Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (60368 totalt)
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Har kollat runt lite på spakställ ett samsonas hade suttit fint men kostar därefter. Finns där andra bra spakställ någon vill tipsa om?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Hör med Fartfabriken.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Stefan E
Helsingborg
Här sen Mar 2011
Inlägg: 62



Att riva bort CDV:n gav sjukt mycket mer känsla i kopplingen Keep up så vi andra som inte orkar skruva i värmen har nåt att läsa

_________________
Stefan Erlandsson

Bmw 323ti E36 Compact -99
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Stefan E skrev:
Att riva bort CDV:n gav sjukt mycket mer känsla i kopplingen Keep up så vi andra som inte orkar skruva i värmen har nåt att läsa


Blir heldag imorgon i garaget update kommer!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Cdv och dess anslutningar fick lite rostlösare innan lunch sen var det bara till att skruva bort den.

Sen blev det lite ny fin vätska också det behövdes verkligen den gamla som kom ut var riktigt sumpig.

Nästa problem plockat ut felkod via inpa börjar gilla det programmet riktigt mycket! Just detta felet var dock väldigt snabbt avhjälpt då jag såg när jag kollade under stolen att kabelstycket inte var ihopsatt Jag hade ur stolarna när jag städade bilen efter inköp...
Sen blev det finjustering utav handbromsen och montering utav ny damask för handbroms och växelspak svart alcantara med m-sport sömmar


Det var allt för denna gången det som stundar är ny ruta dock var det väntetid på glasfirman.... Så det blir lite lungt på 2 veckor nu ska försöka planera för ringen resan på semestern samt leta spakställ under tiden

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Köp ett samsonas spakställ, funkar fint!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Köp ett samsonas spakställ, funkar fint!



Ja jag hoppas på att det ska dyka upp ett i köp/sälj annars får jag beställa ett till vintern

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Alexus skrev:
Patrik Skoog skrev:
Köp ett samsonas spakställ, funkar fint!



Ja jag hoppas på att det ska dyka upp ett i köp/sälj annars får jag beställa ett till vintern


Köp direkt från Samsonas, 300 Euro plus frakt och moms.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
En liten update.

Har börjat köra med bilen så smått allt känns bra får dock höja fronten lite då däcken tar i innerskärmarna fram vid kraftig kurvtagning. Bilen blev även besiktad för några veckor sedan utan anmärkning! Rutbyte är bokat till nästa vecka också. Kör sen ner till ringen den 15/7 . Någon annan som ska till ringen runt samma datum?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Första ringen resan avklarad vilken helg! Blev bara fredag till söndag då jag är nybliven tvillingpappa sedan 2månader tillbaka så fick bli en snabb visit. Bilen fungerade som en klocka hela tiden, Lite justering i höjd behövs bak för att ge lite mer fjädringsväg till skärmarna men dom är redan ofrivilligt utvalsade lite genom karusellen på ringen

Lite bilder
Fick fint sällskap på parkeringen vid hotellet

Lördag dag var det VLN race kul att se så många olika klasser köra på samma bana! På kvällen var det turistkörning mellan 18.00-19.00


Tanka på "macken" är ju en upplevelse bara det!



Nu blir det till att köra på fler bandagar här hemma i Sverige innan säsongen är över så jag kan utvärdera till vintern och bygga vidare!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Igår var det kvällskörning på Sturup raceway. Nu fick bilen verkligen bekänna färg, konstaterade en hel del saker. Original ratten blir hal som fan när man blir svettig om händerna, stolarna håller inte en på plats, 255 bakdäck fungerar inget vidare tar i för mycket när det är full attack dessa fälgarna/däcken var tänkta till gata så jag var medveten om att det inte var optimalt för bana, diffbroms är saknat! spinner kraftigt i dom tajta svängarna på sturup,

Saker som däremot fungerade bra är kylningen fanns inte tendens till att sticka iväg i temp, federal däcken fungerar riktigt bra 2.3-2,4 varmtryck så bettar det riktigt bra, bromsarna fungerar bra även om det kommer bli ännu bättre med riktiga belägg, bilen uppträder väldigt bra (enligt mig) jag gick med full attack in i kurvan efter start och mål rakan ett litet kasst sedan iväg igen.

Vinterns planer är redan i planering
Bur
Stolar (köpta)
Ratt
Nya fälgar och däck
Nya belägg
Rensa insidan
Byta motor till m54b30






_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Alexus skrev:
255 bakdäck fungerar inget vidare tar i för mycket när det är full attack dessa fälgarna/däcken var tänkta till gata så jag var medveten om att det inte var optimalt för bana.


Lättlöst problem

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Alexus skrev:
255 bakdäck fungerar inget vidare tar i för mycket när det är full attack dessa fälgarna/däcken var tänkta till gata så jag var medveten om att det inte var optimalt för bana.


Lättlöst problem


Ja man är bra sugen! Dock kanske med valsning och lite mer camber kan det funka som det är... Ska du bredda din?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Blir tvungen pga M3-bärarmar fram.
Lite valsning och lite mer camber lär fungera ypperligt.
Fast helt vanliga glasfiberbreddare kan se riktigt bra ut under vissa förutsättningar!

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Blir tvungen pga M3-bärarmar fram.
Lite valsning och lite mer camber lär fungera ypperligt.
Fast helt vanliga glasfiberbreddare kan se riktigt bra ut under vissa förutsättningar!


Jag vet inte om det finns fördelar att köra samma dimensioner runt om på bana annars typ 235 runtom. Jag valde 225 fram och 255 bak just för att detta ska vara gatdäck/fälgar.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Tjena!

Här kommer två bilder på min gamla compakt där skärmkanterna är valsade, bak ganska regält.
Många åker med för breda däck i tron att bredare=snabbare men får du inte upp tempen i däcken (ca 80-90 grader) är bredare=långsammare.
Jag tävlade i början med min compakt på 205 breda R däck med 1460kg bil, detta är såklart inte optimalt men rackarns vad bra däcktemp jag hade!
235/17 tror jag är precis optimalt, även med 330 maskinen.

Ang belägg är Endless det absolut bästa, men annars är Carbotech XP12 fram/XP8 bak kanon till orginal ok/skivor. Behöver inga större bromsar än 330 skivor/ok.

Fint bygge!



_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Tjena!

Här kommer två bilder på min gamla compakt där skärmkanterna är valsade, bak ganska regält.
Många åker med för breda däck i tron att bredare=snabbare men får du inte upp tempen i däcken (ca 80-90 grader) är bredare=långsammare.
Jag tävlade i början med min compakt på 205 breda R däck med 1460kg bil, detta är såklart inte optimalt men rackarns vad bra däcktemp jag hade!
235/17 tror jag är precis optimalt, även med 330 maskinen.

Ang belägg är Endless det absolut bästa, men annars är Carbotech XP12 fram/XP8 bak kanon till orginal ok/skivor. Behöver inga större bromsar än 330 skivor/ok.

Fint bygge!





Jag har ju andra ok och skivor fram redan med dessa ska få bättre belägg också men bra tips på belägg! Ja 235 hade jag tänkt till banfälgarna. Din var rå med den färgsättningen lite lockade då allt på mitt jobb är grönt:D fronten minns du var den är inköpt? Gjorde sig bra på!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Alexus skrev:
fronten minns du var den är inköpt? Gjorde sig bra på!


https://www.prior-design.de/ bra kvalite var det.

annars kolla på http://www.mstyle.co.uk/ de har lite kul också

_________________
Patrik Skoog
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Alexus skrev:
fronten minns du var den är inköpt? Gjorde sig bra på!


https://www.prior-design.de/ bra kvalite var det.

annars kolla på http://www.mstyle.co.uk/ de har lite kul också


Skruvat.se har en front som ser likadan ut frågan är hur kvalitén skiljer sig på dessa eftermarknads stötfångare... Tack så länge.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Bilen är avställd och projektet fortsätter. Börjat rensa insidan, stolar är köpta buren ska beställas ska bara bestämma mig om jag ska ha helbur eller halvbur. Elsystemet ska rensas på allt onödigt.

Jäklar vad tung isolering var som satt runt fjädertornen bak!

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Brädan är påväg ut dels för att bli av med golvmattan men tänkte passa på att ta dom sista ac delarna.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
6 besök senaste veckan (60368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande