Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6119 besök totalt |
Hjälp!! Elfläkt till bmw E30 vilken går att använda?
Hade tänkt att plocka bort viskofläkten som sitter orginal, då det är väldigt tajt mellan kylet och motorn "2,5l rak 6:a" går det inte så lätt att sätta elfläkt där. kollade på vissa saab fläktar men dom bygger för mycket, sen vet jag inte vilket som är effektivast ha en fläkt framför kylet eller bakom. Vet att det finns högeffektiva fläktar för hur mycket pengar som helst. Men hade tänkt gå runt det, någon som vet om det går att använda kylet och elfläkten på en M3 E30? borde väl funka då det är samma kaross, å andra sidan lär man väl aldrig hitta det på skroten. Någon som har lösningen på mina problem? ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
_________________ Johan Sjölinder |
||
Har hört att elfläkt till Renault Clio 1.4 (nya) ska vara riktigt bra. Väger i princip inget, tar nästan ingen plats och kyler riktigt bra.
Kanske kan vara något! ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Det är AC-kylfläkten man använder från Calibran! Har själv en sån på min Kadett och den funkar kalas! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||
AC-fläkten på E30 är samma fläkt som kyler kylaren på M3E30. Jag hade en sån på min 325:a och har likadan på M3:an. Sitter som sagt framför kylaren.
|
||
Har kollat bildelsbasen AC fläktar är lite ont om särskilt till bmw. Dom flesta åker nog av fronten först. hittade tips om bmw 323 -79 och äldre där användes visst elfläkt.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Kan detta vara något?
(Från bildelsbasen) BMW 3 E30 83-91 -87 Modell: BMW 318 -87 4D Sedan i 5vxl BilAnm: 4 DR.-87A AC ChassiNr: AC710101598416 Årsmodell: 1987 Mil: 23450 Motor: 318 I Växellåda: 5-VÄXL. Bilfärg: MBLÅ Klädsel: BLÅ Kylfläkt el Lgnr: 7841 Anm1: BOSCH 0130 703 222 Anm2: MED RAM (AC) BoschNr: 0130703222 Eskilstuna Bildemontering Telefon: 016132449 Telefax: 016515106 Adress: KUNGSGATAN 100 PostNr: 632 21 PostAdress: Eskilstuna Lagret uppdaterat: 2004-07-28 _________________ Peter Svensson |
||
![]() ![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
den fläkten kostar nog mer än en ny ![]() jag har slutat att ens fråga om grejjer där, för har de delen så kostar den multum ... btw Becker, om du hittar nån fläkt som passar alldeles utmärkt kan du ju tala om vilken det är, för jag tänkte också skrota den remdrivna ... om inte annat blir det kanske enklare att byta remmen då ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Hej igen.
om man söker på bildelsbasen efter kylfläkt/el får man fem träffar och jag tror inte att alla har samma prisbild. Jag har varit ute och tittat på min M3:a och installation av en sådan fläkt verkar enkel. Dessutom är den väldimensionerad, den klarar ju 200hk. Önskas det bilder på det hela kan jag lägga in några ikväll. Hälsningar Peter _________________ Peter Svensson |
||
Ska precis iväg och hämta AC-fläkten ifrån en E30 325. lotus samuel sa ju att det var samma som M3:an har däremot undrar jag hur det ser ut på M3:an, finns den där plastbiten kvar från njurarna till kylet för att ingen luft ska gå till spillo som kommer genom njurarna. Har fått för mig att även om man har en fläkt så är det inte bra att plocka bort den plastbiten, men vad vet jag
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Det funkar säkert utan lufttunneln fläkten jag hämtade ser likadan ut som din.det sitter någon kontakt på måste väl vara till +/- och givare till kylet för den var trepolig.Den är lite sprucken i plasten kan iofs gå att limma och använda ändå.Nu vet jag iallafall hur det ser ut, tack för att du tog dig tid till att fota hur det ser ut
![]() _________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Hej.
Det verkar som det finns elfläktar som har två hastigheter. Du kan ju vara uppmärksam på det när du kopplar elen. Mer info finns på www.autopower.se Gå in på forumet och sök på elfläkt M3. Hälsningar Peter _________________ Peter Svensson |
||
Har fått dit en ac-fläkt från en 325 e30. nu återstår bara koppla lite relä osv har tempgivare ifrån saab 900 passar direkt på kylslangen bara kapa av och sätta emellan köpte orginal m3 fästen funkar fint.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6119 besök totalt |