Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 14611 besök totalt |
Re:
Jo du har en poäng men jag tänker mest på däcken och gissar att det är lättare för dom som kör med gat däck än R-däck och slicks bilar, speciellt dom som inte har däcksvärmare har det nog svårt att hinna få upp värmen på knappt 1 varv för att sedan kunna prestera max. Jag vet med min egen bil att det är väldigt halt första varvet och även lite halt andra varvet och med slicks kan det ta ännu fler varv innan man fått upp tempen i kalla slicks, så det blir ju ett måste att ha däcksvärmare om man vill kunna sätta en rökar tid. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||||
Det är ju så.....att upplägget ÄR TimeAttack.
Superlap är en del av hela grejen....och ställer höga krav på förarna. Jag tittade inte på finalen. Och det är möjligt att det går att komprimera den och släppa ut bilar tätare. Var det så glest som beskrivits...så ligger det mycket i synpunkten. Man kan ju snegla på Dragracing...där det ofta är sex bilar igång samtidigt, på stortävlingar. Vi har även diskuterat att avkylningsvarv, bör göras i ett högre tempo. Med den diskussionen är mer ur säkerhetsaspekt. Men det kan definitivt gynna publiken. Det här med hög musik i motorsport, är nog en generationsfråga (tror jag) Jag vill inte heller ha musik som förstör upplevelsen... EDIT: Superlap är en helt annan dimension av tävlandet. Där du ska åka fortast under givna förutsättningar...men bara EN chans. Jävligt spännande.......och det är något, som iallafall jag bävar för...om jag kommer så långt, någon gång.... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Hotlaps aka shoot out ÄR ju själva kärnan i time attack, vara snabbast när det gäller.
för mig är det då finalen som gäller, precis som i racing så vinner man inga race genom vara snabb på träning och kval. Det kan innebära att man behöver använda däck som går att få ut max prestanda lagom tills man påbörjar varvet. Kanske mindre bredd? Kanske mjukare? Kanske däckvärmare? |
||||||
WTAC har superlap shootout som en bonus. Resultatet för tävlingen går på tider satta hela helgen. Annars hade inga toppbilar varit på banan före Superlap för ingen vill slita på materialet. Som det är i dagsläget byter många toppteam motorer och annat under tävlingshelgen. Hade det bara varit superlap som gällde hade de flesta nog sparat sig dit. Ungefär som F1 som har ett extra set däck under första halvtimmen i FP bara för att få ut folk på banan. Jag förstår tanken med Superlap och kvalen dit och dramatiken man kan bygga upp. Men om vi nu ska prata "äkta" time attack så är det snabbast tid som gäller och inte snabbast tid efter kval och semifinal i en superlap
![]() ![]() _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Är körningarna innan SuperLap..som vi har det ?... med 15-20 min pass. Eller är det många kortare körningar ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Mellan 15-20 min. Top 5 i varje klass kvalar in till deras superlap shootout. De har inga semifinaler eller warmups. Alla sessions under helgen räknas. Lite mer info om WTACs superlap: http://www.worldtimeattack.com/index _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
jag gillar det inte..... blir ju massa mer jobb för mig att merga massa listor ![]() (men håller iofs med, känns som roligare upplägg och mera köra för alla, samtidigt som det både är rättvisare och lite publikroligare ändå med superlaps ... fast man måste släppa ut nästa bil samtidigt som föregående går ut på sitt utvarv, så det blir lite rappare) |
||||||
Re:
Gat däcken vi flesta kör i club (Yokohama ad08R) är grymt hala första varvet och även lite andra varvet, blir bäst tid på 3 varvet. Så hur mycket gat däck dom i gentligen är låter jag vara osagt ![]() Grymt bra varm fäste i dom i alla fall ![]() Och jäkligt styva däck sidor också, märkte inte att jag hade punka höger bak tex, förens jag lastade av bilen på måndag och skulle pumpa på däcken, då visade höger bak 0,0bar ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Re:
A ha då har jag missuppfatta WTAC. När jag kollade sisst så trodde jag att det var superlapet som gällde, ber om ursäkt för den tanke vurpan. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Re:
Ja de har du alldeles rätt i, efter bilen som kör sitt fast lapp paserat start och mål, borde nästa kunna på börja sitt ut varv ![]() _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||||
Det är verkligen imponerande tider som sätts i TA
![]() Jag blev dock förvånad när jag kollade på GustafB:s grymma film från rekordvarvet och ser att det står en stillastående bil i Mjölbykurvan och dessutom en person vid sidan av den och det visas ingen gulflagg!! ![]() Hoppas det var en tillfällig miss av funktionärerna för jag tycker det ser riskfyllt ut. ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
Re:
På TAs samtliga event jag varit på åker gulflaggen fram direkt så det här var en ovanlig miss. Det var minst sagt tur att det inte var något läckage ute på banan i min bromszon.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Re:
Ok, gött att höra att detta var ett ovanlig miss och som sagt tur att inget oförutsett hände ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 14611 besök totalt |