Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -02 såld
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (31237 totalt)
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Har länge suttit och läst andras biltrådar och nu tänkte jag att det var dags att lägga upp en tråd om min egen bil!
Jag har länge suktat efter en Porsche och efter tre års letande tröttnade jag på mig själv och slog till!

Planen är att åka slalom och bana med Porscheklubben och förhoppningsvis bli en någorlunda bra förare. Än så länge har jag hunnit med en slalomträff. Från den lärde jag mig att jag bland annat måste lära mig växla ner till ettan och våga pressa mycket mer.

Bilen är alltså en Porsche 996 Turbo X50 från 2002 som jag köpte av Tommy här på forumet för några månader sen.

Den importerades av Tommy 2012 från Tyskland där den hade trimmats av firman SAR Turbotechnik. Det är bland annat andra turbos, specialbyggt avgassystem, större spridare, KW V3 chassi och en del andra grejer. Tommy har RWD konverterat bilen och satt i bur samt skalstol. Själv har jag fått bromsarna renoverade hos PBZ.

Att göra lista:
Byta AC kompressor.
Byta passagerarstol till motsvarande förarstol (jag gillar symmetri).
Justera stötdämparna, bilen studsar hejvilt på allmän väg.
Fixera list runt stereon.
Balansera gatfälgarna.

Jag har en fundering som jag behöver få utredd. Jag har jämfört att köra med gatdäck och med r-däck (mpsc) och är lite konfunderad. Jag upplever att r-däcken understyr väldigt lätt i väta (inte stående vatten utan endast fuktig asfalt) och att abs:en går in direkt när jag trycker lite hårdare på bromsen (även i torrt väglag). Ska det vara så? Kan de ha att göra med att däcken är förhållandevis kalla vid vanlig gatkörning eller att däcken är lite slitna?




https://www.youtube.com/watch?v=9Nl9AJNFvak

_________________
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1051



Härlig bil och välkommen som skrivande medlem!
Gött att du tar tjuren vid honen och börjar modda direkt,
ingen ide att spilla tid!
Jag har en ac kompressor liggandes om du behöver en ny.
Med vänlig hälsning, Mikael

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR, börja om från början!
Svkg #120
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Nu har bilen fått ny AC-kompressor och en gt3 skalstol sitter på förarplatsen. Behöver en motsvarande till passagerarsidan så om någon har en sån i skinn är jag intresserad.

Blev dock lite osäker på bältesarrangemanget. Har 6pt schroth bälte (inte gt3 org) och monterade det tillsammans med 3 punkts bältet ibstolen. Tycker det passade lite halvdåligt, se bilderna.

Tunnelsida:



Utsida:



Är det någon med en original gt3 installation som kan visa hur det ska se ut?
Noterade också att själva bälteslåset för 3pkt har en prägling där man sätter skruven, är det så på gt3 med?
Ännu en notering, änden av 3punkbältet som sitter på utsidan blir inte helt låst utan det finns lite spelrum så den kan rotera, är detta ok?

Har också hunnit med premiärkörning på Mantorp. Andra gången på bana för mig någonsin (första var på Gelleråsen i en Alfa).

Det var en fantastiskt blöt dag inledningsvis och r-däcken var snorhala. ABS, antispinn, antisladd och julgransbelysning från instrumenten hela tiden. Det torkade upp lite senare under dagen och då gick det att stå på ganska bra.
Bilen funkade fint bortsett från vibrationer från fram skivorna och en slang till dumpventilen som lossnade.

En video från pass nr 2.
https://youtu.be/a5dC5TUw0C0

Detta var det roligaste jag någonsin gjort och jag är helt fast!

_________________
Citera
Tboy2
Katrineholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 318



Välkommen in i banträsket.
Hoppas du får mycket nöje med bilen den är en best och det tar ett bra tag innan du kommer kunna nyttja den fullt ut.
Chassit va jag mycket nöjd med trots att det är lite hoppigt å gatan.
Prova att mjuka upp den lite bak så kommer det bli mycket bättre samt att den skulle må bra av en diffbroms.
Jag hann aldrig prova bilen fullt up men den gjorde i varje fall 335 på mätaren ...

_________________
___________________________

Tommy Karlsson
Porsche 996TT-02
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Har du båge ?

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Tboy2 skrev:
Välkommen in i banträsket.
Hoppas du får mycket nöje med bilen den är en best och det tar ett bra tag innan du kommer kunna nyttja den fullt ut.
Chassit va jag mycket nöjd med trots att det är lite hoppigt å gatan.
Prova att mjuka upp den lite bak så kommer det bli mycket bättre samt att den skulle må bra av en diffbroms.
Jag hann aldrig prova bilen fullt up men den gjorde i varje fall 335 på mätaren ...


Ja den är helt sjuk, tror aldrig jag kommer kunna nyttja allt men bättre ska jag bli.
Tack för tipset ang uppmjukning, är riktigt svårt med grepp på gata när det hoppar så[/quote]

_________________
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Supramannen skrev:
Har du båge ?


Yes, sitter halvbur i

_________________
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Nu börjar det så sakterliga lida mot säsongsstart. Har införskaffat fäste för sub-bältet som inte följde med gt3 stolen jag köpte. Dock är jag lite osäker på om jag monterat bältet rätt. Nån guru som har lust att ge sin bedömning?


_________________
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Denna säsong kommer jag åka fyrhjulsdrivet. Hur känsligt är det att köra 235/40 fram o 295/30 bak? Original är det 225/40 fram.
Sen behöver jag nya rdäck också. Verkar vara svårt att hitta vanliga Michelin cup till vettiga priser, nån som har tips?
Annars har jag hittat toyo r888 till hyffsade priser, hade i så fall tänkt köra 235/40 fram och 315/30 bak. Funkar 315 på original turbo fälg?

_________________
Citera
Rikard Svensson
Lidköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 335



Seban skrev:
Denna säsong kommer jag åka fyrhjulsdrivet. Hur känsligt är det att köra 235/40 fram o 295/30 bak? Original är det 225/40 fram.
Sen behöver jag nya rdäck också. Verkar vara svårt att hitta vanliga Michelin cup till vettiga priser, nån som har tips?
Annars har jag hittat toyo r888 till hyffsade priser, hade i så fall tänkt köra 235/40 fram och 315/30 bak. Funkar 315 på original turbo fälg?


235/40 fram i kombination med 295/30 bak funkar utmärkt.


Rikard

_________________
Rikard Sjöholm (fd Svensson)
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Tack för svar!

_________________
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Nu är bilen påställd för säsongen och regbesiktigad med bur och skalstol.
Köpte hem ett pedalset från ebay som var riktigt schysst, gaspedalen blev lite större så förhoppningsvis slipper jag vrida knät ur led när det ska mellangasas.

_________________
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Hur lyckades du regbesa med skalstol? Trodde man var tvungen att använda originalstolar när man regbesade in buren.......eller har jag missat något??

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Fick intyg från Porsche att stolen var godkänd till bilen. Ska tilläggas att det är en original gt3 stol jag reggat med vet inte om det funkar med tex en sparcostol

_________________
Citera
M Elmeskog

Här sen Feb 2003
Inlägg: 33



Fick du ordning på bältet? Jag har gt3-stolar och 4p i min Cayman S. Är hemma i Uppsala över valborg så om du vill kika på hur det är monterat på min så går det att ordna.

_________________
Martin Elmeskog
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Jag fick till installationen men sub-bälte var för kort så blev till att beställa ett nytt bälte, men tackar för erbjudandet

_________________
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005
Inlägg: 500



Seban skrev:
Fick intyg från Porsche att stolen var godkänd till bilen. Ska tilläggas att det är en original gt3 stol jag reggat med vet inte om det funkar med tex en sparcostol

Ja okej så är det. Porsche har godkänt stolen så då är det okej att regga med den. Värre för mig med en gammal Alfa 75. Måste hitta en förarstol i bra kondition när jag reggar in min bur.

_________________
Fredrik Ståhlgren

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
Seban
Uppsala
Här sen Jun 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Corden börjar kika fram på insidan. Ingen metall än så länge, kan man köra mer på ett så här slitet däck?


_________________
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 203



Seban skrev:
Corden börjar kika fram på insidan. Ingen metall än så länge, kan man köra mer på ett så här slitet däck?



Jag skulle inte ge mig ut på bana med ett sådant däck iaf. Du utsätter dig själv och bilen för en onödigt stor risk.

_________________


Porsche 964
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Till och från affären ok, bana eller 30 mil motorväg byt däck först. thumbs up
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Gummit under corden är av en tunn mjuk variant som bara är till för att hålla luften inne.

Det är ganska ofarligt att köra på cord för att ta sig till verkstad, men den ger inget grepp och när man går igenom den så tappar man allt tryck direkt.

Men jag har sett folk skita i vilket och köra ändå, t.ex. en snubbe med Gallardo på Gotland Ring som cordade framdäcket och menade att nog skulle det gå köra ett pass till.. Det höll 20 minuter på bana i friskt tempo vilket jag var ganska impad av.

_________________
Anders Hansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 996 Turbo -02 såld
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (31237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande