Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (30525 totalt)
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Tänkte starta en lite biltråd här då det inte verkar vara någon större aktivitet på andra bmw forum "varit aktiv i 944 sverige innnan jag börja åka bmw och där var full rulle."

Gör bara en liten trådstart nu och kommer uppdatera bakåt så fort jag sammlat ihop alla bilder på samma ställe.


_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Då ska vi se :
Jag köpte bilen i mars månad efter att jag sålt av min banprepparerade Porsche 944 N/A. Kände att jag ville ha lite mer effekt än dom 163hk porschen erbjöd. Samtidigt ville jag fortsätta köra sugmotor.

Då jag alltid gillat Bmw bilar och då framförallt E30 M3 så börja jag leta ny bil.
En E30 M3 var ju helt uteslutet med tanke på priserna dom besitter idag, så E36 var nästa alternativ och då får man ju ändå lite av dom riktiga M3 dragen i karossen.

Att hitta bilar till salu för rätt pengar visade sig vara lite krävande :/ men lyckligtvis ramla jag över en annons på detta forum. Bilen var fortfarande osåld och bäst av allt så stod den 15min hemifrån
Efter sedvanligt provkörande, tittande och prisförhandlande så körde jag hem med bilen.

helhetsintrycket av bilen var bra, däremot så hade den inte gått igenom besiktningen sist pga. höga avgasvärden, främst HC. Dock fanns det inget protokoll jag kunde titta på då detta försvunnit.
veckan efter ringde jag bilprovningen och begärde ut senaste protokollet. 10 anmärkningar var där sist den var inne.

gjorde storservice på bilen och åtgärdade anmärkningarna som funnits. Nu skulle vi åka ner till Ringen i Maj så det började bli bråttom att göra den färdig. väntade med bes. tills 20 dagar innan avresa så jag hade min månad på mig att köra om den inte skulle gå igenom.
Och det var nog tur det för HC var skyhög trots service.

Nu började jag bygga bur istället. Tanken var att bygga en skruvbur så jag kunde använda bilen till andra ändamål också.
Beställde en bur från fines, vid montering märkte jag att denna var anpassad för bilar utan instrumentpanel och annat bra att ha. Lite sent att få bockat en egen bur nu när vi ska åka om 2 veckor.....
Fick kapa och modifiera strävorna efterhand som bygget fortskred.











Nu var buren inpassat och upphäftad. Nu skulle allt bara ut igen och helsvetsas innan jag borra ur för alla hylsor och målade den.









[/img]

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Sådär nu var buren inne, stol med tillhörande fästen från fartfabriken var också på plats thumbs up
Nu skulle det bara göras en hjulinställning sen var vi redo för ringen. Tog bilen ner till Ystad där Per på Euromaster hjälpte mig med inställningarna.

Nu kändes allt bra. Och jag hade faktiskt inga större förhoppningar mer än att slå 9:27 BTG som jag hade satt med den gamla 944:an, jag hade ju terots allt aldrig kört bilen på bana innan, och knappt på väg heller.

Jag räknade med att få ihop mellan 20-25 varv under vår vistelse därnere.
Vi körde ut strax efter kl 17 på lördagen och hoppades på att få 4 varv innan dom stängde kl 19.

Fick ihop mina 4 varv och var ganska nöjd, snabbaste var på 9:08 så jag hade klarat mitt mål med råge
Nu skulle jag bara hitta farten ordentligt och lära mig tolka bilen (ska tilläggas att jag inte har något jag kan ställa in bortsett från däcktryck) så jag anpassar oftast min körning efter bilen och inte tvärtom.

På söndagen gick vi ut när banan öppnade. Var ingen direkt trafik men vädret var väldigt växlande så jag körde 1 ganska lugnt varv för att se om där var torrt runt hela banan.
På andra varvet öka jag takten lite men slog av igen efter en olycka med annan svensk M3:an som finns på forumet. Nu kom också regnet och banan började bli blött bitvis.
Bestämde mig för att köra in efter detta varvet och gjorde ingen ansträngning till at köra fort. Men helt plötsligt vig högerkurvan/krönet vid Klostertal så bara släpper bakvagnen totalt och jag snurrar ut i räckena, först med vänsterfarm sen vänster bak.
Bakom mig nu kommer en Compact som jag ser när jag "står" mot färdriktningen, döm om min förvåning när han också får ett totalsläpp på samma ställe och snurrar mot mig.
Som tur var klarade han sig utan att ta emot i något. Jag körde in för egen maskin och blev direkt placerad i "skamvrån" och fick en utskällning av en tysk funktionär. Trodde nu det var färdigkört för denna helgen och var beredd på att packa ihop och lasta.
Men skam den som ger sig. körde ner till vårt boende och fick låna ägaren garage.






Allt går som sagt att laga med silvertejp
Lyckades skruva ihop grejerna så det satt hyfsat bra på plats. fick ställa hjulen lite provisoriskt med ett steksnöre och sen var vi tillbaka på banan 3 timmar senare.
Resterande varv den dagen gick väldigt försiktigt och jag lyssnade mycket efter konstigheter och om hjulen tog emot någonstans. Vänster bakhjul tog dock i skärmen litegrann med det slutade när däcket var tillräckligt avskalat thumbs up

Måndagen körde jag på lite bättre och fick tillslut satt min bästa tid för helgen 8:48:12 med ganska mycket trafik och en ratt som nästan stod 1/4 varv fel.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072





är den skarv-svetsad där?!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



Pontus Fyhr skrev:


är den skarv-svetsad där?!


ah det va inte bara jag som såg det där.. jag våga inte kommentera, trodde jag såg i syne.

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



[quote="M.Dalin"]
Pontus Fyhr skrev:


är den skarv-svetsad där?!


ah det va inte bara jag som såg det där.. jag våga inte kommentera, trodde jag såg i syne. [/

Såg det med men ville inte kommentera då jag inte är säker på min sak.

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Har lila burstoppning liggandes som skulle passa grymt bra i denna fina bil.. billigt, billigt..
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



RET712 har historia på ringen sedan tidigare, min sambo har ägt den & nyttjat den där..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:


är den skarv-svetsad där?!


Japp den är skarvad där för att få ihop vinklarna. Är även skarvad sista 7cm ner i förstärkningsplattan i golvet för att få den att nå utan att gå igenom instrumentpanelen.
Det är inte helt optimalt och inte i enlighet med sbf, men ser heller inga problem med det om skarven är lagd ordentligt (vilket den är).1

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Colin skrev:
RET712 har historia på ringen sedan tidigare, min sambo har ägt den & nyttjat den där..

Intressant! Vad har du att berätta om bilen? Jag har inte fått reda på så mycket mer än att ägaren innan mig hade lite dålig koll på saker.
Fick med en uppsättning kW coils och justerbara fjärdar och Millway topplagringar. Detta hade han plockat av i tron att det var något billigt Kina skit och ersatt med eibach fjädrar och bilstein dämpare.

Tar tacksamt emot info om bilen och vad som är gjort, likaså om den varit krockad eller liknande.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Härligt med en M3a,helt klart en bil att sukta efter.
Köpte du bilen i Bromölla tro?Tycker jag känner igen den,eller iaf en som är väldigt lik

_________________
Andreas Nilsson
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Kymi skrev:
Härligt med en M3a,helt klart en bil att sukta efter.
Köpte du bilen i Bromölla tro?Tycker jag känner igen den,eller iaf en som är väldigt lik
å

Tack

Ägaren innan mig köpte bilen hos en handlare i bromölla. Vet inte om den gått hos en privatperson i dom trakterna innan, men den verkar ha varit lite överallt i landet. Dock inget som syntes på skicket, så dom flesta har nog vatit rädda om den.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



J!nnarp skrev:
Pontus Fyhr skrev:


är den skarv-svetsad där?!


Japp den är skarvad där för att få ihop vinklarna. Är även skarvad sista 7cm ner i förstärkningsplattan i golvet för att få den att nå utan att gå igenom instrumentpanelen.
Det är inte helt optimalt och inte i enlighet med sbf, men ser heller inga problem med det om skarven är lagd ordentligt (vilket den är).1


Se t.ex:
http://www.dmaxcentral.com/fm1/index.php?threads/pro-stock-diesel-pick . . . .
För vad eventuella stackars ovetande framtida ägare kommer tycka om det där...

Citat:
As if there weren't already so many things wrong with this chassis, but this is downright criminal to put something together like this then go to great lengths to conceal it. The main hoop would not have been legal to splice at all in this area, but the pillar bar would have been okay with a properly inserted splice. The way it was done it would have been very unsafe in a wreck. It looks like the original builder just didn't have any long enough pieces of tubing left, so he just spliced and bondoed away. I swear if I ever meet the guy who built this chassis originally, there will be a few harsh words! I still can't believe a human being would let something out of his shop like that, knowing that someone is expecting it to protect them in the event of an accident. I feel the same way about the safety equipment manufacturer who approved a change to standard (flammable) thread in fire suits to save money, and more than one racer was badly burned as a consequence. Do these people have no conscience???


SBF hittar inte på sina regler för att det är kul (i alla fall inte i det här fallet), du har en vettig skarv uppe i huvudbågen, varför inte göra på samma vis här om du var tvungen å skarva?

Det vore säkrare å skita i den främre sektionen och bara köra med "Båge" bak...
Du kan ha gjort det jättenoga, men det ser inte ens ut som du gjort en ensidig V-fog. En väl utförd sådan så kanske du är nere på 70% av rörets ursprungliga styrka i bästa fall....

_________________
Pontus Fyhr
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
SBF hittar inte på sina regler för att det är kul (i alla fall inte i det här fallet), du har en vettig skarv uppe i huvudbågen, varför inte göra på samma vis här om du var tvungen å skarva?

Det vore säkrare å skita i den främre sektionen och bara köra med "Båge" bak...
Du kan ha gjort det jättenoga, men det ser inte ens ut som du gjort en ensidig V-fog. En väl utförd sådan så kanske du är nere på 70% av rörets ursprungliga styrka i bästa fall....
[/quote]
Citat:


Känns ju lite väl att jämföra detta mot ett bärande chassi som någon byggt mot betalning

Och anledningen till att det inte är skarvat med hylsor är för att röret vinklar sig där, det är alltså inte en rak bit mellan böjarna.

Hur resonerar du när du säger att det vore säkrare att skita i delen fram? bilen har kvar alla defrmeringszoner, buren sitter i huvudsak i då man skulle göra en takrullning.
Vad säger att svetsen är den svagaste delen här? vid varje bock på röret så sträcker du (tunnar ut) materialet. hur vet du att det inte är just här den största belastningen kommer ske?!

Likaså i alla andra svetsförband på buren, vad säger att den inte släpper i fogen mot golvplåten, eller fogen mot huvudbågen?
Du ser, man kan dra det hur långt som helst. Och jag erkänner att det är inte den mest optimala lösningen, men med en viss tidsfrist så gjorde jag det bästa av det då, och var lugn, det kommer att ändras (buren ska byggas om helt)
thumbs up

och angående oron om utförandet så vet jag ju inte vilken erfarenhet du har av svetsning, men på bilden är den inpassad och häftad, sen kör man vinkelslipen i skarven och kör upp en spalt. Allt är sedan svetsat i omgångar om 4 för att minimera sträckningarna i rören, gjort av 2 svetsare med lämplig licens.
Med andra ord så är hållfastheten på den skarvar förmodligen bättre än många andra godkända burar som folk utan vetskap om genombränning knåpat ihop.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



J!nnarp skrev:

Hur resonerar du när du säger att det vore säkrare att skita i delen fram? bilen har kvar alla defrmeringszoner, buren sitter i huvudsak i då man skulle göra en takrullning.
Vad säger att svetsen är den svagaste delen här? vid varje bock på röret så sträcker du (tunnar ut) materialet. hur vet du att det inte är just här den största belastningen kommer ske?!

Likaså i alla andra svetsförband på buren, vad säger att den inte släpper i fogen mot golvplåten, eller fogen mot huvudbågen?
Du ser, man kan dra det hur långt som helst. Och jag erkänner att det är inte den mest optimala lösningen, men med en viss tidsfrist så gjorde jag det bästa av det då, och var lugn, det kommer att ändras (buren ska byggas om helt)


Ja vad händer om buren släpper i foten i framkant? Den är fortfarande intakt och rör sig längs golvet och har gissningsvis en bit tunn plåt att penetrera innan den slutar göra sitt jobb.

Vad händer när din fog (eller materialet i HAZ runt den) mitt i A-stolpen släpper vid en rullning? Du sitter i din stol med 4-6P bälte och en rörstump genom bröstkorgen.

Jag vet själv vilket scenario jag hade föredragit, det är en jävla tur att du ska bygga om den helt.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Efter Ringen och lite semester var det dax att se över vad som orsakar dom höga avgasvärdena. Bilen lämnades därför till en bmw verkstad i HBG för att utföra felsökning och kunna utesluta elektroniska fel.

Felsökningen visade på en dålig vanos, men torde inte vara orsaken till hög HC enlig verkstaden.
I övrigt kunde dom bara hitta att den missade lite på en cylinder, deras förslag sen var att felsöka manuellt och och se om man hittade orsaken. Detta förslag visade sig skulle vara ganska dyrt och då motorn gått 26k mil tyckte dom det var lite onödigt.
Bad dom avsluta där, och ställa ut bilen så jag kunde hämta den. Pratade lite med meckanikern och fick tipset att gå över ventiler och sen köra ett komptest innan man går vidare så man ser att motorn i sig är tät.

Så nu beställdes ett ventilverktyg hos bmw thumbs up och ventilspel mättes upp





När allting mätts upp och ny shims (till volvo) från KG trimning monterats, så beställdes även o-ringar till magnetventilerna till vanosen ifrån BMW.
Ventilerna plockades ur, rengjordes, provklickades och återmonterades med dom nya ringarna.

Tyckte dock inte bilen gick riktig som den skulle. Så köpte på mig lie grejer för att mäta upp oljetrycket till vanosenheten, finns ju inga markeringar på reduceringscentilen så jag plockade ur det lilla filtret och kopplade på manometern där. Trycker var 0 :eek:men efter lite skruvande fick jag upp det till 100 bar konstant tryck. Nu återstår bara att se om bilen verkligen går som den ska.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
Nu var det dax att gå över mina KW coilovers jag fått med bilen.




Rengjorde allt och monterade ihop det med dom ställbara toplagringarna från millway som också fanns med bilen.
Dämparna bak var dock så dåliga att dom gick direkt på tippen thumbs down så bilstien som sitter på får bli kvar ihop med dom justerbara fjädrarna.

Efter detta var det dax för hjulinställning. Detta görs ju lämpligast hos GT däckservice i kävlinge. Smidigt när man bor i samma kommun
Här fick Dom själv avgöra vilken setup som skulle fungera bäst.
Passade även på att göra cornerweight nör jag var där.

Dessa värden var direkt utan några justeringar. Däremot så är bilen jäkligt tung, iofs med 35liter bränsle + förare.

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
bmw_fredde
Vadstena
Här sen Nov 2007
Inlägg: 407



beställ ett vanosrenoveringskit från beisansystems! fina grejer och ganska enkelt å göra jobbet själv då man inte behöver röra kaminställningarna för å plocka bort vanosen

_________________
Fredrik Edholm
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
bmw_fredde skrev:
beställ ett vanosrenoveringskit från beisansystems! fina grejer och ganska enkelt å göra jobbet själv då man inte behöver röra kaminställningarna för å plocka bort vanosen


Ja jag har funderat på det till vintern.
Behöver väl bara låsa kamarna och ha verktyget för att demontera vanosen (samma som vattenpumpen?)
Ska titta lite noggrannare på detta sen, tack för tipset thumbs up

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
J!nnarp
Furulund
Här sen Sep 2016
Inlägg: 121


Trådstartare
På söndag bär det av till kinnekulle för körning med MS racing. Och igår upptäckte jag att ett av beläggen bak är slut
Finns det någon i närheten som har en uppsättning belägg bak liggandes som klarar en körning eller mer som man kan tänkas få köpa?

_________________
Alexander Rasmussen
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



J!nnarp skrev:
På söndag bär det av till kinnekulle för körning med MS racing. Och igår upptäckte jag att ett av beläggen bak är slut
Finns det någon i närheten som har en uppsättning belägg bak liggandes som klarar en körning eller mer som man kan tänkas få köpa?


Jag har nog i Malmö, Stoptech sportbelägg som jag kört en halv säsong på bara.. Kan dubbelkolla ikväll

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 3,0 -94
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (30525 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande