Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (60369 totalt)
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Djärvt att rensa så pass mycket.
Vad siktar du på för vikt?

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Djärvt att rensa så pass mycket.
Vad siktar du på för vikt?


Har ingen vikt i sikte men det som inte behövs ska bort. Djärvt med tanke på?

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Alexus skrev:
borz skrev:
Djärvt att rensa så pass mycket.
Vad siktar du på för vikt?

Djärvt med tanke på?


Bekvämligheter
Var själv lite på ditt spår, men kommer åtminstone att behålla ACn.

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Alexus skrev:
borz skrev:
Djärvt att rensa så pass mycket.
Vad siktar du på för vikt?

Djärvt med tanke på?


Bekvämligheter
Var själv lite på ditt spår, men kommer åtminstone att behålla ACn.



Hehe körde ner till ringen i somras 250mil utan ac svettigt i köerna på autobahn men annars helt okej.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Brädan ute fick såklart ett missöde också....


_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Hänger inte med riktigt.
Har den gått sönder? Inget att gråta över...
Sitter på två Compacter just nu varav ena kommer att skrotas så SMSa imorgon om du behöver delen!

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Börjat rensa i elen allt med stereon är ute. Jag ska göra egna dörrsidor och imed detta får airbagen i dörren tas bort någon som vet vilket motstånd man ska ha för att simulera att den sitter kvar? 3.3ohm?
När elen är klar tänkte jag börja skrapa asfaltmatta...


Härvan från stereon

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Har plockat ut 138kg vikt hittills men sen ska stolar bälte bur samt lite annat smått tillbaka in igen så jag får väl se vad det ger i slutändan. Fick hem stolarna jag köpte på distans ser ut som nya men dock är dom tajta/smala över höfterna. Passar mig precis men tror ingen kan åka med mig så får se om jag behåller dom eller ej...


_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Det går framåt med lättningen isoleringen runt torpedväggen var riktigt jävlig att få ut! Bromsrent och label off biter på resterna utav asfaltmattan bra men vilket jäkla skit göra det är att få bort. Halvburen med lite extra rördelar har kommit det blir nästa steg efter asfaltmattan. Köpte även ett fartfabriken underrede med sidofästen utav en kille här på forumet blir ett till framöver. Har även fått huven lackad då den var riktigt blästrad framtill.






_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Funderar på balken under baksätet.
Den borde gå att kapa bort utan problem. Ser vek ut och buren lär stadga upp betydligt bättre.
Vad säger den samlade expertisen?

_________________
Tim Anle
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
borz skrev:
Funderar på balken under baksätet.
Den borde gå att kapa bort utan problem. Ser vek ut och buren lär stadga upp betydligt bättre.
Vad säger den samlade expertisen?



Där hade blivit bra hyllor att bygga buren på då. Men den är inte så vek då det ligger något tjockare under, typ som ett rör känns det som man kommer inte åt att se så bra.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Behöver lite råd gällande buren och placeringen. Som synes så blir det dumt med placering av lådorna som buren ska stå på om jag fäster dom i golvet längstbak. Dels försvinner original bältesinfästningen sen har jag genomföringen för ABS givaren precis där också. Frågan är om tvärbalken är tillräckligt stabil samt att det rent praktiskt går att första buren i den. Kapar jag bort balken så blir där en liten plan yta kvar, dock med lutning blir nog även tajt att få in 3st bultar där i en lämplig formation.

Detta kan vara ett alternativ men röret kommer då väldigt långt ut mot tröskeln bultningen blir inte runt röret utan bara om ena sidan av röret.

Övre tvärbalken denna infästningen tror jag inte kommer gå

En bild för att förstå helheten. Jag vill ju kunna plocka ur buren så den ska byggas på lådor som ger tillräckligt med spel för att lyftas ner och ut.

Bältesinfästningen tar upp stor yta. En tanke är att ändra på den kanske? Jag ska regga med bur sen så kommer behöva ha original bältena i då.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Den typen av bältesinfästning ("skena" som bältet löper i) är främst gjort för att bältet ska kunna glida bakåt så man kommer in i baksätet. Med bur/båge blir det en "ickefråga" eftersom man ändå inte kan sitta i baksätet.

Därför brukar det gå bra att byta bälte och istället bara använda den främre infästningen som då blir fast. I normala fall är den en vanlig 7/16 UNF bältesbult. Man får förstås ordna ett bälte med rätt typ av infästning.

Reggas bilen som ombyggt fordon är det garanterat inga problem om allt bara är vettigt utfört. Ska det bara reggas med bur (ändrat fordon) bör du kolla saken med den besiktningsingenjör (hos ett besiktningsorgan) som du ska använda.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
therealpinto skrev:
Den typen av bältesinfästning ("skena" som bältet löper i) är främst gjort för att bältet ska kunna glida bakåt så man kommer in i baksätet. Med bur/båge blir det en "ickefråga" eftersom man ändå inte kan sitta i baksätet.

Därför brukar det gå bra att byta bälte och istället bara använda den främre infästningen som då blir fast. I normala fall är den en vanlig 7/16 UNF bältesbult. Man får förstås ordna ett bälte med rätt typ av infästning.

Reggas bilen som ombyggt fordon är det garanterat inga problem om allt bara är vettigt utfört. Ska det bara reggas med bur (ändrat fordon) bör du kolla saken med den besiktningsingenjör (hos ett besiktningsorgan) som du ska använda.

Gustaf


Målet är regga med bur ändrat fordon. Får bli till att ordna en fast infästning.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
e_eklund
Södermanland
Här sen Mar 2015
Inlägg: 95



Ser bra ut!

Vet inte om du löst airbag problemet men jag kör 3.3ohm motstånd på min

Slå inte på tändningen när airbagen väl är loss så tänder du inte lampan

_________________
Emil Eklund
Z3 Coupe - E46 330 turbo
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
e_eklund skrev:
Ser bra ut!

Vet inte om du löst airbag problemet men jag kör 3.3ohm motstånd på min

Slå inte på tändningen när airbagen väl är loss så tänder du inte lampan



Vet du om det gäller alla airbags jag kommer plocka bort dörrarnas och gardinerna

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Kan man fästa lådorna till huvudbågen såhär mot golvet blir ju inte helsvetsat överallt. Har haft tanke på att mäta profilen och forma plåten där efter men det blir myyyycket jobb.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Jag köpte mig en profilmall på Biltema just för att underlätta byggandet av boxarna thumbs up
Ritade upp boxarna på golv mm, sen tog jag ett vattpass och höll mot fasta metall delen på profilmallen och höll den i våg medans jag tröck ut profilerna, på så sätt var det lättare att kapa till allt sedan och få boxarna rak och fina.
Underlättade jobbet grymt mycket



_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Jag köpte mig en profilmall på Biltema just för att underlätta byggandet av boxarna thumbs up
Ritade upp boxarna på golv mm, sen tog jag ett vattpass och höll mot fasta metall delen på profilmallen och höll den i våg medans jag tröck ut profilerna, på så sätt var det lättare att kapa till allt sedan och få boxarna rak och fina.
Underlättade jobbet grymt mycket




Äger ett sådant redan får väl börja mäta helt enkelt finns inga genvägar

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Varför skulle det vara så viktigt att göra lådor..???

"Lådorna är ju bara till för att jämna ut ojämnheter i golvat.



Man börjar med att svetsa riktiga väggar mot karossen, så man har något att fästa resten i.

Lådan i sig har ju inget självändamål.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 418


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Varför skulle det vara så viktigt att göra lådor..???

"Lådorna är ju bara till för att jämna ut ojämnheter i golvat.



Man börjar med att svetsa riktiga väggar mot karossen, så man har något att fästa resten i.

Lådan i sig har ju inget självändamål.


För mig handlar det om att kunna plocka ur buren därför sätter jag lådor så att jag får fri gång och kan lyfta ner den och knyckla ut den, det ska bara bli en halvbur.

_________________
Alexander Johansson
330ti e46 projekt
@: alexus330ti
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E46 330TI
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (60369 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande