Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 190, 191, 192 ... 505, 506, 507 >> 4283 besök senaste veckan (2518507 totalt) |
Du missade att jag skrev ÄVEN ni.
så jag blir också nöjd dock att jag hade önskat en lättare konstruktion.. men nu får det bli så här. Kanske får bli en helt ny i rör i framtiden.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Okej.
Fast det du blev upprörd på förra sidan vad mest riktat mot min S8 vän som själv nu bygger med RS6 motor, alltså det är trevligt att han är rädd om mig men jag tycker han går till överdrift ibland. Och eftersom han är så mån om mig så var det lite frågor tillbaka hur han tänkt förstärka upp sin egen brygga när han nu lägger på mer motor vikt och flyttar fram vikten Sen får ni inte glömma att jag använder mycket av tipsen här dock får jag överväga dom mot andras tips från folk som verkligen ser allt på plats.. En kul grej, excenterskruvens platta skrevs det om att jag borde fräsa fram den, jag besökte Rolle igår om detta och han kunde fixa det MEN han undrade varför krångla till det så när dit svetsning av kanter kommer funka utan problem.. För det enda kanterna är till för är ju när du justerar sedan är det bulten som dras fast och håller den i position inte kanterna.. Så därför kommer jag inte krångla till det utan det blir en ihop svetsad platta som jag skrev att jag tänkte göra förut. Så får vi se om ni blir arga nu för att jag inte gör som ni säger _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så här har Audi själva gjort, detta är toe inställningen på min bakvagn.
Dom har bara kapat spår och sedan bockat ut plåten för att få kanter och detta i tunn 3mm aluminium Hade jag inte visat denna bild utan istället skrivit att jag tänkte göra på detta sättet, så hade det haglat in med inlägg om att jag hade tappat hjulen vid första provkörningen Men nu kan ni se hur klent riktigt utprovade fabriks grejer kan vara och det håller... Så just därför tar jag vissa inlägg med en nypa salt, alltså det är bra att det blir stabilt men man behöver inte överdriva.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Extremt trist inställning till konstruktiv kritik här tycker jag... En insikt leder till ett annat påhopp.
Som svar på hur vi förstärkte upp fästet som blir hängande framför subframen (precis som du kört med tidigare) så får du en bild här. Ställer mig öppen till konstruktiva tankar kring hurvida detta kommer hålla eller inte, känner mig dock rätt säker på min sak. 11mm tjock stålplatta har använts som grund på bägge sidor. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||
Poängen var inte huruvida plattan kommer hålla utan huruvida subframen är byggd för den extra tyngden som nu även hamnar framför..
Alltså på samma sätt som frågan om subframen klarar att jag sänkt övre mitt delen 1cm. Och svaret är på bägge frågorna, det kommer hålla utan problem, så du behöver inte oroa dig! Men nu förstår jag om du är orolig med tanke på att du skriver att du byggt av 11mm tjock stålplatta sedan har ni även svetsat rör under i mitten runt bult hålet och sen inboxad Mina fästen som suttit där i flera år UTAN problem var gjorda i 3mm stålplatta. Konstruktiv kritik är bra när den är befogad, men nu bygger inte jag en stridsvagn utan jag bygger en lätt banbil _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här kan du se Tommy hur tunn och lätt konstruktion man kan göra och ändå håller det..
Dessa gjordes av en firma 2010 = 2år innan jag köpte bilen och dom har jag kört med hela tiden även med hårdare race motor kuddar utan problem. 3mm plåt som helt hänger framför bryggan. Allt i 3mm plåt och utan boxning eller rör i som du nu gjort. Så nu kanske du förstår varför jag inte oroar mig över min subframe och förhoppningsvis lugnar det även dig så vi kan sluta älta den? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tillbaka till Caster justeringen av bärarmen.
På fredag kväll hade jag mina nya längre 124mm bultar Men det enda som blev gjort nu i lördags var dessa 4 plattor i pelarborren. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Igår kapade jag till kanterna av 5mm tjock plåt, sedan blev det noggrant mätande i mellan dom upptill och nertill så dom hamnade exakt rätt innan fast svetsning.
Här 4st överdimensionerade men klara justerfästen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Måste flika in, det har väl aldrig varit risk motorn ska dimpa i backen, en topfuelmotor satt tidigare med slangklämmor över ramrören i dess chassi, nu vet jag inte.
Det jag hakar upp mig på är att du tar bort mycket av styvheten i subframen som Audi troligtsvis gjort överdimensionerad för att ta bort en del belastningar från karossen, alu spricker ju relativt snabbt gentemot järn vid repeterande flex och töjningar. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jovisst men vi pratar om 1cm hög och 3mm tjock remsa som tagits bort på överdelen.
Och istället har en massa svets kommit dit + dom fyra 4-kants profilerna inuti som man borde ha kompletterat med 2 långa på tvären men nu blev det inte så.. Så jag kommer köra med detta. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Kanske inte klent, tror det han vill konstatera att du har gjort den KLENARE än original, inte nödvändigtvis för klen. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||
Japp och det jag försöker säga hela tiden är att trots det så är den tillräckligt stabil.
Alltså om jag bygger en ny i rör eller hade fått dit aluminium balken från RS6 hur vet man då att inte även dessa blir klenare än original? Svar det vet man inte.. men är det stabilt och bra så ser jag ingen anledningen till att inte byta även om det inte blir exakt lika stabilt som original. Är ju bara att kolla på alla bilar som byggs om, hur många är det inte som tex. kapar i stötfångarbalken för att montera in en större IC = där försämrar man rejält.. eller moddar rambenen för att få i en annan motor? där förstår jag om ni hakar upp er på att dom gjort det klenare.. Men en automat låda väger 150kg i dessa bilar och min manuella väger hälften. Dessa bilar finns även med 420hk V12 motor = ytterligare 4 cylindrars vikt mot V8. Så alltså Audi gjorde en väldigt stabil bil med grova delar i för att klara höga vikter som 2,5ton i alla underlag så jag ser inget problem med en lite klenare balk för min lätta bil. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Fast nu är det inte bara vikten det handlar om Martin.
Dina slicks du kör med på banan gör att du får heeeeelt andra påfrestningar på chassit än vad det faktiskt är byggt för, inte minst subframen. Vikten i ramen sitter som du själv konstaterat väldigt nära hörnen på subframen, nära infästningen i bilen, krafterna som subframen ska ta upp vad gäller ett chassi som vill vrida sig av både effekt och kurvtagning är något helt annat. Hållbarheten handlar inte bara om vikt. _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||
O fan, trodde inte gamla hundar kunde lära sig sitta _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 190, 191, 192 ... 505, 506, 507 >> 4283 besök senaste veckan (2518507 totalt) |