Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 330TI | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (60472 totalt) |
Tyckte det var dags för mig att dela med mig utav mitt projekt dels för att få lite tips och tricks samt för att bli mer delaktig i forumet och inte bara smygläsa
Tanken bakom projektet är att utveckla bilen över tiden men konceptet är följande. Banåka,ringen,strippen,gata ja häng mig inte för att jag ska försöka kombinera detta vi får väl se var det slutar. Jag köpte en 325Ti 2002a för en billig peng grunden fanns där ingen taklucka hyfsat fräsch kaross 6a på 2.5L samt en "liten" bil jag vet att compacten inte är lättare men jag gillar bilar med lite mindre kaross. Planeringen ser följande ut. 1. Chassi 2. Interiört 3. Motor Chassit påbörjades hösten 2014 och är nästan klart idag, ja jag har inte stressat har gått ut när jag har haft lust i garaget. Inköp såg den ut såhär bilen som sagt en 2002a med 15500mil på mätaren. Bromsarna börjades renoveras upp bortse från powerflex förpackningen Nya tätningar nipplar etc Ny alu kylare köptes Gat fälgar inköpta JA kopior Kylaren passas in Nytt expansionskärl i alu byggs alla svaga punkter försöker jag få bort eller förbättra Färdig svetsat och monterat _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Strålkastarna såg lite trötta ut med åren så fräschade upp dom före
Under Efter Framvagn påväg ner Hubbarna fram nylackade i silver metallic 2k samt sprang jag över ett billigt XYZ 330mm bromskitt Meyle HD armar fram Rensar och flyttar lite el original spolarbehållare är skrotad samt ac bortplockad Börjat plocka ner undersidan Slipat och lagt torr tunn body Bakvagn nere Förväntade mig värre här slipa slipa slipa... Coilovers inköpta XYZ med ett riktigt ben bak också Blästern nästa Ny ventilkåpspackning samt allmän uppfräschning motorrum Dimljusen får sig en omgång ockcså, blir lite hoppande bland bilderna såhär i efterhand Sakerna klara från lackering allt är lackat med 2k färg vissa saker som krängarna har fått rejält med mjukgörare i färgen men jag får se hur dom ser ut efter ett par mil. Blir nog en uppsättning H&R i framtiden. Slipat grundat sen samma boddy som fram jäkla r*v jobb men skönt efteråt Mer delar klara nya lager sköldar clips bussningar m.m. Lackade drivaxlar lite overkill kanske men när man ändå är på det Fram börjar komma ihop igen bussning från millway på plats också Bromsar på plats lång monteringstid med indikatorklocka och shims men blev bra Fälgarna är 18" och det blev lite marginal för oken på insidan, 17" kan gå beroende på hur mycket fälgen bygger på insidan. Börjar sätta ihop bakaxeln Rent och fint vilken fröjd det är att montera när det är så här! Alu,led,uniball bussningar i hela bakvagnen innan montering Bakre hjulhusen har fått samma behandling som fram Original systemet fick sig en rejäl omgång med en stor rostfri borste på vinkelslipen och blev över förväntan Städat av garaget efter att botten är färdig slipad och målad Camberstag på plats Bromsar bak på plats Börjar likna något Ny spolarbehållare 1.5L Lite plast börjar trilla tillbaka Fälgarna har fått däck Federal 595 RS-R 255 bak och 225 fram Blev ganska bra enligt mig Sista ljuddämparen var redan borta av förra ägaren men det såg för jävligt ut så slängde ihop ett nytt rostfritt 2.5" och så ett nytt ändrör till detta. Lite polering efter svets Ändrör Såhär ser det ut under Nere på marken för första gången på över 1år Uppe igen för polering utav hela karossen och för lite justering på fjädringen Och så en nästan dagsfärsk bild igår 23Maj rullade jag ut den och varmkörde och luftade kylsystemet sen blev det en premiärtur på 800M _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Det kommande nu är hjulinställning här hade jag gärna fått lite tips på bra värde att gå på camber toe etc?
Framrutan skall bytas och sen besikta. Sen är tanken att köra till ringen på semestern inte för att jaga tid utan enbart för nöje och få en inblick hur ringen andan är, någon mer som skall ner till sommaren kanske? min tanke är någon gång mellan vecka 28-32. Sen har jag ett fel till och det är att nu när AC:n är borta så startar kylfläkten efter cirka 15s när bilen startas jag har läst på och det beror på att trycket i AC kretsen är borta och då vill styrenheten att fläkten ska gå. Det är väl fler som plockat bort ACn på E46 familjen hur har ni löst det? Övriga tips och trick uppskattas har ni sett något som ser galet ut eller jag kan ändra på så skriv gärna! Önskas det bild på något speciellt så säg till har ett par 100 till. MVH Alexander _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Du är väl lite e46 guru. Har du inte koll på det här med ACn och fläkten? _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Guru vet jag inte men lite har jag skruvat/kört. Jag körde inte med fläkt på min bil, behövs inte till banracing. Std fläktpaket väger duktigt så fundera på en SPAL fläkt eller liknande som du kan koppla in lite som du vill via brytare/relä för automatiskt start. Org grenrör med integrerade kattar tar ca 12hk från dig. Fundera på att byta till tex M52B28 grenrör med egentillverkat byxrör och en katt under bilen. Behövs ingen ECU uppgradering, org Lambda reglering fixar detta själv. M3E36 3.0 grenrör blir lite för stort och ger inte lika bra effekt. Annars jaga vikt och fokusera på väghållning! _________________ Patrik Skoog |
||||
Biltema, jag använde bara behållaren och fästet pumpen är från original behållaren. _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Härligt projekt de där
Jag har ev grenrören som Skoog pratar om över inom kort från min M52B25 om det är intressant. Enligt RealOEM är det samma som på B28. Jag finns utanför Helsingborg, närmare bestämt Billesholm _________________ Stefan Erlandsson Bmw 323ti E36 Compact -99 |
||||
Riktigt snyggt bygge, du verkar väldigt noggrann och gör rätt mods.
Kommer följas. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Tack för tanken men motorn ska inte röras. När motor projektet kommer igång blir det m54b30 med överladdning det kommer sist då det kommer bli dyrast _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Hjulinställning idag resultat enligt bild något som har något att invända? Nästa är att få en ny framruta sen besiktning i hopp om att det inte ska bli något strul med den. Letar även efter ett par lätta fälgar att ha till bankörning. Sen får det bokas in någon körning inom kort!
_________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Letar fälgar och däck hur är det får man som gatreggad bil köra med slicks på banträffar? Någon annan som vet hur et15 funkar på e46 serien? _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Det beror på arrangören, på tex BMWSC's träffar är slicks förbjudet på gatbilar men det finns ju fler Om ET15 fungerar eller ej beror på fälgbredden, men det blir nog tight eftersom man vill ha en bred fälg Kalasfin bil för övrigt _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Ja jag tror också det blir tajt fälgen är 9" bred _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Det kan du nog glömma tyvärr för så mkt vill du nog inte valsa ET25 +/- några mm borde vara gångbart på E46 med 9" men ev får du öka på cambern lite för att få plats. Och det är ju inte nån nackdel om du tänker köra bana
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Kattarna i grenrören sen 2st orginal på mitten bakre borta men den är väldigt tyst _________________ Alexander Johansson 330ti e46 projekt @: alexus330ti |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E46 330TI | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 11 besök senaste veckan (60472 totalt) |