Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Markfrigång | 2 besök senaste veckan (3466 totalt) |
Jag ringde och frågade SBP efter att ha sänkt min förra bil. Fick ett lite svävande svar : " Du ska kunna rulla in bilen i besiktningshallen, och lyftarmarna ska kunna gå under utan besvär "
Annars är det antalet och höjden på alla vägbulor som får bestämma... > My _________________ BMW MC-klubben |
||
Sommarinställning på min bil är ~11-12cm och det jag vill verkligen inte ha den 1mm lägre.
vägbulor, trottarkanter, GDS-lyftar, bråte på vägen, mm gör det lite ansträngande. lägsta punkt på min bil är en jättestor hasplåt i 5mm alu som täcker hela motorn samt en del av framvagn och växellåda - den har räddat mig ett par gånger. /ola Edit: på bilden i min avatar så har jag parkerat vid en vägbula för att kolla att jag kommer över - jag klarade mig med mindre än 1cm marginal _________________ Ola Gustavsson |
||
När jag skulle besikta min E30 325'a så gick det inte att skjuta under domkraften, men de släppte igenom den med kommentaren: "Den ser så välskött ut så det är nog inga problem med den...." _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||
citat:
Edit: på bilden i min avatar så har jag parkerat vid en vägbula för att kolla att jag kommer över - jag klarade mig med mindre än 1cm margina Då tar väll spojlern som tar i, eller??? Men hur mycket är att precis mellan framhjulen och mellan bakhjulen då??? Det är nemligen en dåre, appsolut ingen jag känner , som tänkt stoppa dit lite skrot under min bakaxel för att få ner rc:et. _________________ Johan Sjölinder |
||
Skruva fast en träbit under bilen och dra en sväng på stan. Sedan är det bara att se hur mycket som blev kvar av klossen, där har du den ideala markfrigången. (F1 teknologi?)
Jag ska ta ett par mått på min egen Trollhätteraket och se vad jag har för frigång. Jag brukar stypa i med pipan och den främre delen av avgasröret. _________________ //Mikael Jardstam |
||
När jag gjorde SFRo bes för ombyggtfordon på corsan för några veckor sedan frågade besmannen om markfrigången (lägsta punkt) och jag böjde mig under och drog till med 9-10cm (katalysatorn-marken) och då sa han att 10cm brukar vara normalt som tumregel för att bilen skall kunna framföras på vägen.
Jag har dock inga bekymmer med att det tar i under bilen. Dom kraften är dock svårare att få in under bilen _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Katten sitter precis bakom framaxeln. axelavståndet har jag inte en blekaste aning om, kan kolla när jag kommer hem. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Nej spoilern är inte lägst. precis bakom den (eller inuti rättare sagt) börjar en jätte-has-plåt som täcker nästan hela undersidan den första metern av bilen. Den är lite bockad och är den lägsta punkten på bilen. Så man kan säga att det är precis mellan framhjulen /ola _________________ Ola Gustavsson |
||
Mätte på 75an nu i garaget, den är som lägst ~65mm och det är mitt mellan axlarna (2510mm hjulbas). pendlar mellan 65 och 70 hela vägen från oljesumpen till bakaxeln...
Plötligt tycker jag diskussionen ang. platt golv i en annan tråd känns knasig (det pratades om 70mm som toklågt på en banbil) eftersom jag inte upplever att min bil är odrägligt låg, bara man inte kör förbi domkyrkan i Göteborg så är allt lugnt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hej
Är det någon som vet om det finns någon regel på hur låg en bil får vara enligt lag? Bilprovningen lyftar är ingen måttståck. Kan inte dom lyfta din bil så är det deras problem. Det kanske finns någon sfro besiktningsman som kan svara på detta. MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||
Hmm det låter som jag inte behöver vara så närvös för grejor som kommer komma ca 140mm(ca 110 vid max infjärdirng) från backen. Men tar junket i blir det jäv.... Otrevligt pga att hela bakaxen sitter i detta i sid och höjdled.
citat: bara man inte kör förbi domkyrkan i Göteborg så är allt lugnt Hmm kan någon tala om för en 99 varför man inte skall åka förbi domkyrkan i Göteborg???? _________________ Johan Sjölinder |
||
~3cm luft mellan oljetråg (lägsta punkten på den bilen, sitter precis i mitten under främre axeln) och vägbana funkade fint förra sommaren på slitochsläng gti:n jag hade förra sommaren. Men man får tänka på hur man framför den Men en buckla på oljetråget fick man på sbp av deras lyft ändå trots att jag hade ökat på rullomkretsen på hjulen 14%, han undrade hur jag kunde köra den så lågt, då sa jag att jag hade höjt den dagen till ära... _________________ Peter Karlsson |
||
Några av stans största/högsta/vassaste farthinder finns där Jag antar att det är dessa han syftar på. _________________ Peter Karlsson |
||
Jag kröp under tvåtaktaren idag och mätte på den mest utsatta punkten på underredet, avgasröret som kommer ut från pipan. Det sitter på samma ställe och har samma vinkel som original v4 har utgången från tvärröret.
Jag fick en frigång på ca:70 mm och det går bra om man tar det försiktigt på de sämsta vägarna. Tidigare så hade jag ett annat avgasklammer än nu och det tullade cirkus en centimeter extra på markfrigången. Då stöp det lite nu och då. Det sitter något framför framaxeln, precis framför "tunneln" för kränghämmaren. _________________ //Mikael Jardstam |
||
Precis, vassa höööga farthinder på smal gata, inte bra.
på vissa stationer får man knasiga bromsvärden eftersom bilen står på främre röret när bilen står i rullarna, brukar få be personalen att köra riktigt försiktigt men det blir ju ändå ett brak och gnäll (från dom då) varje gång. De brukar titta lite lustigt på en när man ber dom ta det lugnt ner med bakhjulen så inte bromsskivorna tar i... Förresten, biltvättar kan man glömma i alla fall de med underspolning. Men det är ju inget större bekymmer i och med att man handtvättar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Hmm 30mm låter lite i västa laget och till oljetråget dessutom
70mm låter rimligt om det inte är något vesentligt. Jag skall nog försöka hålla mig till ca 100mm för gatbruk och ca 70 för bana, med 20-30mm fjädringsväg neråt så. tvåtaktsmicke: Mitt avgasör går ut till höger om lådan och tog i innan jag höjde röret ca 20mm, det låg onödigt långt ner förut. Nu har jag ca 100mm. Förut tog det i lite om vägen var dålig om man höll ner. Ditt sitter ca lika mycket framför som mitt sitter bakom framaxen. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag mätte axelavståndet igårkväll = 232cm (centrum-centrum fram/bak) _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Jag har haft 2 bilar dom inte lyckas rulla in utan besvär och lyfta, nuvarande bruksbilen 75tyrbon höll dom på att bända sönder downpipen för att få upp. Den har ca 50mm tillgodo under Min gamla Alfetta gick inte upp på lyften alls men gick igenom utan anmärkning _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Än så länge är omegan den lägsta bil jag har, vet inte exakt markfrigång, men det är så gott som alltid avgassystemet som tar i både fram och bak. Främre röret brukar ha nån cm tillgodo för domkraften på sbp lyften, samma för knycken under bakaxeln. Skulle gissa på 8-10 cm frigång.
Det är rejäla repor och något justerad form på rören på dessa ställen, tur att det är rostfritt... Vanligaste gnället när man besiktigar den bilen brukar annars vara att framfjädrarna inte spänner emot topplagringarna... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Skruva banåkabil Markfrigång | 2 besök senaste veckan (3466 totalt) |