Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, slalom änna
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
71 besök senaste veckan (82689 totalt)
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Har precis skaffat mig en silvrig skönhet vid namn Vilma, Vilma är en Mazda MX 5 2002, dvs en NBFL med vvt motorn på 146 hkr. Tidigare ägaren har uppdaterat med ett öppet luftfilter, en ny rostfri slutdämpare från Racing Beat, samt ett förstärkningsstag i bakre subframe, allt annat original.

Tanken är att uppdatera Vilma så hon blir en riktigt kul trackday lady där hon fortfarande är en lika trevlig kamrat på landsvägarna på väg till glasskiosken eller stranden. Om andan faller på så kommer hon kanske även att prova på MX-cupen, men innan dess så ska hon i alla fall ner och hälsa på i Tyskland och Nürburgring.

Ska relativt omgående förse Vilma med båge och med coilovers som ett första steg, då jag själv är en riktig nybörjare på detta området så mottages tips gärna och tacksamt.

/C



_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Val av coilovers??? En snabb sökning på nätet gjorde att jag hittade lite olika varianter som håller sig inom min tänkta budget, att inte spräcka 10.000 kronors vallen, inte sagt att jag gärna kommer undan billigare

HSD MONOPRO - dyrast
http://korta.nu/HSD_MONOPRO

GAZ GOLD PRO GGP449 - nästan lika dyra
http://korta.nu/GAZ_GOLD_PRO_GGP449

D2 RACING STREET - billigare
http://korta.nu/D2_RACING_STREET

TEIN STREET ADVANCE - billigast
http://korta.nu/TEIN_STREET_ADVANCE

vad rekommenderas av bilvärldens motsvarighet till fråga Lund?

Cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Härligt! thumbs up

Vad gäller coiloversen så är det svårt att säga utan att veta mer om dem, hur dämpkurvan är tunead och vad för fjäderkonstanter de skickar med/rekommenderar, kanske börja där?

Gaz är relativt välkänt och verkar funka reko för många, de andra är för mig lite mer okända. Mitt bästa tips är väl (tyvärr) å kika på mx5racing.se's forum och se vad folk kör med i sina byggtrådar. Alt. ge det en liten sökning där.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Tyvärr har tävlingshetsen kommit lite långt numera (tiden går) så det är rätt vanligt med KH's lösningar och liknande numera (en bit över dubbel angiven Maxbudget).

Gaz Gold skulle jag hålla som mest prisvärt, om du lyckas beställa saker för exakt dina ändamål.
Men det är Engelsk logistik och de är inte perfekta på att tankeläsa ditt användningsområde (fjäderlängder, konstanter etc).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Härligt! thumbs up

Vad gäller coiloversen så är det svårt att säga utan att veta mer om dem, hur dämpkurvan är tunead och vad för fjäderkonstanter de skickar med/rekommenderar, kanske börja där?

Gaz är relativt välkänt och verkar funka reko för många, de andra är för mig lite mer okända. Mitt bästa tips är väl (tyvärr) å kika på mx5racing.se's forum och se vad folk kör med i sina byggtrådar. Alt. ge det en liten sökning där.


Niklas Falk skrev:
Tyvärr har tävlingshetsen kommit lite långt numera (tiden går) så det är rätt vanligt med KH's lösningar och liknande numera (en bit över dubbel angiven Maxbudget).

Gaz Gold skulle jag hålla som mest prisvärt, om du lyckas beställa saker för exakt dina ändamål.
Men det är Engelsk logistik och de är inte perfekta på att tankeläsa ditt användningsområde (fjäderlängder, konstanter etc).


Tackar för detta! :-)

känns som att GAZ är vägen att gå, ska bara klura ut fjäderkonstanter..... får kolla lite fler byggtrådar helt enkelt ;-)

Cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
MX5 parts säger såhär om Gaz Gold Professional Coilover Kit, MX5 Mk2/2.5

These are being offered in three different kits, depending of the type of driving you wish to do. The first is ideal for everything up to fast road use, and comes with 350lb rated front springs and 250lb rated rears. The next is the perfect all round track day kit with 400 lb front and 300 lb rear springs. The third kit is a full on race version with 500lb front and 300lb rear springs suitable only really for track use. Please choose from the drop down box below.

så frågan är om man ska gå på 350/250 eller 400/300 setup som är mer track day? ett fulknep kan ju vara att köra den mjukare setupen och skruva på rejält på kompressionsratten för bana?!

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Fjädrar beror på vilka däck du ska köra med.
I UK racas det med MX5or på TW200-däck, vilket fungerar annorlunda än racedäck. Det förklarar MX5Parts racerekomendation.

800/500 är en setup om vi ska prata pound per tum (90/140 N/mm), men 70/110 fungerar det med (och mycket däremellan).

Det är dämparen som styr komforten, inga problem att köra 70/100 till vardags om dämparna är mysiga.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5070



Niklas Falk skrev:
Fjädrar beror på vilka däck du ska köra med.
I UK racas det med MX5or på TW200-däck, vilket fungerar annorlunda än racedäck. Det förklarar MX5Parts racerekomendation.

800/500 är en setup om vi ska prata pound per tum (90/140 N/mm), men 70/110 fungerar det med (och mycket däremellan).

Det är dämparen som styr komforten, inga problem att köra 70/100 till vardags om dämparna är mysiga.


Vad har vi för motion ratios fram/bak och ungefärliga ofjädrade vikter på miatan? Så kan jag konfigurera om mitt beräkningsscript å lägga upp.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Fjädrar beror på vilka däck du ska köra med.
I UK racas det med MX5or på TW200-däck, vilket fungerar annorlunda än racedäck. Det förklarar MX5Parts racerekomendation.

800/500 är en setup om vi ska prata pound per tum (90/140 N/mm), men 70/110 fungerar det med (och mycket däremellan).

Det är dämparen som styr komforten, inga problem att köra 70/100 till vardags om dämparna är mysiga.


tackar för detta! :-)
kommer till att börja med köra på vanliga högprestanda gatdäck 15" 205/50 typ dessa https://m.prisjakt.nu/product/3553068

vad skulle jag sikta på för fjäderkonstanter då?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Niklas Falk skrev:
Fjädrar beror på vilka däck du ska köra med.
I UK racas det med MX5or på TW200-däck, vilket fungerar annorlunda än racedäck. Det förklarar MX5Parts racerekomendation.

800/500 är en setup om vi ska prata pound per tum (90/140 N/mm), men 70/110 fungerar det med (och mycket däremellan).

Det är dämparen som styr komforten, inga problem att köra 70/100 till vardags om dämparna är mysiga.


Vad har vi för motion ratios fram/bak och ungefärliga ofjädrade vikter på miatan? Så kan jag konfigurera om mitt beräkningsscript å lägga upp.


det vore ju alldeles fantastiskt underbart!!! ska försöka lösa min del av gåtan???

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Niklas Falk skrev:
Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.


OT men länk för NA (1,8)?

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.


Tackar! inte säker på att jag kan tolka allt.....

vill mest bara få hjälp i vad jag ska sikta in mig på gällande fjäderkonstant.... k
an inte någon bara säga xxN/m är vad du ska ha ;-)

cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



carl.josefsson skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.


Tackar! inte säker på att jag kan tolka allt.....

vill mest bara få hjälp i vad jag ska sikta in mig på gällande fjäderkonstant.... k
an inte någon bara säga xxN/m är vad du ska ha ;-)

cheers!
/C


I det beräkningsarket ser du vad original är som referens (tokmjukt). Jag hade 350/250 lb/in på min (6,4/4,7 kg/mm) och ska man köra R-däck vill man ha hårdare än så. I MX-5 Cup körs det ofta med kring 12/8 kg/mm. Öhlins Road & Track är 8/6 kg/mm, HSD 9/6 kg/mm.

949Racing tips på hårdhet till deras coilovers: http://949racing.com/xida-coilover-miata.aspx

949 Racing skrev:
Spring rates

1000/500 Hoosier 225/45 ~ 275/35/15
800/500 Race - Track or autocross focused, 40~100tw race or 200tw UHP
800/400 STS - STS autocross class only
700/400 Sport - For high grip street tires, 200tw. Casual autocross or HPDE
550/350 Touring - Street comfort, not for 200tw or race tires

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
[quote="Victor."]

I det beräkningsarket ser du vad original är som referens (tokmjukt). Jag hade 350/250 lb/in på min (6,4/4,7 kg/mm) och ska man köra R-däck vill man ha hårdare än så. I MX-5 Cup körs det ofta med kring 12/8 kg/mm. Öhlins Road & Track är 8/6 kg/mm, HSD 9/6 kg/mm.

949Racing tips på hårdhet till deras coilovers: http://949racing.com/xida-coilover-miata.aspx

949 Racing skrev:
Spring rates

1000/500 Hoosier 225/45 ~ 275/35/15
800/500 Race - Track or autocross focused, 40~100tw race or 200tw UHP
800/400 STS - STS autocross class only
700/400 Sport - For high grip street tires, 200tw. Casual autocross or HPDE
550/350 Touring - Street comfort, not for 200tw or race tires


tackar för detta, givet detta så ska jag satsa på race-setting från GAZ dvs 500lb front and 300lb rear springs vilket är ungefär 8,9 Kg/mm fram & 5,4 Kg/mm eller blir detta för hårt?

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



carl.josefsson skrev:
eller blir detta för hårt?
Nej, och dämparna bör vara anpassade så det inte blir "stötigt" utan bara mjuk fin rörelse, men lite högre frekvens än med mjukare fjädrar.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
carl.josefsson skrev:
eller blir detta för hårt?
Nej, och dämparna bör vara anpassade så det inte blir "stötigt" utan bara mjuk fin rörelse, men lite högre frekvens än med mjukare fjädrar.


Tackar för detta! nu är jag förhoppningsvis i mål gällande coilovers

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1183


Trådstartare
Med coilovers-frågan löst så kommer frågan om val av båge som ett brev på posten

finns ju flera typer att välja på och ställen att handla ifrån, många nämner Competition Cars nere i Skåne som ett bra ställe för att klara SBF:s reglemente. Men jag tar tacksamt emot tips på andra ställen, det finns ju flera i England bl.a. viktigt är ju att den funkar med glasruta i cab:en som jag har.

Cheers!
/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Norlin skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.


OT men länk för NA (1,8)?


http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_8NA/FCM_MSDS_1_8NA.htm

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



cirs skrev:
Norlin skrev:
Niklas Falk skrev:
Det finns lixom lite gjort på denna bilmodellen, så det behöver inte göra så mycket från vitt papper.

Bara ett exempel
http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_NB/FCM_MSDS_1_8NB.htm

Sikta på Racemodellen från MX5Parts, det är nog en bra början.


OT men länk för NA (1,8)?


http://www.fatcatmotorsports.com/FRC_1_8NA/FCM_MSDS_1_8NA.htm


thumbs up

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



carl.josefsson skrev:
Med coilovers-frågan löst så kommer frågan om val av båge som ett brev på posten

finns ju flera typer att välja på och ställen att handla ifrån, många nämner Competition Cars nere i Skåne som ett bra ställe för att klara SBF:s reglemente. Men jag tar tacksamt emot tips på andra ställen, det finns ju flera i England bl.a. viktigt är ju att den funkar med glasruta i cab:en som jag har.

Cheers!
/C


cc båge (competition car) är populärt då den är godkänd för vagnbok och går att fälla cabben. Cabben går inte ner 100% med glasruta vad jag sett men typ 90%.
Jag tog en bur där jag inte kunde fälla cabben och det ångrar jag fortfarande, lite chansning att åka lite längre helt utan tak

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MX-5 2002 - Vilma the trackday lady, slalom änna
1, 2, 3 ... 18, 19, 20   >>
71 besök senaste veckan (82689 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande