Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 -- Film från SPA --
1, 2   >>
16023 besök totalt
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Då var det dags att starta en tråd om min bil nu när det skall börjas köra bana.



Bilen är en 2007 Lotus Exige S i Magnetic Blue med touring pack och en lättare uppgradering från Komo-Tec som ger 270 hästkrafter istället för orginalets 220.

Först en kort historia från när jag köpte bilen:
Jag har under flera års tid gått och varit sugen på att köpa en Lotus S2 111S eller 111R. Förra året fann jag dock en annons på en Exige S från Will B i England. Jag köpte bilen osedd, flög över till London och plockade upp den en lördagseftermiddag i mars förra året.

Eftersom jag inte ville köra hem med ny bil på R888:or i nollgradigt väder i mörkret hade jag ordnat med ett hotellrum i Ashford strax innan Eurotunneln. Jag hade lite problem med att aptera larmet på kvällen men fick det att fungera och tänkte inte mer på det. Efter en god natts sömn vaknade jag upp till ett snötäckt landskap. Inte så bra. Det var inte långt att köra till tunneln men pga av vädret ville jag vara i god tid så jag skippade frukosten för att kunna kunna köra i lugn och ro.

Jag kommer ut till bilen, trycker på öppningsknappen på dosan och inget händer. Stressen börjar sprida sig i kroppen lite lätt eftersom jag har en tid att passa på tåget under kanalen och jag inser att larmet har dränerat batteriet under natten.

Jag försöker att öppna bilen manuellt med nyckeln men det visar sig att det inte går (modellen är sådan). Batteriet sitter i bakluckan och enda sättet att komma in dit är genom ett handtag inne i kupén (och jag kan inte komma åt batteriet eftersom jag inte kan komma in i bilen).

Jag har fritt WIFI på hotellet så jag börjar googla efter möjliga lösningar. Det visar sig att det finns en plus- och minuspol under en av servicepanelerna på framsidan för just ett sådant här tillfälle. Man kan komma åt polerna genom att skriva ur 3 st insex. Synd att jag inte har några insex med mig.

Jag går in till hotellet igen och frågar om de har någon verktygssats, eller specifikt allen keys. De hade ingen men en trevlig tjej i receptionen skulle fråga kocken om han hade något. Kocken kommer ut efter några minuter med 1 (!) insexnyckel. Jag hoppas den passar... Går ut, testar och javisst!

Går tilllbaka till kocken och han erbjuder sig att köra fram med sin bil med ett par startkablar. Sagt och gjort, vi kopplar upp allting, han startar sin VW och voilà så låser bilen upp sig. Bara ett problem återstår; jag får inte upp någon av dörrarna trots att de är upplåsta. Kocken måste in igen och jag funderar på hur jag skall lösa detta.

Testar en sista gång att få upp dörren manuellt med nyckel igen och då gick det! Dörrknopparna och själva dörrlåsen är helt oberoende på Exigen så jag hade försökt att öppna dörren när den var låst (trots att dörrknopparna hade poppat upp). Kallar ut kocken igen för ett sista försök och efter någon minuts laddning drar motorn runt och bilen går igång. Jag ger kocken ett jättetack men måste nu skynda mig iväg till tunneln i det dåliga väglaget.

Resan dit går fint och väl ombord tåget kan jag pusta ut. Jag inser dock snabbt att bilfärden mellan hotellet och tunneln endast var 10 minuter. Detta betyder att min bil kanske inte startar när jag väl skall ut eftersom den inte hunnit ladda ordentligt. Återigen kommer stressen krypandes; kanske jag får putta ut bilen.

Tåget stannar, jag hoppar in i bilen igen, håller tummarna och vrider på nyckeln. Den går igång!
Väl i Frankrike går allt fint men när jag kommer till Belgien börjar en kraftig snöstorm. Jag har dåligt väder genom hela Belgien med halt väglag och R888:orna gör att jag inte kör mer än 90 på motorvägen. Efter många hårda timmar har jag kommit hem till Luxemburg och parkerar bilen för natten.



Nu har jag haft bilen i lite mer än ett år och tänkte börja köra på bana. Jag bor som sagt i Luxembourg så det finns många banor i närheten att köra på (SPA är mindre än en timmes körning och Nürburgring är ungefär samma).

Bilen är orginal förutom 2-bular 8x22 ljuddämpare, TRD luftfilter, Cup-spridare, Komo-tec 270hk-uppgradering, kraftigare motorkuddar och starkare toe-link-stag från Elise-Shop.



Fixade hjulinställningarna när toe-linksen byttes:



Jag har tänkt att köra på Zolder och Abeville senare i år. Jag skall till Sverige i Juli så jag kanske kan klämma in någon bandag uppe i norr också.

Hittils har jag endast kört på gatan men Luxemburg har många fantastiska slingra bergsvägar att köra på som är nästan helt tomma (området kallas lilla Schweiz).

Jag har lite planer på att byta bromsbelägg till Pagid RS42 (eller Pagid RS14), ordna till lite bättre lufttillströmming genom laddluftkylaren och byta till quick-rack.

I övrigt låter jag nog bilen vara som den är det kommande året eftersom jag fortfarande är total novis när det kommer till bankörning.


_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Spännande berättelse, fantastisk fin bil!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012
Inlägg: 447



Kan bara hålla med ovan talare! Riktigt fina bilar!

_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Jättefin bil!

Hur upplever du det att köra långt i bilen?
Funderar själv på att köpa en lotus, förmodligen en nyare elise, men funderar på komforten i stolar m.m under långfärd.
Har provkört ett par stycken lite kortare sträckor och förstår att det är en annorlunda upplevelse från en bekväm soffa (dvs porsche cayman, min nuvarande M3a etc), men det är den där råare upplevelsen jag vill åt. Vi har redan en bruksbil i familjen och en porsche eller bmw känns helt enkelt onödigt praktisk.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



david-o skrev:
Funderar själv på att köpa en lotus, förmodligen en nyare elise, men funderar på komforten i stolar m.m under långfärd.

Stolarna är det minsta problemet under Elise-långfärd. Du blir döv av valfri hastighet över 140km/h på grund av vindljud, styrningen gör dig vansinnig på motorväg (eftersom den är så galet direkt) och eftersom man sitter så lågt blir man bländad av alla man kör om. Det här är min erfarenhet av en Elise S 2008 jag körde hem från Storbritannien för ett par veckor sedan, hardtop borde lösa vindljudet till stor del åtminstone.

Allt det vägs upp när du väl är hemma på småvägar, det är däremot inget jag frivilligt sätter mig och kör 200 mil på 30h med igen.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Meantek skrev:
david-o skrev:
Funderar själv på att köpa en lotus, förmodligen en nyare elise, men funderar på komforten i stolar m.m under långfärd.

Stolarna är det minsta problemet under Elise-långfärd. Du blir döv av valfri hastighet över 140km/h på grund av vindljud, styrningen gör dig vansinnig på motorväg (eftersom den är så galet direkt) och eftersom man sitter så lågt blir man bländad av alla man kör om. Det här är min erfarenhet av en Elise S 2008 jag körde hem från Storbritannien för ett par veckor sedan, hardtop borde lösa vindljudet till stor del åtminstone.

Allt det vägs upp när du väl är hemma på småvägar, det är däremot inget jag frivilligt sätter mig och kör 200 mil på 30h med igen.

Haha, låter som ett äventyr.
Som tur är så är det inte ofta man kan köra 140 km/h här nere i Schweiz ändå. Laglig hastighet är max 120 km/h och med fartkameror överallt känns det bara dumt att köra fortare. Det finns iaf gott om fina små slingriga vägar.
Mina långturer skulle snarare vara över alperna ner till norra italien, eller eventuellt in i Alsace eller östra frankrike.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Långturer är inga problem. Jag körde Lux-GBG förra sommaren och det gick fint. Det blir dock lite tröttsamt på autobahn ifall man vill köra lite fortare eftersom motorvarvet blir relativt högt.
Kör man i mörker blir man som tidigare nämts bländad ofta eftersom man sitter så lågt.

I övrigt fungerar den som vardagsbil relativt bra så länge man inte måste ha med mer än två personer och mycket packning. Lotusen är min enda bil :P

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Var ett tag sedan jag uppdaterade men sedan förra året har jag kommit igång med bankörningen.

Det har blivit Zolder i juni -15 (väldigt varm dag med temperaturer kring 34 grader):



Bromsvätskan kokade mot slutet av dagen vilket var en "intressant" upplevelse minst sagt. Jag bytte till färsk RBF600 innan nästa bandag.

Zolder igen i september -15 (det regnade på förmiddagen men torkade upp strax innan lunch):



Nurburgring i mars (jag hann med ett varv sedan stängde de banan):



Har installerat 2-11 luftintag för ICn:



Vilket håller insugstempen relativt låg:



Jag körde SPA förra veckan och planerar att åka i juni igen:



SPA är en helt fantastisk bana som jag inte kan rekommendera nog!

Jag är nu otroligt nöjd med mina bromsar på banan. Nu har jag AP Racing 295mm-skivor med alu-hub och CL RC6 belägg där framme. Där bak sitter skivor med alu-hub från Seriously Lotus med CL RC8 belägg. Till detta använder jag RBF660-vätska.
Det är nu verkligen som att man kastar ankar när man bromsar hårt, och att ha aggresivare belägg bak hjälper ganska mycket att korta ner bromssträckan.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



När i Juni ska du till spa?
Jag ska också dit den 28e med ett stort gäng lotusar.

Gillar stripningen på din bil!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Bilen gör sig ju fantastiskt bra med klassisk Lotus vit botten med guldrand! thumbs up

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Tackar! Jag köpte vinyl på Ebay och satte på det själv. Det har hållt bra i snart två år och det skyddar de mest utsatta delarna lite också, jag får aldrig gummirester ovanför guldranden.

Det blir SPA den 16:e med Lotus on Track. Vilken organisatör skall du åka med den 28:e?

Jag skall försöka att uppdatera lite mer ofta. Det finns ganska många modifieringar som jag har gjort under tiden sedan sista uppdateringen.

EDIT: @David: Jag såg precis ett av dina tidigare gamla inlägg lite längre upp i tråden där du skrev att du funderade på att köpa en Lotus. Verkar som det blev en till slut. S3 Elisen är en himla fin bil. thumbs up

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3946



Snygg bil! thumbs up

Kul att se lite mätdata på dina IC-uppgraderingar. Inspirerande...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



Mikael Stråhle skrev:
Tackar! Jag köpte vinyl på Ebay och satte på det själv. Det har hållt bra i snart två år och det skyddar de mest utsatta delarna lite också, jag får aldrig gummirester ovanför guldranden.

Det blir SPA den 16:e med Lotus on Track. Vilken organisatör skall du åka med den 28:e?

Jag skall försöka att uppdatera lite mer ofta. Det finns ganska många modifieringar som jag har gjort under tiden sedan sista uppdateringen.

EDIT: @David: Jag såg precis ett av dina tidigare gamla inlägg lite längre upp i tråden där du skrev att du funderade på att köpa en Lotus. Verkar som det blev en till slut. S3 Elisen är en himla fin bil. thumbs up


Det blev en Elise och efter två år med bilen är jag väldigt nöjd. Trots att den är helt original så är den väldigt trevlig både i bergspassen här i Schweiz och på bana.
Den enda bil som är lika rolig och responsiv som jag kört är en Ferrari, men en sån var lite utanför min budget.

Har aldrig varit på spa innan så det ska bli kul att testa.
Jag anmälde mig via seven-ig.de men de hyr banan tillsammans med någon annan.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
Anders Eggelind
Alingsås
Här sen Jan 2004
Inlägg: 139



Gött att läsa dina inlägg här!
Kul att du börjar komma ut på banorna ordentligt:) du bor ju riktigt bra för banorna där nere...

Några planer på tur upp hit i sommar?

Filmar du nåt under körning? Hade vart kul att se. Nåt jag ångrar att jag inte har med mig från 850 tiden...
Hoppas allt är gott med dig i övrigt!


_________________
Anders Eggelind
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Visste inte att du hänge kvar på rejsa-forumet Anders.

Jag kommer nog upp till Sverige i Juli (men utan bilen). Vi får ses då!

Jag skall prova att filma nästa gång på SPA. Jag håller på att skruva ihop ett kamerafäste (SPA tillåter inte sugkoppsfästen nämligen).

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Då var det dags att uppdatera tråden igen.
Jag har sedan förra uppdateringen kört på SPA med Lotus on Track den 14:e, och jag var på Nürburgring den 23:e.
Action-kameran som jag hade beställt kom en dag för sent för att jag skulle kunna andvända den på SPA så jag fick använda en gammal kompaktkamera som substitut (hemskt skakigt och kunde max filma 2x10 minuter). Jag lyckades dock filma mina tre varv på ringen med den ny kameran men jag måste prova lite olika inställningar för att få bilden som jag vill ha den (och ljudet skall jag skaffa en extern mic för).

SPA:





Det var torrt fram till lunch, lyckades köra mycket snabbare än förra gången jag var där.
Efter lunch började det hellregna med tidvis kraftig åska. Det var "intressant" att köra i mer än 200 på Kemmel-rakan och inte kunna se mer än 75 meter framåt när det var som värst.
Allteftersom jag lärde mig att köra i regnet och att undvika rejs-spåret kunde jag öka takten allt eftersom, till den grad att jag kunde ta Blanchimont 2 i nästan 160 km/h (men då släppte bakvagnen lite grann så jag tog det lite lugnare på det stället resterande varv).
Jag var faktiskt imponerad av att jag trots vädret lyckades få tillräckligt värme i däcken för att de skulle bli lite klibbiga, och jag var också imponerad över hur bra man kunde känna hur mycket grepp man hade på banan genom ratten (man kunde klart känna i ratten när man passerade rejs-spåret).
Jämfört med förra gången hade jag mer camber både fram och bak vilket gjorde att jag kunde köra snabbare i kurvorna men jag märkte inte någon märkbar försämring vid inbromsning (jag hade standard camber innan).
Jag lyckades bara filma efter lunch, och första varvet är uppvärmningsvarv i båda filmerna.





Nürburgring:



Bättre väder än SPA (30 grader och solsken) men mycket trafik för en torsdag tyckte jag.
Jag har nu kört fyra varv totalt på Ringen så jag har mycket kvar att lära, så jag tar det ganska lugnt och pressar varken motor eller däck till max.
Eftersom jag inte är så snabb spenderar jag mycket tid att kolla i sidospeglarna för bilar som dyker upp bakom mig, vilket gör det svårare att koncentrera sig framåt.


_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Körde på Zolder igen i Tisdags. Det var 34 grader varmt och strålande sol så man svettades en hel del.



Jag filmade hela dagen men hade problem med den externa micken så över hälften av all film har ett kraftigt knastrande ljud i bakgrunden.

Några av mina snabbare varv blev dock OK med ljudet. Jag körde kring 2:00 per varv vilket jag tycker är ganska bra med tanke på att jag får släppa av mycket på två ställen för ljudgränser (mikrofon vid bankanten) och att mina R888:or som var nästan helt slut inte var så klistriga längre.
Ljudgränsen är 95 DB och jag klockades på 95,6 DB trots att jag släppte av.



Innan jag åkte hem så köpte jag en ny uppsättning Avon ZZR däck från Thierry Verhiest (han har ett race team i Lotus Cup Europe och var där den dagen med sin support-trailer).



Det var också en himla trevlig Lola replika (700 KG) med en stor V8 som lät väldigt fint.



LoT har en trackday på SPA i början på November och det blir nog nästa och sista körningen för i år (om jag inte kör något mer varv på ringen också).

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Fasen vad coolt med Zolder, så jääkla bred jämfört med våra banor!!

Vad har du för plan för att fixa ljudnivån? Det ser onekligen jobbigt ut att behöva coasta i videon.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Fasen vad coolt med Zolder, så jääkla bred jämfört med våra banor!!

Vad har du för plan för att fixa ljudnivån? Det ser onekligen jobbigt ut att behöva coasta i videon.


Jag kan rekommendera Zolder. Väligt rolig och snabb bana men den äter bromsar.

Min lösning till ljudproblemen blir nog att köra mer på SPA istället där de har lättare restriktioner.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Jag har lagt upp en längre film från Zolder där jag jagar en 911 och en Honda Type R.

Första fyra minuterna är uppvärmning.


_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Då var det dags att göra en uppdatering inför säsongen 2017. Det har blivit en del modifieringar för bilen under vintern/våren.

Hittills bara två bandagar inbokade:
18/04 SPA (Circuit Days)
26/06 SPA (Lotus on Track)

SPA skall också köras senare i år ett par gånger till är tanken, och jag funderar på att hoppa på Destination Nurburgring till hösten. Jag återkommer med uppdateringar (med filmer och bilder) hur bandagarna gick.

Det som hänt med bilen jämfört med förra året är:

4 nya Avon ZZR r-däck som bör ge mig en hel del extra fart med tanke på att de gamla R888:orna var hårda och hade för många värmecykler i sig.

Nya RC6 framklossar har införskaffats för de gamla gick ganska hårt åt förra säsongen (RC8 håller bra bak fortfarande). Jag tror jag måste se över min bromsteknik så jag bromsar senare och får en kortare och mer intensiv inbromsning vid några av kurvorna (jag fegbromsar alltid vid slutet av Kemmel straight vid ingången till Les Combes).

Eftersom min bränslepump var orginal 220-hästars så har jag installerat samma pump som sitter i CUP260-bilarna för att med gott samvete kunna nyttja de sista höga varvtalen.

För att kunna köra fort i kurvorna utan att riskera problem med oljenivån har jag även installerat ett oljetråg med baffles från ES motorsport.

När jag var där under motorn passade jag på att byta ett av remhjulen som skapade lite oljud. Man fick vara lite uppfinningsrik med verktygen och ett spännband för att kunna slacka tillräckligt på remmen:



Bredare sidokåpor i glasfiber för att få in mer luft till intercoolern har också införskaffats men har inte monterats än.

Jag ville sitta still bättre i stolen så en Tillett B6F med kolfiberfront för extar bling införskaffades.



Eftersom jag nu har stol med hål för 6-punktsbälten köpte jag också en harness bar och en infästning för crotch-strap. Midejbältet monteras med öglor som går igenom bakbalken med spreader plates på undersidan. Orginalbältet hängs åt sidan för tillfället.



Ett HANS-system har införskaffats och med detta köptes ett Schroth 6-punktsbälte med 2-tums shoulder belts. Eftersom detta inte går att använda utan HANS-kragen införskaffades också ett 3-tums Schroth 4-punktsbälte med ASM.



Som ni kan se ovan så har en del av inredning kommit ur (tillfälligt).
När jag var klar med installationen av stolen märkte jag att det var otroligt svårt (näst intill omöjligt) att komma in i bilen med den tajta stolen. Därför var jag mer eller mindre tvungen att införskaffa en löstagbar ratt.
Valet föll på en löstagbar hub från Elise Parts med en 40 mm extender så den kommer lite närmare. Ratten blev en Momo Corse 320 mm i läder.



För att komplemettera hela den nya utrustningen köpte jag också en FIA-godkänd OMP overall med tillhörande skor och handskar.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 -- Film från SPA --
1, 2   >>
16023 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande