Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3915 besök totalt |
När låsa mittdiff? 4wd
Sitter och knappar lite på mappen..gissar att man gärna har öppen mittdiff vid inbromsning samt kurvor fram tills man ger på gasen då förstås...tänker jag rätt eller har ni några andra synpunkter? Ska ju testa ordentligt på bana men man kan ju utgå från det som bör vara mest rätt iaf ![]() _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
Re: När låsa mittdiff? 4wd
Ju sämre grepp det är ute, desto mer skall diffen vara låst. Bilen kommer att bete sig lite underligt även vid utgång av kurva ifall du har låst diffen. Den kommer att vilka under eller överstyra beroende på kurvan och hur du kör. När det är lågt grepp så övervinner fördelarna att kunna ta med sig farten med sladd genom kurvan mittdiffens vilja att pressa bilen rakt fram. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||
Tack för bra input!
Jag var lite otydlig kanske, det är en låsbar fördelningslåda med 37/63 drivning fram/bak men när den är öppen så att säga kommer jag grilla ena framhjulet när jag går på gas i kurvan så att låsa den är ett måste. Dock som sagt driver den mest bak så jag hoppas det funkar hyfsat utan för mycket understyrning. Som det är nu låser den vid ett visst laddtryck beroende på vilken växel förutom på 5an där den alltid är öppen, det har inte behövts att låsa den på 5an. (Än iaf :P) Kan ju låsa den med hjälp av traction controllen också tex men jag vill helst att den ska låsa lite innan det behövs...men det blir ju lite gissande då :P _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
Jag hade låst den vid ett visst slip mellan fram o bak, och över tex 40kmh, då får man mest konsekvent beteende tror jag.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag har ingen erfarenhet av mycket pulver och öppen centerdiff men det kanske är ett problem med hjulspinn fram? Har du nån diffbroms fram idag?
Jag tror som Erik att låsa den mot hastighetsskillnad fram/bak om du har den möjligheten? Vad är det för drivlina och går det reglera diffverkan eller är det av/på som gäller? _________________ Mattias Holmgren |
||
Ja som ni säger är det nog bäst, frågan är dock om det kan bli elaka ryck när den låser...som det är nu låser den ju innan det (troligtvis) behövs så att säga...fast mappar man noggrant kanske det funkar. Får nog testa det
![]() Har ingen diffbroms fram, torsen bak. Fördelningslådan kommer från E34 och är av/på. Erik hade problem med hjulspinn fram med öppen fördelningslåda iaf, vi har ju liknanade effekt (800hk) så det är nog ingen idé att testa ens :P _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
På så vis.
Jag har ju en annan typ av drivlina, haldex gen1 som är framhjulsdriven med koppling till bakaxeln så den har ju ingen centerdiff men kan slira på haldexkopplingen om man vill. Jag kör den dock bara av/på med handbromsen. Innan hade jag ombyggda calibragrejjer, samma typ av konstruktion typ men jag hade öppen diff fram och då ville det ändå spinna på ett hjul fram, speciellt om man hade lite sladd så blev den okonsekvent. Ca 350hk då. Idag ger maskin 659hk på hjulen, lamelldiff fram och svetsat bak och det är stor skillnad i hur den beter sig, betydligt mer konsekvent. Har du öppen diff fram så känns det som att du måste få in alla hjulhastigheter för att kunna styra mittdiffen i tid för att den inte ska komma som en hästspark om det bara är av/på.som gäller? _________________ Mattias Holmgren |
||
Det borde räcka med att lägga på mittdiffen när man har tillräckligt diff mellan fram o bakhjul, kanske vid 10% skillnad, då funkar den som en antispinn typ.
När vi hade öppen mittdiff, då funkade det inte alls, bara spann innerhjul. Med svetsad mittdiff gick allt trögt = varmt. Här kan man få en fin öppen setup i ingången och en låst mittdiff vid acc ut ur kurvan, tror det funkar rätt bra ![]() Bäst är såklart om man kan få i diffbromsar ![]() _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Intressant
![]() Ja jag funderar på om det går att bygga om så den är rwd hela tiden och att man lägger på framhjulen men då blir det ju 50/50 också ist för 37/63 men vet inte hur stor skillnad det gör.. Så lamelldiff fram är att föredra, det är inget bra för det är knepigt att lösa med dessa grejer :P Konsekvent är ju skönt! Min ligger på 720awhp. Ja precis, på/av, hittils har jag kört med hastighet från diffen bak och ena framhjulets ABS-givare både på min rwd E30 och denna och på rwd:n har det funkat riktigt bra med traction controllen! Körde mellan 2-5% slip på rwd:n beroende på växel om jag minns rätt. Frågan är om det duger med med signal från diffen bak då den endast har 9 tänder till skillnad från ABS:en som har ~50..blir ju inte alls samma upplösning. Kanske kan bygga två triggers att ha på kardan fram och bak bara med lämpligt antal tänder? Skulle ju vara nice att komma ner mot 1% slip eller nåt. Tror 10% kommer bli en del elaka ryck? :S Ja man märker stor skillnad med låst/öppen diff :P Öppen så märks det inte att den är 4wd ens vid fickparkering osv. Med torsen bak och låst mitten blir den ju iaf 3wd haha ![]() _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
Tror inte att 10% blir ryckigt, det är ett innerhjul vi pratar om, som kommer vara varmt, tror slippet ligger runt +5% vid vanlig acceleration på varma rdäck med 700+ hk =)
||
Det är möjligt, får testa helt enkelt
![]() _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
Ska du bara styra mittdiffen så räcker det att åka en hastighetsignal på kardanen fram och en på kardanen bak. Sen prova dig fram med hur mkt slip du ska tillåta.
Hur beter sig bilen annars? Jag åker j usom sagt med svetsad diff bak och min bil är uppsatt litegrann som en fwd bil så den snudd på lyfter innerhjulet bak när man styr in, på så sätt lider man inte av stum diff lika mkt. Kanske prova en svetsad diff fram på din om det går få i en extra? _________________ Mattias Holmgren |
||
Ja precis det borde ju duga! Enklast att trigga på dom tre skruvskallarna till medbringaren/diffen men frågan är om 3st blir för dålig upplösning..Kanske bäst att fixa 9st så det blir samma antal som bak :P
Har ju en 3 läges switch också som är kopplad så den gör konstant låst 4wd, auto 4wd (sprutet styr) samt konstant olåst. Har inte pressat så himla mycket, bara kört gata och mest en massa launch control starter :P Har ju gasat en del på små kurviga 70-vägar och den känns bra tycker jag! Men som sagt, har inte pressat på bana så jag vet inte hur det beter sig då riktigt..Vill helst inte lyfta nåt hjul alls pga öppen diff fram + torsen bak. Kör utan krängarna inkopplade för stunden förresten, hur nu det påverkar. (sitter original krängare på) Smart, då lider du ju inte av det så mycket vid ingångarna ![]() Ja det kanske kan vara nåt, undra vad drivaxlarna tycker om det dock? Axlarna jag använder är dyra och ovanliga och går ej att köpa knutar löst...yttre knuten måste även modifieras så jag vill helst inte pajja dom i onödan ![]() Diffar har jag nog 3-4st i reserv så det går ju absolut att testa! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3915 besök totalt |