Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Mina bilbyggartillbehör
5 besök senaste veckan (19401 totalt)
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Fick en svets av min far och möjligheterna öppnade sig, så jag bestämde mig för att försöka göra så mkt jag kan själv, och inte längre lämna bort något. Men för att bygga det jag vill bygga behöver jag först ett bra arbetsbord.
Tyvärr får jag inte svetsa där mitt nuvarande bord står, och jag får inte heller bygga ett permanent bord där jag FÅR svetsa. Så jag bygger ett rullbart bord som svets, vinkelkapar och annat står på som jag sen kan rulla runt på hjul.

Ett rullbart bord har egentligen behövts länge, för ofta står bilen jag mekar på rätt långt ifrån bänken, så det blir en del promenera fram och tillbaka.

Så jag satte mig vid datorn och lärde mig rita lite i ett 3d program (SOLIDWORKS) och sedan designade jag det bord jag vill ha, räknade ut ungefär hur mkt material jag behövde och hittade ett ställa som sålde stål i närheten. Åkte dit och köpte 50kg stål (till bordet och till nästa grej jag ska bygga, mer om det senare).

Har börjat kapa upp i dom bitar jag behöver:





_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Idag blev det ett under hyllplan för svetsen och hjul, så nu är den provkörd




_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Tjusigt. Hur tjock är plåten??? Ser lite tunn ut 2-3mm??

Och kanske att hjulen är gränsfall små men har man vettigt golv funkar det väll bra.?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
knotan skrev:
Tjusigt. Hur tjock är plåten??? Ser lite tunn ut 2-3mm??

Och kanske att hjulen är gränsfall små men har man vettigt golv funkar det väll bra.?


Ja 2mm plåt, kostade ju ca 300 per mm, så tjockare hade blivit dyrt verkar bli dunderbra, kan ju alltid lägga dubbla skivor ifall det behövs.

Hjulen fick en provkörning idag, dom är 100mm höga, det verkar räcka bra, men vi får se när bordet är fulllastat med gastuben och massa verktyg

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Nu är det ju visserligen ett svetsbord, men annars hade du kunnat lägga en MDF-skiva under plåten. Jag har gjort det på min bänk och det blev styvt och fint.
Finns ju säkert något brandtåligt material som man kan lägga under plåten (och om du vet med dig att du inte svetsar direkt i bordet, så kan man ju ha en skiva där... på egen risk. )
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Nu är det ju visserligen ett svetsbord, men annars hade du kunnat lägga en MDF-skiva under plåten. Jag har gjort det på min bänk och det blev styvt och fint.
Finns ju säkert något brandtåligt material som man kan lägga under plåten (och om du vet med dig att du inte svetsar direkt i bordet, så kan man ju ha en skiva där... på egen risk. )


Det bord jag lånat tidigare är precis så, men jag ser inga problem med 2mm hittills iaf styv stålskiva!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Idag gjorde jag ett fäste till tuben med:








_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



Tobias Nyström skrev:
And ersJepp sson skrev:
Nu är det ju visserligen ett svetsbord, men annars hade du kunnat lägga en MDF-skiva under plåten. Jag har gjort det på min bänk och det blev styvt och fint.
Finns ju säkert något brandtåligt material som man kan lägga under plåten (och om du vet med dig att du inte svetsar direkt i bordet, så kan man ju ha en skiva där... på egen risk. )


Det bord jag lånat tidigare är precis så, men jag ser inga problem med 2mm hittills iaf styv stålskiva!


Många gånger behöver det ibland justeras lite (medelst stor klubba) samt att även värmen gör sitt. Vårt gamla svetsbord hade 4mm plåt som var hur böjd som helst... Jobbigt att shimsa upp alla jobb.

Nuvarande bänken blev 10mm (eller var dett kanske 12?) och håller stilen även om det bankas lite på den

_________________
Roland Johansson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Idag fixade jag klart gastubhållaren och fick dit skruvstädet.





_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1497



Ser bra ut! Vilka dimensioner valde du för ramen, och hur mycket fri yta får du på bordet när du är klar?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Det här pysslar jag med, när tid finns.

Nu ska allt vara på sin plats och vi ska bara lasta vagnarna, när vi ska på race.




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Himlar skrev:
Ser bra ut! Vilka dimensioner valde du för ramen, och hur mycket fri yta får du på bordet när du är klar?


Rören är 25x25x2mm samt 20x20x2mm och toppskivan är 100x70cm.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Håkan, visst är det kul när man kan bygga exakt det man behöver, och inte köpa nått färdigt, som nästan gör jobbet?

Igår så byggde jag en hylla så man kan hålla topytan fri:





Hoppas att denna tråd kan inspirera lite, jag har aldrig svetsat förut i mitt liv, knappt använt kapen, men kunde bygga denna utan hjälp ifrån nån (förutom youtube ). Kan jag kan du!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Blev lite krokar idag:






_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
PH_
Alingsås
Här sen Okt 2009
Inlägg: 35



Det vart snyggt!

_________________
Christopher Johansson
MB 190E 2.5 16v (Pallbocksräser i väntan på inspiration)
Citera
Mats R
Norrtälje
Här sen Feb 2007
Inlägg: 254



Ska du stå och banka på grejor i skruvstädet, vilket man oftast gör, kommer nog hjulen ge upp rätt snart. Förutom det ser det ut som en helt ok verktygsvagn thumbs up

_________________
TOYOTA SUPRA MKIII WIDEBODY
Mats Redestad
mabire@gmail.com
070-66 99 212
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Ser faktiskt riktigt najs ut tycker jag Tobias. Det där med flyttbara grejor är faktiskt super. Jag har alltid tidigare haft verktygen hängande på väggarna, men förra julen fick jag ett verktygsskåp på hjul av min fru. Vilken uppgradering det blev. Förutom att slippa springa och hämta verktygen hela tiden så är en av de stora fördelarna att när man ska ut på race bara lastar man skåpet så vet man att verktygen är med.

Visa nu mer bilder på dina projekt!

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596


Trådstartare
Mats R skrev:
Ska du stå och banka på grejor i skruvstädet, vilket man oftast gör, kommer nog hjulen ge upp rätt snart. Förutom det ser det ut som en helt ok verktygsvagn thumbs up


Tackar, ja som du skriver är det hjulen som är sämst på denna vagn, jag snålade lite för mkt på dessa, men dom får göra jobbet tills dom ger upp, och då köper jag bättre (eller bygger nån lösning så man kan "ställa ner" bordet när det behöver vara stabilt).

Skip skrev:
Ser faktiskt riktigt najs ut tycker jag Tobias. Det där med flyttbara grejor är faktiskt super. Jag har alltid tidigare haft verktygen hängande på väggarna, men förra julen fick jag ett verktygsskåp på hjul av min fru. Vilken uppgradering det blev. Förutom att slippa springa och hämta verktygen hela tiden så är en av de stora fördelarna att när man ska ut på race bara lastar man skåpet så vet man att verktygen är med.

Visa nu mer bilder på dina projekt!


Ja det är en av dom bästa sakerna med bordet, man kan ställa det precis där man är och jobbar

Annars har jag mest byggt på min miata, det är i den här tråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=100187

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag diskuterade, med en kompis idag,om utökning av utrustningen, runt verkstan.

Går det i lås......så vinner jag

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Tobias Nyström skrev:
Mats R skrev:
Ska du stå och banka på grejor i skruvstädet, vilket man oftast gör, kommer nog hjulen ge upp rätt snart. Förutom det ser det ut som en helt ok verktygsvagn thumbs up


Tackar, ja som du skriver är det hjulen som är sämst på denna vagn, jag snålade lite för mkt på dessa, men dom får göra jobbet tills dom ger upp, och då köper jag bättre (eller bygger nån lösning så man kan "ställa ner" bordet när det behöver vara stabilt).


Du får smeda ihop pallbockar med fästen till bordet.

_________________
Anders Hansson
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2167



Precis som du, så gillar jag arbetsbord som är flyttbara..skrotade en 3 m lång arbetsbänk, som jag bara fyllde med skräp.. och ställde lite maskiner där, sedan ett pallställ över för div..har 3 m takhöjd i den delen av garaget..

Så en hop med skrot blev ett bord..här i mitt ännu inte riktigt färdiga tillbyggda garage..
saxen ..utan handtag köptes beg, för 50 kr skruvstycket från samma säljare 100kr..
En 700'1000mm stålsskiva 10 mm tjock, bordet är 900 mm högt .kapade olika radier i 3 av bänk hörnen ..för plåtjobbplåten 50 kr..
hjulen var beg gratis från en vän. men tyvärr utan låsning, så ett par bitar vinkeljärn på högkant, kommer svetsas ihop, så får man rulla i ena hjulet när bordet behöver står still.
rören från en kontainer..
Då jag ibland behöver banka plåt & ibland klippa med bänksaxen. eller jobba med rör... så gjorde jag 3 hållare i 3 mm plåt....
Dessa sitter fast med nyckelhål i skivan med 10 mm bultar, och en omvikt kant runt bords skivan,
jag har utstick runt bordet, för att lättare kunna klämma fast saker..


En liten sprint hindrar snabbfästet från att glida ur läget..


I extra fästet har jag tänkt att sätta ett rör skruvstycke.. inte blivit av än.......
bultade fast grejerna i hållarna med försänkta m10 skruv.. fick svarva "hattar för att anpassa 16 mm hålen i skruvstycket..

Hyllplanen är i aluzink plåt, lösa tråg.. kommer från en nedlagd blomm affär..dom bestämde stommens mått
Det finns mycket skrot ute, som man kan handla billigt, sedan på med lite färg så blir det bra..
Hoppas någon kan få inspiriation..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Andra projekttrådar
Mina bilbyggartillbehör
5 besök senaste veckan (19401 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande