på kollektorn så jag kan inte se hur de olika cylindrarna påverkas.
Det hade helt klart varit bättre att ha ett system som mätte alla 4.
Enklast är nog att köra motorn i bänk så blir det betydligt enklare att komma till och ändra avgassystemet.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 240 långloppsbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38361 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande