Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik koncept för långloppsracing.
1 besök senaste veckan (3248 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
För en tid sedan sprang jag på ett dokument som mycket bra beskriver aerodynamiska hjälpmedel, hur de fungerar, hur de bör utformas och testas.
Johan Jarl på Chalmers är författaren och dokumentet finns att hitta på http://august.chs.chalmers.se/foreningar/cmk/racing/aerodyn.pdf

Passa er så ni inte får för bra grepp bara :)

_________________
/Klas Pihl
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Det finns en långlopps-Volvo S40 som har en GIGANTISK venturitunnel bak. Jag kan inte tänka mig att den funkar för den slutar en bra bit upp i bagagerummet om jag inte minns helt fel...

(shysst dokument!! var lite o läsa :-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Bilen tillhör VTG. (motorsportgymnasiet) De har numera fått återgå till mer moderat "tuning" eftersom de åker klass 3.

och de erkännde att den nog inte funkade så bra.

Kan rekomendera Jalles arbete! Det är skrivet så alla fattar, men ändå inte ytligt eller intetsägande. Tvärtom! thumbs up

I Jalles arbete kan man även hitta förklaringen till varför VTG:s diffusor inte funkar.

Trevlig läsning.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Tror du författaren skulle kunna tänka sig att vi får ha en kopia av dokumentet i vår "Info & Arkivet" sida? Känner du honom? För jag håller med om att det är skrivet så man fattar vilket INTE är normalfallet när det gäller sånt här... thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Tror du författaren skulle kunna tänka sig att vi får ha en kopia av dokumentet i vår "Info & Arkivet" sida? Känner du honom? För jag håller med om att det är skrivet så man fattar vilket INTE är normalfallet när det gäller sånt här... thumbs up thumbs up


Jalle spakar normalt i CRT #4 ihop med Martin G. Så ta det med honom tror jag...

Tror det var ett skolarbete på Chalmers. Att skriva ett sådant arbete är ngt alla ingenjörstudenter drömmer om. *suck* Lättbegripligt, sakligt och underhållande. FÖR ALLA! Skriva för teknologer är inte så svårt...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Tror en av teammedlemmarna (Lefors) signade upp på rejsa.nu idag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja dom är rättvacinerade killar! Dom är ju gammla teknolstudenter! thumbs up hehehe

De kan få dispens för Volvon och Chalmers...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Hej!!

ovan nämda Lefors anmäler sig...

Kan inte tänka mig att Johan har ngt emot att en kopia av hans verk hamnar på denna sida. Lägger ett PM till dig Magnus med Johans mailadress så kan du fråga för säkerhetskull. Dokumentet är resultatet av ett arbete han gjorde i en aerodynamikkurs på den tiden han var student på Chalmers. Numer jobbar han på Öhlins.

Tyvärr har vi ej haft tid att förverkliga alla ideer Johan har på vår röda Volvo. Den visade sig dessutom fungera ganska bra ändå.... Allt går att kompensera med laddtryck!!

_________________
/Markus Lefors
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Tyvärr fick jag aldrig läst svenska och rättstavningskursen på 5 poäng under mina år på Chalmers.....

_________________
/Markus Lefors
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Lefors skrev:
Tyvärr fick jag aldrig läst svenska och rättstavningskursen på 5 poäng under mina år på Chalmers.....

Det är inte därför vi är här

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Var tvungen att läsa Johans arbete än en gång. (Vet inte hur många gånger jag läst det...)

Det som slår mig är att, trots nämda idogna studerande, så lärde jag mig ngt nytt även denna gång!!!

Mao, LÄS! Det är så toppenbra skrivit helt enkelt!

All heder åt Ing. Jarl.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jag har visst missat filfak-kurserna jag oxå Lefors...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Aerodynamik koncept för långloppsracing.
1 besök senaste veckan (3248 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande