Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5
17 besök senaste veckan (90312 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Hazze skrev:
zeddie skrev:
AL skrev:

Hur är det med Golf G60, har dom inte 280mm? Nisse, du borde veta?


Det stämmer!


Jag har slitsade 280mm G60 skivor på Sciroccon. Vet iofs. inte om det kanske kommer att bli lite "overkill" på en vagn som väger 823 kilo men va fasen, det borde ju hjälpa till att få stopp på pärlan !? 226mm skivor i bak dessutom.
För att komplettera hela bromseriet, ett pedalställ samt ok från Sc.16v. Har även bytt ut lastavkännaren mot två reducerventiler (en till var bakhjul) som kommer från samma vagn..

Ser väl hellre till att ha ordnat med bromseriet innan man hugger in på motortrimmandet för jag resonerar väl som så. "Att få upp vagnen hastighet är väl egentligen inget problem.. Problemet uppstår väl att få stopp på prylarna när det behövs" !!??


Låter absolut som ett vinnande koncept! 280mm på 823kg låter i mina öron som mumma!

Håller helt med dig angående motor/bromsar. Undra vad som ger bäst effekt och varvtider samt med vilket mod man kan åka mest på en banträff?! Inte så mkt nytta av massa mos under locket om man ändå måste släppa gasen i förtid för att hinna bromsa samt stå i depån vartannat varv för att kyla bromsarna.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



AL skrev:
Håller helt med dig angående motor/bromsar. Undra vad som ger bäst effekt och varvtider samt med vilket mod man kan åka mest på en banträff?! Inte så mkt nytta av massa mos under locket om man ändå måste släppa gasen i förtid för att hinna bromsa samt stå i depån vartannat varv för att kyla bromsarna.


Var alldeles nyss inne på en annan tråd med lite av mina bryderier ang. större kolvdiameter i oken... (se inlägg: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=6520#6520 ).

Hade för några år sedan en rolig dust med Magnus svarta M3:a när vi anordnat en sk. Kul-Tur då jag hade med mig min nuvarande Scirocco GTi. Nu skall å det bestämdaste inflikas att det inte var jag som körde utan det var Rolle.. Jag satt brevid som sk. Co-driver/barlast som kom med en del glada tillrop under körningarna.

Saken i det fallet var ju att min vagn då hade en väldigt varvvillig 1600 maskin på 110 ystra pållar, en uppsättning dubbade bakelitskivor till vinterdäck samt att "häcken" på vagnen var i 80-tals stil.. M.a.o. rejält upphöjd (såg fult ut som fasen).
BMW:n hade då väl omkr. 320 pållar, gatdäck och kördes naturligtvis av Magnus. Alltså så fort att klockorna stod stilla !!!

Skillnaden mellan dem båda är ju ganska vid eftersom BMW:n är bakhjulsdriven men väger en del (1650 kilo eller nått sånt). Sciroccon i sin tur är framhjulsdriven men väger desto mindre (823 kilo) så jakten varade ganska länge med Magnus hängandes i hasorna innan han kom om s.a.s. Sen var han borta och förbi !!

Men jag lärde mig en hel del under och efter den dagen. Hur mycket man kunde pressa min vagn men också förståendet i att ha bra bromsar och hur fort de mattas om man inte har god verkan på dem s.a.s. De mäter 239mm i original så det talar sitt tydliga språk egentligen...
Ganska omgående inköptes de "överdimensionerade" skivorna och planerna på ett nybyggt bromssystem var ett faktum, dessutom halkade en mer potent motor in på ett bananskal... En dag stod den bara där i garaget !!?? Konstigt ???

Man skulle kunna säga att med ungefär lika många millimeter som diametern på skivorna ökades, lika mycket effekt ökades det också !! 40mm och 40 hästar..

Men på tal om kylning så sitter jag också och funderar på att leda luft från fronten (spoilern) genom bromssköldarna. Men även där en fundering... Vad är bäst ??? Att leda luft mot navet eller att leda mot själva skivan ??

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Mkt bra fråga måste jag säga Hazze!

Frågan är oxå hur man ska trixa med huvudbromscylindern vid byte till ok med större kolv.

All kylluft ska in i centrum av navet och igenom skivan och ut! Ingen annanstans!!!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



AL skrev:
Mkt bra fråga måste jag säga Hazze!

Frågan är oxå hur man ska trixa med huvudbromscylindern vid byte till ok med större kolv.

All kylluft ska in i centrum av navet och igenom skivan och ut! Ingen annanstans!!!


BAAH !!!! Glömde ju bland det allra heligaste egentligen men jag har naturligtvis en betydligt grövre huvudbromscylinder... Jag var så totalt insnöad på bromsok och hela den biten att jag helt "glömde" h-cylindern. Rackarns skämmigt !!! > (ber om ursäkt AL)

original till Sciroccon är ju egentligen 16mm med bromskontakten på själva cylindern.
I fallet med mitt hempul har jag en ATE "tandemcylinder", en 22,3mm cylinder, från en G60 vagn inkl. servo. Här plockade jag pedalstället från Sc.16v för att bromspedalen passar rakt av/in i servodelen. Dessutom sitter bromsljuskontakten placerad på pedalstället.

Mina bryderier ang. kolvstorlek i oken kvarstår dock. Jag skulle gärna vilja veta hur och vad det gör i skillnad ??

Så att leda luft in till navet är alltså att föredra... Då får jag se till att knåpa ihop det på det viset..

Jag tackar och bugar för allt tipseri all hjälp jag kan få !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Inget att be om ursäkt för alls. Jag undrar ju oxå över det...

Luften in i navet förutsätter ju ventilerade skivor...glömde skriva det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Hazze
NuEVO El Stockholmo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 364



AL skrev:
Luften in i navet förutsätter ju ventilerade skivor...glömde skriva det.


*hehe* Joo, det förutsatte jag oxå iofs. !? De är rätt "feta" om man jämnför med de andra. 24 - 28mm tjocka tror jag det rör sig om ??

*suck* Nu ska jag ta hand om mina trätande ungar och kasta dem i badet (skitgrisar) så här på hjulaftonsmorgonen... God Jul på er allihopa !!

_________________
//Hazze owenius

S.C.S
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



johann skrev:
Rolle Scirocco skrev:
och som nämns om Påchebromsar längre fram och att de är hålborrade, fel i de flesta fallen. De är gjutna med hål och klarar sig längre tid (i stort sett som solida) utan att spricka.
För det går att få vanliga skivor att spricka också.


Jag hade Porschebromsar på min M5 och fick där smår sprickor kring hålre rätt snabbt och det brukar de flesta få. De håller sig dock små.

På M3:an som har borrade skivor så har det inte blivit den minsta spricka.


Man kanske får ta i beräkningarna att en M5 väger däromkring 1.8 ton inkl förare o vätskor?.

Det ger höga påfrestningar på bromsarna, du hade 993TT ok och 322mm skivor som jag har ungefär?.

Din M3 är ju något lättare samt med annan bromssetup?.

Har någon råkat ut för spruckna porsche/brembo skivor?.
Citera
Tobbe_A
Åstorp
Här sen Jun 2004
Inlägg: 177



Hoppas dessa duger


_________________
Thobias "Tobbe" Ahlbin
www.ahlbinsbil.se / www.dnstrading.se
Citera
Sven L
Norge
Här sen Maj 2005
Inlägg: 10



Citat:
Du AL..
Dina tankar känner jag igen. G60 skivor på en E30 med fyrbult navhål. Och E12 528 fram ok (fyrkolv till 280mm). Jag får nog oxå skaffa E30..



Vet du om disse skivene er bolt-on på e30? Har selv en 325i som jeg vil ha litt bedre bremser på.

Mvh

Sven

_________________
Sven Lindqvist
Citera
Sven L
Norge
Här sen Maj 2005
Inlägg: 10



Ingen som vet?

Mvh

Sven

_________________
Sven Lindqvist
Citera
dizzy
Norrland
Här sen Maj 2004
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Tyckte att denna tråd passade för detta som jag skrev 2005 på wankelregistret:
Den är lite uppdaterad med mer kunskap jag fått reda på sen dess, men jag har inte orkat skriva ner allt

-----
jag kollade för 2-3 årsen upp detta med hur bromsystem funkar. Och då kollade jag ordentligt, satte ner ca 2 arbetsmånader på att ta reda på fördelar nackelar osv osv.

Resultatet är följande:
Vid bromsning är man ute efter två saker.
A) Att stanna så snabbt som möjligt
B) Att kunna göra detta upprepade gånger utan att tappa bromsverkan.

För att kunna påverka A) så är det dessa saker som gäller:
1) bromsvätska, är den dålig tar inte bromsarna oavsett hur hårt man än trampar.
2) Däck. Man kan aldrig brommsa hårdare än att däcken tappar fästet och börjar tjuta/glida mot underlaget.
3) se 2
4) Elektroniska hjälpmedel som ABS etc etc
5) Bromsklossar. Det finns två typer här.
Den ena är hårdare och sliter mer på bromskivorna vilket gör att dessa blir varmare(ökar sprickrisk) och att man måste byta bromskivor oftare.
Den andra är mjukare men sliter mindre på skivorna. Dessa dammar och slits tyvärr mycket, vilket resulterar i ev mindre bromsverkan och att man måste byta bromsklossar oftare.

För att påverka B) så är det dessa saker som gäller:
1) Bromsvätska. undermålig bromsvätska kokar snabbare och därmed tappar bromsförmåga.
2) Massa. Dvs STORA & "tjocka" bromsskivor. Det är massan i bromskivorna som tar upp friktionsvärmen och som avger värmen. Mer massa = längre innan överhättning
3) Kylning av bromskivorna
4) Smuts, Bromsdamm och annan skit
5) belägg. Man måste anpassa beläggen efter skivorna, vissa skivor ska ha vissa typer av belägg.
6) Stolek på belägg/ok


okej vad har allt detta att göra med slitsning och borrning då?
Jo för att både slitsning och borrning påverkar B) och ev A) en del.

Vi börjar med att kolla lite mer på slitsning då.
Fördel: Tar bort damm och skit effektivt (jmf mot "rena" skivor).
Nackdel 1: Tar & minskar den kylande massan, men detta är marginellt.
Nackdel 2: om slitsningen är felgjord kan bromskivorna spricka.
Hur vet man om den är rätt eller fel då?
Man kollar på slitsen ut mot kanterna av bromsskivan.
En rätt gjord slitsning slutar ca 1-1.5 cm före kanten. Mindre än det = ökar risk för sprickbildning
Dessutom måste slitsningen vara "mjukt avrundad" Det får INTE finnas skarpa kanter någonstans! om det finns det KOMMER det att göra att bromskivan spricker.

okej nu kollar vi på borrning:
Fördel: Tar bort damm och skit, men inte lika effektivt som slitsning.
Nackdel 1: Minsar kylande massan ganska rejält iförhållande till slisning. Dvs den minskningen massa minskningen är inte marginell längre.
Nackdel 2: Hål = sprickor. Speciellt vid upprepade värme/avkylnings cykler. Detta är oxå ett faktum. Man får lära sig det i första kursen i Hållfasthets lära på KTH. Dvs EJ öppet för debatt.
MYT 1: "hålen bidrar till ökad kylning" Detta är en poppulär myt som är svåravlivad. Den forskning som finns visar visserligen att hål ökar kylningen, men den är så marginell mot förlusten av kylning pga mass minskningen. DVs man får sämmre kylning än innan hålen. Undantag: Då de ventilerade skivorna är designade för att ha hål.

Varför kör Rallybilar & Racing bilar omkring med borrade skivor då?
Jo det är av två anledningar. Den enda är att dom inte behöver bry sig om pengarna det kostar att byta bromsskivor. Att det gårsönder flera per sesång gör inget. Och fördelen dom vinner är minskad vikt, vilket man ur väghållningssynvikel vill ha så låg som möjligt (om jag förstått det rätt) samt ur accelerations synvikel där man oxå vill ha så låg vikt på skivorna som möjligt.

Så för alla som inte är miljonärer så är det slitsning som gäller. I varje fall för praktiskt bruk av bil på väg/bana.
För styling så är det tycke & smak om borrning.
För strippen, så är det små bromsskivor bak som är borrade och hellst inga fram. Så lätt som möjligt ska de va på strippen.
För folk med löjligt mycket pengar så är det stora & breda bromsskivor som är både slitsade och borrade.

oavset så ska man inte borra i skivor. Ska man ha skivor med hål ska de vara designade för det vilket ytterst få är.
Ska man borra iaf så har jag lite tipps för att få skivorna att hålla lite längre utan sprickbildning
(från första kursen i Hållfasthetslära på KTH)
Stora Hål med mjukt övergång (fasning).
Ju mindre hål det är ju snabbare kommer sprikorna.

-----

Detta är givetvis med reservation för att jag fått allt om bakfoten... men jag tror inte det.

_________________
Morgan Fahlberg
Citera
borgz06
Växjö
Här sen Jun 2010
Inlägg: 16



Tackar för dett inlägg sist i tråden prcis det jag sökte.

Någon som vill ge konkreta tips på skivor och belägg till en 07 Z06 så motas det tacksamt.
Krav spec klara ca 4 träffar om året och inget gnissel alt minemalt (låter som ett tåg när jag bromsar idag)
då frun inte vill åka med när det gnisslar positivt ibland negativt när man vill köra Corvette o hon ska med o inte "får" för det låter när man bromsar i stadstrafik.

_________________
Johan Kronborg
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 416



Det finns en tråd här nedan ang belägg, vet inte om jag gör smygreklam nu men jag hade ringt pean och frågat dem om råd dom har alltid bra svar och man får saker som passar.

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006
Inlägg: 133



Vi har provat "lite" på vår långlopps C6:a

Girodisc har en skiva som passar, spricker inte lika lätt som orginalskivor.
Men den räcker inte till i långlopp!

Belägg är svårt till Z06 ok, vi bytte till race ok för att få belägg som funkade till långlopp.

Tyvärr har Pär sålt PEAN , men de nya ägarna verkar kunna få svar av honom iaf.


borgz06 skrev:
Tackar för dett inlägg sist i tråden prcis det jag sökte.

Någon som vill ge konkreta tips på skivor och belägg till en 07 Z06 så motas det tacksamt.
Krav spec klara ca 4 träffar om året och inget gnissel alt minemalt (låter som ett tåg när jag bromsar idag)
då frun inte vill åka med när det gnisslar positivt ibland negativt när man vill köra Corvette o hon ska med o inte "får" för det låter när man bromsar i stadstrafik.

_________________
Jonas Wiborg


Corvette C6 2,3Turbo
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
borgz06
Växjö
Här sen Jun 2010
Inlägg: 16



blev köp av pean kommer testat i helgen ifall den är bra dpa skivor o carbotech belägg

_________________
Johan Kronborg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Hålborrade eller slitsade bromsskivor?
<<   1, 2, 3, 4, 5
17 besök senaste veckan (90312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande