Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2004-08-04 Blackrace Farsta / Stockholm | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5349 totalt) |
Behöver dela med mig lite efter en riktigt lyckad kväll igår i Farsta!
Nyligen hemkommen från Gotland (utan min CRX i 2 veckor), hade jag kraftig abstinens efter att Vtec-a av mig lite. Sagt och gjort, åkte till Blackrace i Farsta, här är rapporten. Kanoooon väder! Massor med bilar! Massor med publik! Kanooon stämning! Flera från Hondaklubben var på plats men tyvärr var jag ensam Hondabil som körde. Hur gick körningen då ? Jo ... Efter första repan lossnade en gammal skarv till ljuddämparen framför bakhjulet, precis innan böjjet över länkarmen . Så jag fick plocka loss den och körde resten av kvällen utan någon ljuddämpning! Man kan inte tro att en 1,6L motor kan låta så mycket, men när Vtec-kammen går i så blir det ett jä..la kakafoni. Man måste nästan uppleva det för att fatta det. Jag fick en liten supporterskala av några unga killar som hjälpte till med att hämta mina tidkort, så jag slapp kliva ur bilen. => Ett stort tack till dem! <= Min bästa tid blev 9,59s så jag känner mig jättenöjd
_________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Hmm har iof inte mycket med rajsa att gör med i rent vetenskapligt syfte är Blackrace en bra prestanda mätare.
Benci: Vad väger din bil??? Vad hadde du för slutfart? Vad hadde du för 60-fots tid? Vad har din bil för däck? Vad har du för utväxlingsförhållande på 1an, 2an och 3an??? Måste du peta i 3an på 201m??? Hur mycket effekt tippar du att din snurra ger? _________________ Johan Sjölinder |
||||
- Vad väger din bil??? ---------------> Tjänstevikt 1080 kg - Vad hadde du för slutfart? -------> 123 km/h - Vad hadde du för 60-fots tid? ---> 2,323 s - Vad har din bil för däck? ----------> Toyo Trampio R881 195/55-15. (Jag vet att dessa inte är optimala för ändamålet men det saknas ekonomiskt utrymme för riktiga rakt fram däck. Jag körde på 1,8bar men jag fick höra av polaren efteråt att 1,0bar hade varit mycket bättre.) - Vad har du för utväxlingsförhållande på 1an, 2an och 3an??? --> original - Måste du peta i 3an på 201m??? ---> Ja, jag fegade och växlade vid 8500rpm och var tvungen att peta i 3:an precis före målgång. (Nästa gång skall jag testa växla vid 9000rpm och sen hålla på 2:an ända in i mål. Fast jag vill inte blåsa ventilerna. Borde byta mot starkare ventilfjädrar först!) - Hur mycket effekt tippar du att din snurra ger? ---> Motorn original 150hk, (G-tech efter ommappningen av ECU gav 132hk på hjulen. För övrigt kan du se villka enkla modar som är gjorda på bilen här på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Körskicklighet/Rutin ?? ---> Detta var min andra "rakt fram" rejs. Det känns inte som att jag får till starten riktigt. Antingen spinner jag för mycket eller för lite. Jag får jobba på det. Men det kanske är svårt att göra något åt den saken med R-däck. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Ahh, det var därför den lät så mycket. Själv stod jag vid starten med en sopkvast i högsta hugg /Mita _________________ Marita Stjärnek |
||||
Hmm.... bra fråga ! Fattas bara att hjulen trillar av när jag skall åka på Kinnekullen den 28/8. Bromsarna har jag fixat, bytt primär + sekundär kolven. Dämparröret var väl gammal och börjat rosta där U-klammern satt. Men så länge inte motorn rasar är jag nöjd _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Det där var inte snällt sagt! Jag går fortfarande i terapi för att kunna förtränga den händelsen. Jag kanske skall ägna mig åt trädgårdsarbete som hobby , men det kan vara svårt att hitta sniglar med Vtec-läge _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Nu skall ni inte vara dumma mot Benci
Jag har både åkt Blackrace och En dag på Strippen på Tullinge bara för att stilla min nyfiken. Men roligt kan vi diskutera, efter 3-4repor är man rätt läss. Det ger liksom inget mer. Med indata 1080kg, 123km/h, 2,323s(60-fötter), 9,59s och att det fodras 2st växlingar så tror jag motorn ger mer än 150kh. ca 160hk skulle jag gissa på. Allt detta om min beräkningsmodell stämmer hyfsat. Lite referens matrial min bil, 1080kg, 114km/h, 2,48s, 10,16 Med 1-växling, hmm kan vara 2st pga att jag inte vet om jag växlat eller, pga att tiden är tagen ur en 402m repa. Min effekt ligger på ca 145hk. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nejdå.. vi e inte dumma.. vi bara pikas lite...
å jag har inget imot raktframåka.. jag är me å arbetar me blackrace (admin på hemsidan bla. ) så jag har inget imot rattlåsracing... allt me motorer e roligt oavsett de går rakt farm, på tvären eller svänger... _________________ MackeMaehlum |
||||
Hej
Tänkte kolla med er vad jag kan fixa med bilen, för att kunna kapa tiden till nästa Blackrace på onsdag i Akalla. Det kommer inte att finnas tid för motortrimm, så jag tänker göra följande: - Sätta på mina dubblösa vinterdäck bak (185x65R14) uppumpad till 3bar, för att miska rullmotståndet. - Miska trycket i mina R-däck fram till 1 kg, för att öka greppet. - lätta bilen på passagerarstolen, baksäte, mattor, hatthylla, vindrutetorkare-bak. - minimal med soppa i tanken - köra på 98 oktan - kanske testar jag att köra med endast 1 växling, genom att varva fullt ut på 1:an (9000rpm) och sedan köra på varvstopp på 2:an enda in i mål. - har ni andra förslag/knäppa idéer ?? _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Inte för att jag är säker men jag tror inte du får bättre fäste med R-däcken bara för att du tömmer dom på luft, bara för att drag-r-däck ska se ut som dom har punka så är ju inte våra R-däck alls konstruerade för samma syfte.
Har läst en gammal tumregel för däckttryck generellt dock. Gör en liten burnis, kolla så att det är jämnsvart isåfall har du maximal anläggningsyta. om det stämmer vetefasen Sedan att jag personligen vill ta till gråten när man ser alla lufttömda R-däck på en dragrace-lineup är väl mitt bekymmer. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Visst vore det kul att alla körde på radial-slicks vid rakt-fram rejs, men ekonomin sätter stopp för det, för 90% av oss i alla fall. Kanske skall jag köra med vinterdäcken fram också ? _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Nja jag gillar iaf inte att försöka göra "snabba riviga starter" med vinterdäcken. Högt varv och spinna bort sig eller lågt varv och få jobba igenom hela registret var alternativen kändes det som. Personligen blev bästa tid med vinterdäck körd med 2krpm mindre startvarv jfrt med bästa repa med sommardäcken. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Fuling...törs man fråga om en liten analys av Silverpilens motorstyrka nu när vi ändå pratar rattlås (vi pratar nya gtechen, men med flera körningar och alla ger samma-lika resultat)?
Vikt: Säg 1400 kg med mig i (förmodligen lite mera, då bilen vägdes till 1350 med halv tank, men den har fått lite lättning i form av sitta-fast-stolar - jag ligger runt 90...). 60-fot, 1,878 s (antydan till halvmiss, den brukar ligga runt 1,7 - även på riktig strip) 201 - 7,847 / 144,7 402 - 12,233 / 179,76 Fyrhjulsdrift. Utväxling - 3,9:1 i slutväxel. 1:an 3,080 2:an 2,060 3:an 1,550 4:an 1,130 5:an 0,830 Alla fem går i under en resa rakt fram i 12 sekunder eller så. Toyo Proxes, 215/40x17. Tack på förhand! /J |
||||
SecretAgentMan:
Jag behöver växlingsvarvtal. Jag tror jag är mer ute på hal is med din bil än Benci:s pga 4krafs och strässfläkt. Har du frontarian och cw talet också, hmm funkar med Acd talet också. Så fort som din riskockare går så går det åt ganska mycket pullver till att övervinna luftmotståndet. Skall bli kul att hör sen vad gtechen så sen. Ett annat problem är att min och Benci:s är sugisar och ganska högvarviga, så jag utgickfrån min effekt kurva och bara parralellförsköt den uppåt. Men på din bil tror jag inte riktigt på det. Hmm jag får nog inprovisera lite och se vad det ger. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hej! Jag roade mig med att titta i min gamla "Pocket Dyno" från dragracingtiden och fick fram att din motor lämnar 324hk för att klara dom tiderna på strippen... Vad tror du,kan det stämma eller? _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Intressant, jag har inte kört någon testrepa med gtechen för att få en korrekt siffra på kusarna (doglåda och sinter ger lite elaka g-toppar vid växling), och siffrorna från körningen ser lite underliga ut.
Med det laddtryck, och de övriga moddarna jag har så borde effekten ligga runt 350 hk. Växlingsvarvtalet ligger runt 6500, frontarea har jag nada koll på. /J |
||||
Gtech å andra sidan, men den har gått 8,0 "på riktigt" med mindre knuff under huven och tråkigare växellåda, så helt otroligt är det inte - den är hyfsat pigg.
/J |
||||
Eftersnack 2004-08-04 Blackrace Farsta / Stockholm | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (5349 totalt) |