Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2016-07-17 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
4324 besök totalt
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Ett stort tack till alla Er rejsianer som var och körde med oss på Gelleråsen igår

Trots många snabba förare så gick det snyggt till på ute på banan.

Vi upplevde att dagen/körningen flöt på bra med väldigt få incidenter.

Ös gärna på med ris och ros så vi vet vad vi gjorde bra och mindre bra. thumbs up thumbs down

Lägg gärna upp bilder så vi kan visa dem som inte var med hur kul vi hade;)

En liten pekpinne vi har är det här med flaggvakter. Igår var det 18 förare som inte var med och ställde upp och tog ett flaggvaktspass. Anledningen var allt från att de inte skulle vara där hela dagen, de ville tillbringa kvällen med barnen, de ville få ut mer körtid, de var osäkra på hur det fungerar osv. Tyvärr är det så att kommer man för att köra så får man vara beredd på att hjälpa till vilket också framgår i inbjudan. Vill man ha ett tidigt pass för man måste hem så får man hänga på låset. Kommer man sent så får man räkna med att få ett sent pass. Den här gången gick det att lösa....

På återseende

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1859



Bra arrangemang och bra flyt. Förstår mig inte på gruppindelningen men jag gillar skarpt att ni har en grupp C för det är tex vi i opelklubben för dåliga på. Vi måste få med nya träffdeltagare såsom ni gör

För mig personligen en skitdag men rem som inte ville sitta kvar.

Kalasväder och temp för bankörning annars. Någon mer än jag som tyckte banan börjat bli riktigt sliten i beläggningen? Vid ejes var det ju mer bulor än plan asfalt

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Vilken kul träff!

Blev relativt lite körning innan lunch mot vad jag är van vid, men på eftermiddagen blev det mycket körning iaf. thumbs up
Bilen fungerade skitbra. Dunderkul att köra verkligen.
Ni hade beställt bra väder.

Gick ut och plåtade ett pass. Blev några bilder iaf. Bättre än inga alls.














Bjuder på en film också.


_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Jonas Jonsson skrev:
Någon mer än jag som tyckte banan börjat bli riktigt sliten i beläggningen? Vid ejes var det ju mer bulor än plan asfalt

Håller med om att det är mer än lovligt buckligt där och i inbromsningen till Trösen. Men banan ska tydligen asfalteras om i höst thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Snygga bilder Niklas! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jonas Jonsson skrev:
Någon mer än jag som tyckte banan börjat bli riktigt sliten i beläggningen? Vid ejes var det ju mer bulor än plan asfalt

Håller med om att det är mer än lovligt buckligt där och i inbromsningen till Trösen. Men banan ska tydligen asfalteras om i höst thumbs up

Att det är buligt och gropigt överallt stämmer... Jag gick en promenad runt banan på lördagkvällen strax efter en regnskur... Då syntes alla gropar tydligt - massor med vattenpölar överallt...
Jag tyckte som sagt att det kändes ovanligt halt, men det kan iofs ha varit lördagkvällens regn som gjorde att jag tyckte det var halt på söndagmorgonen.
Ny asfalt skulle hur som helst vara välkommen... thumbs up

_________________

Rice and shine
Citera
Ser
Köping
Här sen Apr 2014
Inlägg: 16



Toppen som vanligt med er på Gelleråsen. Sorry för allt oväsen jag förde, får dämpa grejorna... Har nog blåst rent dämparen helt. Schysst ni lät mig fortsätta när jag varva lagom.

Ett tips för gruppindelningen kan vara att skylta grupp vid infart till lineup, finns andra som gör. Då vet man när man ska åka.

Svagt med flaggvakter. Ni får va tuffare. Det ingår liksom, inte bara på denna träff.

_________________
Stefan Ericsson
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Stort tack för att ni släppte in oss icke Ford/opel/Honda ägare! En bra dag men håller med övriga om att banan inte precis var i top skick!

bjuder på dagens snabbaste varv 1.20.88, virtual best 1.19.19 : ca 90% attack, lite fördåliga däck för att köra 100%!



Var det någon annan som använde Harrys laptimer som tyckte att start/mål kom väldigt sent? Den var i slutet på rakan för mig!

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3948



Rembry skrev:
Var det någon annan som använde Harrys laptimer som tyckte att start/mål kom väldigt sent? Den var i slutet på rakan för mig!


Ja, samma "problem" för mig. Se exempelfilm i min tråd. Var så förra gången också, antar det är referensvarvet som är satt så? Inte orkat engagera mig i hur man ändrar...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Tack för en trevlig dag.
Alltid lika skoj med blandningen av bilar.

Riktigt snygga bilder.

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Rembry
Göteborg
Här sen Apr 2016
Inlägg: 103



Ragnar skrev:
Rembry skrev:
Var det någon annan som använde Harrys laptimer som tyckte att start/mål kom väldigt sent? Den var i slutet på rakan för mig!


Ja, samma "problem" för mig. Se exempelfilm i min tråd. Var så förra gången också, antar det är referensvarvet som är satt så? Inte orkat engagera mig i hur man ändrar...


Om du engagerar dig i problemet och hittar en lösning får du gärna hojta till !

_________________
Louis-Philippe Rembry
Renault Megane RS F1 R26 -07
Citera
Patan
Skärblacka
Här sen Jun 2013
Inlägg: 7



Otroligt trevlig dag. Tack till Fordklubben för väl arrangerad träff.

_________________
Patrik Sköld

Honda NSX
Citera
herman.r
Trollhättan
Här sen Sep 2012
Inlägg: 40



Tack för en mycket bra dag !!

Herman

_________________
Herman Rundström
0706482226
Citera
davve d
Norrtälje
Här sen Apr 2009
Inlägg: 345


Trådstartare
Iom uteblivet ris måste vi ha skött oss eller så är ni överdrivet ödmjuka

Skämt å sido, vad kul att ni hade en bra dag på Gelleråsen. Vi ses väl där om ett år igen?

Jag kan bara hålla med om beläggningen på banan, jag upplevde banan mycket hal.

@Ser; ingen dum ide att skylta upp i utsläppet och hos depåvakten vilket pass som körs. Vi fick även tips på att via något socialt medie (som jag inte förstår mig på än ) lägga upp händelser så som körpass, röd och gulflagg under dagen. Övertydlighet på en bandag är ju inte helt fel så vi tackar för inputen och tar det med för vidare diskussion. Ang flaggvaktsbiten så kommer det vara hårdare nästa år, jag lovar. För helt krasst är det så att får vi inte ihop flaggvakter så blir det inget köra:(

_________________
David Wicklund - Ford Club Sweden
Citera
Tonie Energård
Katrineholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 158



Tackar jag med för en jättetrevlig träff. Kanonväder, jättebra disciplin på banan och de små incidenterna skötte ni väldigt raskt.
Tog det lite lugnt på förmiddagen men körde desto mer på eftermiddagen. Sista passet så låg jag ute nästan en hel timme, slutade med att det bara var jag och en Speedster till som låg och nötte .

Det enda ris jag ger är det i mitt tycke lite konstiga upplägg på flaggor. Röd flagg ska bara användas vid allvarligare incidenter, inte för att flagga av pass. Hade man inte koll på klockan hade man inte en susning om det hade hänt något allvarligt eller att passet bara var slut.
Flagga av passet 1min tidigare med en målflagg, alla får ett lugnt avkylningsvarv på banan (då slipper man även störa alla andra runtikring när man måste ge sig ut på vägen för att kyla av) och låt rödflaggen stå för det den ska göra, en allvarligare incident där alla i extremt lugn takt tar sig in i depån.

/Tonie i svarta VX220'n (speedstern).

_________________
Tonie Energård
Vauxhall VX220
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Var med på förra årets träff som "rejsamedlem".
På tal om detta med flaggor så påpekades detta även då. Både på förarmötet på morgonen och i eftersnackstråden.
Flaggornas grundbetydelse måste ju rimligen användas av alla som anordnar träffar. Annars undermineras ju betydelsen.
Givetvis kan man begränsa antalet flaggor på en trackday för att förenkla för arrangörer och flaggposteringar för att undgå missförstånd. Men ändra betydelsen,nej...
Enligt min mening behövs fyra flaggor på en vanlig enkel trackday. Gul,röd,svart,svartvitrutig.

Gul vid incident
Röd vid avbruten körning pga allvarligare incident/bärgning
Svart vid inkallning av enskild bil till depå/huvudpostering för klargörande av varför den fått svartflagg.
Svartvitrutig vid avslutat körpass.

Svart och svartvitrutig givetvis bara vid huvudpostering.

Sen detta med att kyla på landsväg. Finns väll rimligen ingen banägare som vill att dess besökare ska ut och åka på den lokala landsvägen...
Som sagts tidigare så brukar ju körpass flaggas av ett par minuter tidigare så alla får ett kylvarv på banan.

Detta är nog inget ovanligt utan så jag upplever att det fungerar på nära nog alla trackdays, oavsett arrangör.

Nog med Ris
Men se det inte som ris,utan konstruktiv kritik

För övrigt tyckte jag träffen funkade bra och upplägget var bra thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Eftersnack
2016-07-17 Ford Club Sweden's banträff på Gelleråsen
4324 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande