Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 långloppsbil | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (38385 totalt) |
1 142:a och 2st. 240. Jag kan tänka mig att sälja den i tråden för runt 50000:-.
Jag har en motorbänk men än så länge har jag inte fått ihop den. Det ska förhoppningsvis inte dröja så länge till. _________________ Erland Cox |
||
Tänkte precis föreslå en försäljning för kapital till en bänk men det blev ju onödigt när du ändå har en... Kunde jag nånting om bromsbänkar hade jag åkt ner till dig för en hjälpande hand med en gång... lika bra jag stannar hemma och lagar rost på nån gammal 240 istället... _________________ Patrik Dahlström |
||
Visst är DOS snabbt jämfört med ett grafiskt gränssnitt från Microsoft... men jag har för mig att Björn använder en "dator" från Arduino och där körs absolut inte windows
Oavsett vilket man väljer så blir det ändå föråldrat med tiden så DOS funkar ju givetvis så länge man har datorer som klarar av att köra så gamla operativsystem. För min del skulle en motorbroms lika gärna kunna ha analog mätning helt utan datorer bara den gav rätt värden. Svårt att logga utan en dator om man inte tänker sig att skriva en himla massa siffror på ett papper dock. Undrar hur många fler gamla bromsar det finns ståendes runtom i Sverige som aldrig har blivit tagna i bruk _________________ Patrik Dahlström |
||
Jag skulle gärna haft nån att skriva den med. jag tror den blir bättre då.
Ska dra ner på jobben jag tar in, bli klar med alla jag inte hunnit med och få lite tid över. Felet jag gjort är att jag har jobbat för mycket. Erland _________________ Erland Cox |
||
Det kanske inte är helt enkelt att finna någon som kan skriva ingående och detaljerat på ett lättförståeligt sätt som man dessutom ska kunna komma överens med
Med en kreativ hjärna blir det lätt att man startar lite för många saker samtidigt. Jag jobbar med IT och har lätt för att hålla igång flera projekt samtidigt men jag är kass på att slutföra dokumentationen så det blir aldrig färdigt fast det är färdigt i praktiken. Nu har jag dock förbjudit mig själv att starta nya projekt innan jag dokumenterat färdigt... så just nu känner jag mig som en författare _________________ Patrik Dahlström |
||
Jag tror boken blir bättre om 2 personer som jobbar på olika sätt skriver den.
Jag är rädd att om jag skriver så blir det för tekniskt avancerat. Jag måste fundera ut ett upplägg men jag vill försöka förklara fysiken bakom också. Jag vill börja med att förklara fysiken för att sen gå över på hur jag tänker när jag gör toppar. För många projekt har man alltid. Jag ska skärpa mig och sälja av allt som bara står, brukar göra det vart 20:e år. Sen ska jag inte samla på mig massor igen. jag skruvade ihop racern i tråden och provade förgasarbestyckning utan power jets. 65F8 lågfart, F16 emulsion, 190 i huvud och 140 i luftmunstycke med 46 i halsring och standard DCO trattar. Verkar som om bränslekurvan blev vettig nu men jag testar på grusvägen hemma så det är jobbigt att både kolla lambda och hålla sig kvar på vägen, den går loss tätt bra. Men det dröjer nog inte så länge innan jag kan ta ut den på bana och prova. Erland _________________ Erland Cox |
||
Man måste testa på riktigt också, rullande landsväg har sina begränsningar.
Det är först på banan man märker hur det funkar eller inte funkar,. Men ett litet test på vägen innan får en ju lite närmare. Erland _________________ Erland Cox |
||
Det har hänt en hel del med bilen och i tisdags kördes den för första gången i år.
Motorn efter lite justeringar lämnar nu 284Nm vid 5500 och 248 hästar vid 6900 varv. Helt fantastisk ork från låga varv, passerar originalets 116 hästar vid 3600 varv. Bilen har fått 9 X 17" fälgar med 240-610 slicks. Nu kan jag köra ikapp med Ginettorna på Sturup, inte dåligt med 1200 kg +. Går 1,10 blankt på Sturup nu men efter 10 varv börjar den bli lös bak. Kanske räcker med lite mindre luft i bakdäcken men jag funderar på att bredda bak. Nu har jag ungefär 100 mm mer spårvidd fram än bak, vad händer om jag breddar 100 mm bak? Tråget är ett original med skvalpskott men det räcker inte längre, jag tänder oljelampan i kurvorna nu. Ska prova med ett grupp A tråg till att börja med och eventuellt accusump. Plåthuven har bytts mot en i plast och jag letar fler ställen att lätta på, just add lightness. Funkar fortfarande fint med originalbromsar. Erland _________________ Erland Cox |
||
Bra ork ur motorn! Kör du fortfarande ned enem C2 kammen? Några flödessiffror på toppen? _________________ Karl Vestgöte |
||
Jag kör med en AGAP kam som jag själv har ändrat på.
Det är en R37-267-15,3 in men större nosradie så bara 14,6mm lyft och konstant hastghetsramper istället för konstant acc. R33-264-14 ut och 105 graders lobseparation. Toppen flödar in och ut vid 28" från 2 till 16mm 50-97-141-181-209-220-228-230 40-85-11-135-157-165-170-172 En 940 axel är rätt mycket bredare men eftersom jag har det mesta av breddningen inåt på fälgarna så funderar jag på spacers, 50mm per sida. Men då måste hela skärmkanten och ytterhjulhuset bort. En liten film från senast: https://onedrive.live.com/?authkey=% Erland _________________ Erland Cox |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 240 långloppsbil | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (38385 totalt) |