Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
1, 2, 3 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Cirkeln är sluten. Jag är tillbaka i en blå BMW ///M-bil. Det känns som jag ska ha den här minst lika länge som den blåa M3 -96'an jag hade i nära tio år. Och nu blir det en BMW M2, perfekt allround som både vardagsbil och banåka/slalombil. DKG som automat är skönt och slappt i stadstrafik. Och rattpaddlar som snabbt smackar i nästa växel när man kör mer än åker. Underbart. Viktigt för mig är att bilen inte känns tung utan lätt i steget, "chuckable" som det heter. Där är ju tyvärr nuvarande M3/M4 väldigt tunga i körkänslan till skillnad mot M2 trots att viktskillnaden mellan dem och M2 är ganska liten.

Så, finns det några planer för bilen? Nja, jag gillar ju av någon outgrundlig anledning att köra så original som möjligt. Men tåligare bromsbelägg är beställt av PEAN. PFC har ännu inga belägg till M2 så det blev istället gula Pagid RS29. Där får man väl se om det räcker med tåliga belägg i fyrkolvsoken eller om det behövs kylning. Jag hoppas det inte behövs.

Första banträffen tänkte jag prova med att köra på gatdäcken som bilen kommer med, det är Michelin Pilot Super Sport som sitter på så det är ju bra grejer. Men rdäck ska det ju bli. Och då behöver jag en uppsättning fälgar, tänker köra 18" men är extremt osäker på vad för ET/offset och fälgbredd som funkar. Kan man köra samma fram o bak? Behövs det spacer fram eller bak isf? Vore skönt att slippa spacer men men.

Eftersom jag räknar med att ha bilen i många år så tänkte jag skyddsfoliera som minimum kofångarna, troligtvis även huv och backspeglar. Men steget i pris upp till en helfoliering är därifrån ganska litet. Så jag har lite att fundera på här. Tips på riktigt duktiga folierare mottages gärna.

Nu ska jag bara köra in bilen efter konstens alla regler i 200 mil, hur ska jag klara det!







thumbs up


EDIT:

Komihåglänkar

3D print bromskyl https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1563418#1563418

Ljudisolering https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1568681#1568681

Stertman 2019 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1580259#1580259

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11876



Stort grattis Magnus! thumbs up
Ska bli skoj att följa

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Intressant.

Är det fwd på en sån....?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 580



Härlig bil, körde en förra veckan.
Grattis!

_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Intressant.

Är det fwd på en sån....?


RWD förstås och 370hk thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Härligt!

Jag började bli lite orolig över din brist på riktig bil... thumbs up

_________________
Tord Ringenha11
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



thumbs up

Jag måste köra 75 mil imorgon och på torsdag = Jag kan hjälpa dig :-)
Man måste passera Falun på väg upp till Rättvik, akta dig Petter så jag inte kommer och dricker upp ditt kaffe ;-)

_________________
Janne Ström
Citera
Petter

Här sen Mar 2003
Inlägg: 881



thumbs up skoj, passar dig som handen i handsken. Då har vi snart facit på vad en m2 klarar för tider på olika banor

_________________
/Petter Ledin
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Snygg!
Kolla med Uppsala solfilm, dom gör mycket folieringar.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1111



Magnus Thomé skrev:

Men tåligare bromsbelägg är beställt av PEAN. PFC har ännu inga belägg till M2 så det blev istället gula Pagid RS29. Där får man väl se om det räcker med tåliga belägg i fyrkolvsoken eller om det behövs kylning. Jag hoppas det inte behövs.

Första banträffen tänkte jag prova med att köra på gatdäcken som bilen kommer med, det är Michelin Pilot Super Sport som sitter på så det är ju bra grejer. Men rdäck ska det ju bli. Och då behöver jag en uppsättning fälgar, tänker köra 18" men är extremt osäker på vad för ET/offset och fälgbredd som funkar. Kan man köra samma fram o bak? Behövs det spacer fram eller bak isf? Vore skönt att slippa spacer men men.


För det första, grattis! Vilken grym bil, precis en sådan har jag suktat mycket efter den senaste tiden.

Personligen tycker jag att Pagid ger bättre känsla vid inbromsningen än PFC så det låter som ett bra val thumbs up
Jag tror ändå att du kan behöva lite bromskylning på den. Borde gå att göra något som inte skadar pärlan

Angående fälgar nu då.
Original på dom där sitter det 9" ET29 fram och 10" ET 40 bak. (Jag tror att det är samma dimensioner på M3an så man kan nog snegla lite där vad folk kör).

Det borde finnas en hel del plats i hjulhusen så man kan ju tycka att du borde kunna få in 10" fram också. Gällande ET så sitter fälgarna ungefär lika långt ut (någon millimeter extra på framfälgen) så samma ET runt om är nog lämpligt för att kunna rotera också.
En bra utgångspunkt är nog att försiktigt montera en bakfälg fram och se om det tar i något. Man kan även testa med lite spacer både bak och fram för att se hur hjulen hamnar. Min misstanke är att du borde kunna klämma på 10" runt om med ett ET på 35-40.

Notera dock att jag bara spekulerar

En annan sak som du borde kolla innan du beställer 18" är att bromsarna får plats.
Jag vet att BMW säljer M4an med 18" fälg (när man har stålbromsar) men jag vet också att Schmiedmann testade att klämma på Apex 18" på en M4 med stålbromsar och det gick inte. Misstänker att det kan vara samma bromsar på M2 så fälgarna behöver vara rymliga om det skall gå.

Blir spännande att följa detta. Hoppas att få se bilen på Gelleråsen i mitten på juli

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 234



Bra val!

Magnus Thomé skrev:
Första banträffen tänkte jag prova med att köra på gatdäcken som bilen kommer med, det är Michelin Pilot Super Sport som sitter på så det är ju bra grejer. Men rdäck ska det ju bli. Och då behöver jag en uppsättning fälgar, tänker köra 18" men är extremt osäker på vad för ET/offset och fälgbredd som funkar. Kan man köra samma fram o bak? Behövs det spacer fram eller bak isf? Vore skönt att slippa spacer men men.


Som tidigare nämnt originalfälgar mäter:
Fram: 9X19 ET29
Bak: 10X19 ET40

Original vinterhjul är 18". Style 640M
Fram: 8,5X18 ET27 - 235/40-18
Bak: 9X18 ET29 - 235/40-18 alt. 255/35-18

4 "bak-vinterfälgar" runtom kanske kan fungera med 255/35-18?

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Magnus Thomé skrev:

Nu ska jag bara köra in bilen efter konstens alla regler i 200 mil, hur ska jag klara det!
Du borde klara av en dag på Mantorp med höga cylindertryck och god marginal till maxvarv.

Eller hade du tänkt dig att följa juridiska inkörningen i instruktionsboken?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BMW-DJ skrev:
[...


Bra ide att testmontera bakfälgen fram thumbs up thumbs up thumbs up

Och Gelleråsen med BMWSC är ju självklart

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:

Nu ska jag bara köra in bilen efter konstens alla regler i 200 mil, hur ska jag klara det!
Du borde klara av en dag på Mantorp med höga cylindertryck och god marginal till maxvarv.

Eller hade du tänkt dig att följa juridiska inkörningen i instruktionsboken?


Ovant med helt ny bil. Hur ska man göra då? "Höga cylindertryck"?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Grattis till en kanon bil, känns mycket trevligare än M3/M4 på bana ! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289




_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185



Grattis! Vad blir tiden till chippning?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ulf Sanden skrev:
Grattis! Vad blir tiden till chippning?

Känner inget direkt behov för det. Kanske om några år?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Helt rätt färg👍!
Har monterat en del trevliga M-performance delar på ett par kund bilar redan på jobbet så som avgassystem, coilovers ( ställbart i höjd, bump, rebump) och lite kolfiber delar så som vinge, splitters och smuts samlare på trösklarna ( sist nämnda ser så där ut tycker jag).
Några har ochså monterat skyds folie på sina bilar front, skärmar, dörrar, rut ram samt upp till kaross vecket på bakskärmarna. Syns knappt alls, måste nästan veta att bilen är folierad. Redan efter ca 700mil så ser man tydligt hur väl filmen skyddar bredningen framför bakhjulen ifrån sprut, bra investering.

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mattias Redebratt skrev:
Helt rätt färg👍!
Har monterat en del trevliga M-performance delar på ett par kund bilar redan på jobbet så som avgassystem, coilovers ( ställbart i höjd, bump, rebump) och lite kolfiber delar så som vinge, splitters och smuts samlare på trösklarna ( sist nämnda ser så där ut tycker jag). .


Beroende på hur bilens balans är på bana så kanske den lite större M-performance bakluckeflärpen kan vara intressant. Oerhört spännande att se hur bilen lirar på Gelleråsen i juli!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
1, 2, 3 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande