Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur har ni råd med däcken?
14128 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har många någon typ av däcksspons? Lär väl bara vara "toppen" gissar jag isf. Hur gör resten? Vad för däck kör ni på? Nyfiken på vad som funkar bra + då kan jag kolla vad de kostar i mina storlekar.

Köper ni däck via specialkanaler som pressar ner priserna (typ gruppköp).

Hur länge kör ni på en uppsättning bakdäck? Gissar det beror på lite hur "på" man kör. Med mycket pulver och mycket rök går de väl åt betydligt fortare än om man mer kör på tvären utan alltför mycket megaspinn-o-rök?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Jag tror utan att veta att man tar däck som andra anser vara förbrukade och får dem gratis. Många byter när det finns typ 2-3 mm mönster kvar, dvs ganska mkt att åka upp

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Micke S
Åby
Här sen Nov 2005
Inlägg: 15



Däcken är ett bland de viktigaste elementen i drifting.
Vi som kör har lärt oss den hårda vägen att köra på begagnat är vanskligt !
Ojämt grepp och risk för däckexplosioner är mycket hög när man kör begagnat..
Jag personligen köper hellre ett fäck som har jämt grepp genom hela slitaget och jag
Kör tills det är ca 2-3 mm kvar på mina däck. Efter den gränsen kan man inte säga
Att man har samma grepp kvar i däcket.
Jag kör allt ifrån 235 till 275 i bredd beroende på bana.
Tex på mantorp så räcker en ny uppsättning 265-18 tum däck ( dunlop eller Goodyear)
Ca 3 rundor. Då startar jag överst på startrakan och slutar vid chikanen ut på strippen
.
Mvh Micke Wunderbaum

_________________
Mikael svensson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gissar det som alltid är viss spridning på om man är in-it-to-win-it eller bara kör lite för att ha skoj.

När du säjer tre rundor... menar du... tre varv

_________________
Magnus Thomé
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Jag är också klart nyfiken på denna frågan. Har ett par gånger sett drifting i pauserna mellan våra racingheat och stilla undrad just: "Vilka däck kör de på och hur mycket däck går det åt egentligen... "

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Torkel K skrev:
Jag är också klart nyfiken på denna frågan. Har ett par gånger sett drifting i pauserna mellan våra racingheat och stilla undrad just: "Vilka däck kör de på och hur mycket däck går det åt egentligen... "
Du menar väl, "vilket skitgummi är det egentligen som är så snorhalt"?

Men undrar om det blir bättre om man lägger ner Rdäck/slicks-gummi på samma vis, det kanske är mängden/formen på gummibeläggnignen som spelar större roll .
Halt är det i alla fall (sekunder på varvet som försvinner).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



Vad jag förstått så verkar en hel del i driftingsvängen, åtminstone dom som kör exempelvis Formula Drift på proffsnivå, använda semi r-däck som t.ex. Yokohama Advan Neova AD08, Federal 595 RS-R? Iofs uppbackning av tillverkarna.

_________________
Nils Erixon
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Har också läst att det körs på både r-däck och semi r-däck (vad nu skillnaden på "semi rdäck" och "UHP" ultra high performance nu kan vara... marketing mumbo jumbo) när man kommer upp en bit i tävlingsklasser.

_________________
Magnus Thomé
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



3 rundor = 3 "varv"

Tror alla som kör i proint kör nya däck 225-265 breda 17-18" beroende på effekt och vikt på bilen bla.


Många som kör imodified kör nog på beg däck med varierande resultat. Blir ju lite osäkert kort iom man iinte har en aning om vart man ska placera bilen i spår iom man inte vet hur.mycket grepp det ffinns.

Ska man köra med bra repeterbarhet så är nog.samma däck å några uppsättningar nya däck innan varje tävling.

Tror majoriteten i Sverige betalar sina däck själv i Sverige. I bästa fall får dem ttill typ inköpspris eller bra rabatterat pris..
Finns några få som har fullt spons på däcken. Sanningen är nog att många spenderar varenda ledig slant och sen lika mycket till.för att klara av en säsong
.. Det ÄR en dyr.motorsport. Inte minst för däcken . Tänk själv driftsäkerhet och serviceintervaller när.motorn utnyttjas till 100% av effekt och varvtal större delen av rundan. Troligen en av anledningarna fler väljer att åka v8 framför turbomaskiner..

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
peter-cab
Göteborg
Här sen Jun 2010
Inlägg: 65



Vi åker på så klistriga däck vi har råd med, ju mer fäste desto lättare att köra.
Alltid nya däck och vi försöker hålla oss till 2-3 märken per säsong där man får välja hållbarhet kontra rökighet.
Min bil är relativt effektsvag strax under 400 tama hästar på hjulen, då räcker däcken länge om man kör förståndigt, en uppsättning 15-30min på banan med dom däck som har längst hållbarhet.

Min teamkamrat är inte förståndigt och har lite mer stånk i puffran så då pratar vi max 5min på asfalten.

_________________
Peter Antonsson
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Hejhej,

jag kan representera "Drifting för det är kul"

Kör på nya däck, då däck alltid är viktigt när man vill ha kontroll på bilen, blir inte särskilt förutsägbart med beg.

Jag testar lite olika däck fn, men trots brist på mängder av däcksrök efter min lilla bil så är det inga problem att köra upp 10st däck på en dag. Men självklart kan Micke och andra med tävlingsbilarna äta däck betydligt fortare. Skillnaden brukar dock vara att jag har mer körtid på en dag

Det finns flera företag i Sverige där man kan köpa 20däck i taget för mellan 3-400kr st (beroende på storlek).

Jag körs tills däcken är på corden (detta känner man tydligt innan det sker, då det blir halare och halare mot slutet), då slutar jag innan det smäller.

Så Drifting kostar, men det gör annan motorsport med

Vill du veta mer exakt vilka däckmärken som gäller?



Edit: Ska köra på mantorp körsta gången i nästa vecka, då kan vi se hur länge ett set däck kan räcka i budgetklassen

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



När jag väl blivit bekväm på Mantorp, så räckte däcken ca 7-8min.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur har ni råd med däcken?
14128 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande