Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 199, 200, 201 ... 501, 502, 503   >>
41 besök idag (2495906 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



RallyQuattro skrev:
Pontus Fyhr skrev:
RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Och riskera ha en bult som lossnar?


Jag kan ju ha lång bult och sedan lås mutter på undersidan av maskinkudden, då kan den inte gänga upp sig.


För det första så är det en skruv, och det är inte så en skruv är tänkt att fungera.


Hur menar du att den inte är tänkt att fungera så?
Menar du sitta "löst" så den kan fjädra någon millimeter i gummit, så är ju detta samma sak som blir när man gör egna gummi kuddar med genomgående skruv som många kör med..


Precis, vilket leder till att om man tvunget ska göra eget "gummi nåt med skruv", så borde man göra typ (Saxat från Magnus GTV tråd):



Å inte ha en rakt genomgående skruv som aldrig blir åtdragen ordentligt (alt. inte isolerar som den vore tänkt).

_________________
Pontus Fyhr
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Fina hockeypuckar

Men eftersom dessa skruv också sitter i gummit så blir ju inte det heller åtdraget ordentligt

Så på vilket sätt blir det bättre än detta nedan,
överst har vi min nya aluminium växellåds balk jag gjort som nytt fäste på lådan,
sen dom svarta är hockeypuckar eller annat gummi
och grå plattan i mellan blir en 5mm platta att bulta i bryggan = liknande den plattan maskinkudden har.

Det gula är då bult/skruv med brickor.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det borde vara en hylsa utanpå skruven som är lika lång som puckarna plus plattan så man kan dra åt skruvförbandet stumt. Hålet i plattan görs så hylsan har lite frigång.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Guson skrev:
Det borde vara en hylsa utanpå skruven som är lika lång som puckarna plus plattan så man kan dra åt skruvförbandet stumt. Hålet i plattan görs så hylsan har lite frigång.

Guson


Okej, det är ju lätt att tillverka thumbs up thumbs up

Men antar det ska vara en tjock tung hylsa med 5mm gods eller går det med ett vanligt rör med kanske 2mm gods?

eller aluminium hylsa?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det finns ingen anledning att dra åt skruven så det smakar blod så 5 mm behövs knappast. Men du måste ha tight passning mot skruven för röret och dina gula brickor så att inte röret blir utan stöd på en del av varvet om du har tunna rörväggar. Om du har ett tunnväggigt rör kan du ju testa hur mycket du kan dra åt innan det kollapsar.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



I mina ögon, med erfarenheter jag har i ryggen.
Ska du ha en genomgående bult kan du lika gärna skita i gummit.
Det kommer fortplanta vibrationer och med detta föra ett väldans liv i bilen.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Kadett4wd skrev:
I mina ögon, med erfarenheter jag har i ryggen.
Ska du ha en genomgående bult kan du lika gärna skita i gummit.
Det kommer fortplanta vibrationer och med detta föra ett väldans liv i bilen.


Inte alls, det där är ett utmärkt sätt att göra en rörlig upphängning där gummi tar upp kraft åt båda hållen och inte utsätts för dragning, bara tryck. Så där är motorfästet uppbyggt original på min Pantera. Gummit kan falla bort helt utan att motorn kommer lös i bilen. Nyckeln är att ha frigång runt skruven och hylsan där de passerar mittersta plattan.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
I mina ögon, med erfarenheter jag har i ryggen.
Ska du ha en genomgående bult kan du lika gärna skita i gummit.
Det kommer fortplanta vibrationer och med detta föra ett väldans liv i bilen.


Har man gummi på bägge sidorna så blir det ju inte detta problem.
Men jag har sätt flera som bara sätter 1 gummi i mellan och sedan drar ihop allt och då blir det ju stumt vid utfjädring= metall mot metall.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nä nu är jag ju uppe redan i 200 sidor på min tråd som startades för 2.5år sedan.

Det måste jag fira


Bästa sättet är ju att köpa något

Så jag har nu köpt på mig en till RS6 motor, bra att ha i reserv

Bara 8000mil och i fint skick med alla kablar och slangar hela och inte sönderklippta som bilskrotar gör

Jag behövde ju en lambdasond och avgastemp givare där sladdarna brann sönder i elden, sen sitter här också en fin motorstam utan massa pulver inuti..








Komplett med allt utom turbos som han hade sålt iväg tidigare.

Ett bra köp helt enkelt att fira 200 sidor med thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Dessutom hade han jag köpte motorn utav köpt ett nytt lätt race svänghjul till denna motor då han hade tänkt montera motorn i en manuell S6:a






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det väger under hälften mot mitt nuvarande.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Såg jävligt vekt ut för kuggarna på nya svänghjulet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Såg jävligt vekt ut för kuggarna på nya svänghjulet.


Ja det har du rätt i.
Måste mätas på i kväll..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



äh det är ju konat invändigt, det håller i tusen år

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det e fan inte mycket gods kvar vid startkransen, här längst ut.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här längst in, håller detta verkligen


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
2.23mm mätt här inne.


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Äsch borde la va lugnt, vore annat om kransen var pressad på.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Känns ju lite läskigt, tänk om man inte får igång bilen och måste köra den framåt på startmotorn, känns som att kuggen lätt går av då.

Kuggen är ju 3-4mm x 8mm och sedan nu bara sitter fast på knappt 2mm gods

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7705



sluta noja, det håller LÄTT

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



erikjakan skrev:
sluta noja, det håller LÄTT


Instämmer helt. Kuggarna på startmotorn kommer ge sig innan dom där gör det.

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 199, 200, 201 ... 501, 502, 503   >>
41 besök idag (2495906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande