Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Simracing som övning - vilken hårdvara och simulator?
1 besök senaste veckan (9084 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Med en moderniserad dator och en annalkande höst/vinter har jag börjat kolla på att köra simracing för att öva inför när racebilen blir färdig, som ett komplement till trackdays. Men jag fastnar lite på vilken ratt/pedaler som är lämpligast, och vilken simulator som passar bäst.

För ratt och pedaler vill jag ha något där jag kan köra både med växelspak och paddlar, och som håller vettig kvalitet. Logitech G27 har jag fått rekommendationer kring, men de verkar inte säljas längre? Fanatec verkar ärligt talat svincoolt, men är en bra bit utanför vad jag har råd att lägga för att få en hel uppsättning kontroller. Planer finns på att bygga en enkel rigg ör pedaler och ratt att placera vid skrivbordet, och att köra med en riktig bilstol.

Vad gäller simulator vill jag kunna köra både single och multiplayer, så AIn behöver vara vettig och det får gärna finnas goda möjligheter att köra serier eller enskilda race i multiplayer. Jag vill köra något som beter sig tillräckligt realistiskt för att jag ska ha lite nytta av körningen när jag sätter mig i racebilen, och där det finns ett hyfsat utbud av motorsvagare och framhjulsdrivna bilar (just för att få lite mer nytta av hur jag ska tänka runt en bana). Svenska banor vore så klart en fördel, men är inget krav. Jag ser det mer som att lära mig koordination och tankesätt än exakta spårval och bromspunkter.

Vad rekommenderar ni med erfarenhet?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Logitech G27 får man begagnad för 1500-2000:- i bra skick helt klart prisvärd.
Som du märkt är Fanatec rätt dyra ca 16000:- fär ett komplett setup.

Bästa simulator anser jag är Iracing laserscannade banor & bilar samt möjlighet
att köra race hela tiden mot andra från hela värden.

Mycket verklighetstrogen sim kolla videon nedan


_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
meantek
Flen
Här sen Mar 2013
Inlägg: 2797



Thrustmaster T300RS + T3PA-PRO och TH8A så är du i hamn. Finns lite olika rattar att välja på där också.

_________________

Ibland kör jag bana. Fast rätt sällan ändå.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
iRacing verkar ju väldigt bra vad gäller multiplayer (har sett en del Empty Box-videos i iRacing och jag är imponerad av körningen), men hur är single player-läget? Jag vill ha möjlighet att välja, så ett rent online multiplayer-spel är inte intressant för mig.

Thrustmaster-prylarna verkar onekligen vara vägen att gå, om jag inte snubblar över en begagnad G27a från någon jag vet hanterar saker på ett bra sätt. Att handla begagnade elektronikprodukter tycker jag är lite av ett lotteri, jag har svårt att avgöra skick.

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Himlar skrev:
iRacing verkar ju väldigt bra vad gäller multiplayer (har sett en del Empty Box-videos i iRacing och jag är imponerad av körningen), men hur är single player-läget? Jag vill ha möjlighet att välja, så ett rent online multiplayer-spel är inte intressant för mig.

Thrustmaster-prylarna verkar onekligen vara vägen att gå, om jag inte snubblar över en begagnad G27a från någon jag vet hanterar saker på ett bra sätt. Att handla begagnade elektronikprodukter tycker jag är lite av ett lotteri, jag har svårt att avgöra skick.


I singel player kan du välja mellan alla kombo av banor & bilar du har & höra hur mycket du vill
när du vill detta läge kallas i Iracingen för test.

Sen kan man även köra practice för de serier du har tillgång till då är det som vanlig träning
fast med andra förare smtidigt på banan.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
I singel player kan du välja mellan alla kombo av banor & bilar du har & höra hur mycket du vill
när du vill detta läge kallas i Iracingen för test.

Sen kan man även köra practice för de serier du har tillgång till då är det som vanlig träning
fast med andra förare smtidigt på banan.


Okej, men inget klassiskt single player-läge där man kör mot AI-motståndare alltså?

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 966



Spontan multiplayer är det rätt knackigt med, men väl fungerande AI och (i min åsikt) stråt vassare fysikmotor och körkänsla finns i rFactor 2.

Säkerligen smaksak, men jag hittade aldrig "det där" när jag provade iRacing, och ja.. det finns en del att önska i rF2, men jag jagar hellre ligor att köra i för att kunna köra med så bra känsla som möjligt.

_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Himlar skrev:
Michael Bäck skrev:
I singel player kan du välja mellan alla kombo av banor & bilar du har & höra hur mycket du vill
när du vill detta läge kallas i Iracingen för test.

Sen kan man även köra practice för de serier du har tillgång till då är det som vanlig träning
fast med andra förare smtidigt på banan.


Okej, men inget klassiskt single player-läge där man kör mot AI-motståndare alltså?


Nej läge med AI motståndare finns inte. (det är en simulator inget spel)
Dock kan du köra mot dig själv & ditt snabbaste varv.

Angående känsla i simulatorn så har jag testat ett antal & inget har kommit i närheten av Iracing.
Så det är inte så konstigt att man i Iracing stöter på många proffsförare från väldens olika
serier som använder Iracing för träning & inlärning av nya banor.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495


Trådstartare
Nu när jag till slut börjat köra lite kan jag ju informera om vilken kombination jag föll för.

Datorn blev denna:


Ratt och kontroller blev Logitech G920
Mjukvaran blev Assetto Corsa, till en början i alla fall.

Nu måste jag bara fixa något bättre att sitta i ...

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Huruvida iRacing är den bästa "simulatorn" (vi pratar fortfarande konsument versioner) lär det råda delade meningar om när det kommer till själva körningen, nu har jag inte testat iracing men både iracing, AC, rfactor2, automobilista lär alla ha bra simuleringar där man har jämfört samma bil på samma bana med verkligheten där alla överlag har stämt mycket bra, vilket sällan var fallet för kanske 10 år sedan. Vilken FFB som är bäst verkar även det mer beror på eget tycke och smak samt vad man blir van vid. Googla och tube'a, finns hur mycket som helst om detta, twitch rätt smidigt om man bara vill "kolla" hur det ser ut.

Grafisk ligger AC o iracing i framkant med dx11, har även testat rfactor2, raceroom o pcars då dessa finns som demo så här är det enkelt att skaffa sig en egen uppfattning.


Personligen tycker jag AC har ett bra utbud av "fabriksbilar", i huvudsak laserscannade banor (är väl någon som inte är det), tyvärr inga svenska. Dessutom stöds mods vilket ger tillgång till community "appar" samt även andra, både laserscannade och egna/konverterade banor och fler skins (även bilar men där varierar kvalitén och stöds sällan online).


iRacing, verkar utom tvekan det mest über seriösa när det kommer till onlineracing men erbjuder ingen AI, med övriga spel kan du välja tävla mot AI (vilken är helt Ok i AC) och köra online, även om det väldig bred variation på den spontana online upplevelsen.


Vill du köra online är ligor ett bättre alternativ med dedikerade servers. Träningar, kval och race samt utdelning av eventuella straff för incidenter, viktlådor för top 5 etc. Nedan har serier med race 1ggr/vecka till 8ggr/år. Kräver endast "PLP" appen (Pit Lane Penalty) samt ibland även rullande start (vilket egentligen inte finns i AC). Gratis, med frivilliga donationer om man vill det


http://www.raceconnect.co.uk/ (har även rf1+2 samt dirt)
http://www.core-racing.co.uk/index.php


Grattis till ett bra val med AC och mycket nöje

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Jag har en Fanatec Porsche GT3RS V2 ratt + extra 6-växlad låda till salu. Knappt använt. 1100 kr.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Hej

Jag kör med Thrustmaster T300 ratt, pedaler och TH8A växelspak. Är mycket nöjd. Den bästa setup
jag haft hittills.

Bästa racing simulatorn. Flera är bra och har sina +, tycker jag. Assetto Corsa är den jag kört mest. Fast jag tycker även att RaceRoom är bra. Sedan någon vecka kör jag mest Project cars 2.

Jag måste även slå ett slag för VR simracing. VR och simracing är en perfekt kombination.

Efter många års simracande framför bildskärm har jag växlat till VR. Nu finns ingen väg tillbaka.
Det är en totalt annan upplevelse, tycker jag. Man får djupkänsla, avstånd, närvaro på ett helt annat
sätt än en skärm kan ge. I VR sitter man ju faktiskt i bilen och kör. Finns inte en nackdel som jag ser det. Visst grafiken är inte lika vass i VR, men närvaro/kör känslan överväger det med råge. (även att det kostar lite mer pengar är ju en nackdel)

Det kräver dock sin dator, inte minst ett vasst grafikkort. VR brillor, jag kör med Oculus Rift. De är
bekväma och väger lite. Finns beg på blocket till hyffsat pris.

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Racingsimulatorer
Simracing som övning - vilken hårdvara och simulator?
1 besök senaste veckan (9084 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande