Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 97a. Ev försäljning, hjälp med pris =)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
24 besök idag (135678 totalt)
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
M.Dalin skrev:
Bolero skrev:


Jag kör utan ABS. Gör du det?

Mvh


bajsar björnarna i skogen?

klart jag kör utan ABS. den väger säkert 6kg..


Haha menar det! Riktiga män kör utan ABS.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Monterat bromsreduceringsventilen



_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
M.Dalin
Göteborg
Här sen Aug 2014
Inlägg: 108



Bolero skrev:
Monterat bromsreduceringsventilen ....


Satt den på rätt håll?

(vet en som inte lyckades med det nämligen... på första försöket)

_________________
Mikael Dalin
SpeekEd Racing på Facebook
Vill mycket, kan mindre
BMW 325 Coupè Långlopp.
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
M.Dalin skrev:
Bolero skrev:
Monterat bromsreduceringsventilen ....


Satt den på rätt håll?

(vet en som inte lyckades med det nämligen... på första försöket)


Menar du in och utgången?

Till 99% tror jag den är rätt, får dubbelkolla det igen helt enkelt.

Provkörning idag så man är redo för morgondagen.


_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Fick kört en del med grabbarna i GRC.
Körde snarlikt med tiden mot förra året, 1,08,94 blev det i år som bäst vilket jag är lite besviken över men ja.

En del bekymmer med bromsservot att bromspunkten flyttade sig i själva pedalen så det var lite läskigt ibland på rakan.

Bilen känns stabil och bra förutom det, så ska åtgärda detta i vinter med att slänga bort bromsservon.
Har en del planer på bilen för vintern men min lastbil ska få sig lite kärlek först sen tiden som är över blir att lägga på bmwn.

Kommer lite fina bilder som Tobias Lewandovski på tlfoto.se har tagit! Tackar vi för!







_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Undras om man kommer få ihop kärran detta året!

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Ursäkterna för att bilen inte har kommit ihop är många och långa. Kan dra en kort att jag la ner min egen firma så det var en fin övergångsperiod med det innan allt det löste sig.

Strunta i det, nu är vi på gång (verkligen i sista stund) min förhoppning är att jag iaf kan köra 2-3 gånger innan säsongen går över till slask.

Har sänkt stolen ordentligt inför denna säsongen, även monterat en bromsvåg så man kanske kan få rätt på balansen i bilen!

Återkommer när första körningen är avklarad.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Körningen är avklarad och tyckte det gick bra. Framför allt var det riktigt roligt att köra igen. Det lirade mer eller mindre hela dagen, lite injustering av bromsvågen behövs fortfarande då den fortfarande låser upp bak när jag lägger på mycket broms. Men det är sjukt vad bromsarna bettar bra när man väl börjar få upp tempen i dom.

Blev dock bara en körning i år då den andra regnade bort och det var jag inte så sugen på.

Lite små grejer ska ordnas i vinter men inga jätte stora planer för då blir inte bilen klar i tid säkert.

Får bjuda på någon bild också!





_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Har fixat lite smågrejer över vintern och förra säsongen. Bl.a. sänkt stolen så långt det går och fått dit rör i buren till bältena. Hunnit med två körningar denna säsongen.


. Dock har jag ett problem att bilen är väldigt lätt i rumpan så vid hårda inbromsningar så låser sig hjulen bak för den tappar greppet. (Rätta mig gärna ifall jag har fel) men detta uppkommer så fort jag attackerar bromsen hårdare än vad jag brukar så slutar det med att hjulen låser sig bak. När jag ligger på bromsen ett tag så känns det som där är hur mycket bromsar som helst och att man kan stanna typ 30-40meter innan kurvorna utan problem men sen börjar man flytta bromspunkten och då uppstår dessa problem med att bakhjulen låser sig och bilen blir väldigt nervös i rumpan nöstan så den "vobblar" lite. Jag har bromsvåg i bilen och har justerat den till det jag könner är hyfsat bra.

Finns här någon som är vass på vingar till just E36 för att få maximalt grepp i rumpan på bilen eller just överlag som kan tipsa om hur jag ska gå tillväga för att åtgärda problemet? Kan inte justera hårdheten på dämparna tyvärr.



Två bilder från förra körningen. Tack Benjamin för bilderna.


_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hur är balansen i långa svängar?





PS:
Jag tycker den ser lite hög ut bak mot framhöjden?

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Bolero skrev:
Har fixat lite smågrejer över vintern och förra säsongen. Bl.a. sänkt stolen så långt det går och fått dit rör i buren till bältena. Hunnit med två körningar denna säsongen.


. Dock har jag ett problem att bilen är väldigt lätt i rumpan så vid hårda inbromsningar så låser sig hjulen bak för den tappar greppet. (Rätta mig gärna ifall jag har fel) men detta uppkommer så fort jag attackerar bromsen hårdare än vad jag brukar så slutar det med att hjulen låser sig bak. När jag ligger på bromsen ett tag så känns det som där är hur mycket bromsar som helst och att man kan stanna typ 30-40meter innan kurvorna utan problem men sen börjar man flytta bromspunkten och då uppstår dessa problem med att bakhjulen låser sig och bilen blir väldigt nervös i rumpan nöstan så den "vobblar" lite. Jag har bromsvåg i bilen och har justerat den till det jag könner är hyfsat bra.

Finns här någon som är vass på vingar till just E36 för att få maximalt grepp i rumpan på bilen eller just överlag som kan tipsa om hur jag ska gå tillväga för att åtgärda problemet? Kan inte justera hårdheten på dämparna tyvärr.



Vi har haft bilar som låst bakbromsar, när man bromsat länge.

I vårt fall, var det att vi körde Sprintbelägg fram och Långloppsbelägg bak.
Alltså..... bettet i beläggen var bättre fram i början, tills bakbeläggen fick upp tempen..... och bromsbalansen flyttade sig bakåt.

Våran åtgärd var att bromsa hårdare.... en kortare stund..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur är balansen i långa svängar?





PS:
Jag tycker den ser lite hög ut bak mot framhöjden?


Den fungerar hyfsat bra i långa svängar har ingen referens direkt men den kastar inte ut bakändan jättelätt. Är det i svängar med högre hastighet så kan det hända att den dansar ut.

Sitter 18" fram och 17" bak. Dessa bilderna är efter en inbromsning som jag la upp.


Med vänlig hälsning,

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Bolero skrev:
Har fixat lite smågrejer över vintern och förra säsongen. Bl.a. sänkt stolen så långt det går och fått dit rör i buren till bältena. Hunnit med två körningar denna säsongen.


. Dock har jag ett problem att bilen är väldigt lätt i rumpan så vid hårda inbromsningar så låser sig hjulen bak för den tappar greppet. (Rätta mig gärna ifall jag har fel) men detta uppkommer så fort jag attackerar bromsen hårdare än vad jag brukar så slutar det med att hjulen låser sig bak. När jag ligger på bromsen ett tag så känns det som där är hur mycket bromsar som helst och att man kan stanna typ 30-40meter innan kurvorna utan problem men sen börjar man flytta bromspunkten och då uppstår dessa problem med att bakhjulen låser sig och bilen blir väldigt nervös i rumpan nöstan så den "vobblar" lite. Jag har bromsvåg i bilen och har justerat den till det jag könner är hyfsat bra.

Finns här någon som är vass på vingar till just E36 för att få maximalt grepp i rumpan på bilen eller just överlag som kan tipsa om hur jag ska gå tillväga för att åtgärda problemet? Kan inte justera hårdheten på dämparna tyvärr.



Vi har haft bilar som låst bakbromsar, när man bromsat länge.

I vårt fall, var det att vi körde Sprintbelägg fram och Långloppsbelägg bak.
Alltså..... bettet i beläggen var bättre fram i början, tills bakbeläggen fick upp tempen..... och bromsbalansen flyttade sig bakåt.


Våran åtgärd var att bromsa hårdare.... en kortare stund..


Det är just när jag börjar lägga på ordentligt med broms direkt som den nästan niger lite och börjar bli nervös i rumpan. Kör jag lite lugnare på bromsen så funkar det men när man börjar flytta bromspunkten och går på bromsen hårdare så börjar den vobbla lite i bakvagnen typ.

Jag kör pfc belägg runtom enligt peans rekomendering som dom har sålt till flera e36or. Tror jag får provmontera en modell större vinge.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418



Vad händer om du justerar till ännu mer frambroms?

Min E36 var väldigt stadig under inbromsning men jag hade inte möjlighet att justera bromsbalans och hade ABS kvar även om jag aldrig bromsade så den grep in. Åkte långsammare än dig på gatdäck dessutom så det spelar också in.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 647



Låter som du har samma problem som vi hade länge
Kolla så huvudcylindrarna sitter på rätt plats och båda är grund justerade
Just detta trodde vi att vi hade koll på , men de hade vi inte och ja har pratat med flera som gjort samma groda som vi
Som vår E36 är nu så e den underbar i inbromsning
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Att meka på en vinge för att få inbromsningsproblemen lösta låter som fel väg att gå, no offence.

Min E36 M3 var lite nervös i inbromsning från hög fart, det var aldrig läge att trailbrakea eftersom rumpan gärna stack då. Allt försvann och den var tokstabil under inbromsning förbi turn in efter att jag bytt fjädrar och dämpare.... Utan att bromsbalansen ändrats alltså.

Men jag tycker du ska lösa själva bromsbalansproblemet med själva bromsgrejorna först.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jocke K skrev:
Låter som du har samma problem som vi hade länge
Kolla så huvudcylindrarna sitter på rätt plats och båda är grund justerade
Just detta trodde vi att vi hade koll på , men de hade vi inte och ja har pratat med flera som gjort samma groda som vi
Som vår E36 är nu så e den underbar i inbromsning


Ja just det.
Det är jätteviktigt att gafflarna inte sitter för tight mot röret på pedalen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Är det ens ett bromsproblem?
Kanske hjulvinklarna bak ställer till det då bilen blir lätt i rumpan vid inbromsning.
Exempelvis toe-in kan ändras, då blir bilar nervösa i ruman vid inbromsning.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kadett4wd skrev:
Är det ens ett bromsproblem?
Kanske hjulvinklarna bak ställer till det då bilen blir lätt i rumpan vid inbromsning.
Exempelvis toe-in kan ändras, då blir bilar nervösa i ruman vid inbromsning.


Eller kanske lite glapp i någon bussning som ger toeförändringar

Fast låser det upp bak tidigt så... är det nog nåt bromsgrejs

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



en kombo..

Hjulen kan låsa upp tidigare om vinklarna är knas, tro't eller ej
Bilen niger, vinklarna ändras, bakhjulen tappar lite grepp, hjulen låses.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 402


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Att meka på en vinge för att få inbromsningsproblemen lösta låter som fel väg att gå, no offence.

Min E36 M3 var lite nervös i inbromsning från hög fart, det var aldrig läge att trailbrakea eftersom rumpan gärna stack då. Allt försvann och den var tokstabil under inbromsning förbi turn in efter att jag bytt fjädrar och dämpare.... Utan att bromsbalansen ändrats alltså.

Men jag tycker du ska lösa själva bromsbalansproblemet med själva bromsgrejorna först.


Jag tror att själva bromsbalansen är problem pga att bilen niger för mycket så att rumpan blir för lätt och därav låser hjulen bak pga dom har för lite motstånd mot marken. Men detta är enbart en teori har ingen aning om det hjälper med just en vinge för att få rumpan mer stabil. Iofs ett par hårdare dämpare och fjädrar fram hjälper säkert också.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 97a. Ev försäljning, hjälp med pris =)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17, 18   >>
24 besök idag (135678 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande