Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 229, 230, 231 ... 501, 502, 503   >>
1313 besök senaste veckan (2500238 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Manick skrev:
RallyQuattro skrev:
Jag har ju kvar dräneringen av värme paketet, så det kommer i så fall rinna ner under bilen i kardantunneln.

Är väll inget fel på klämmorna?

Tänk på att det är plast rör på flera ställen och då bör det vara vanliga ABA klammer för annars klämmer du ihop plast rören = läckage.

Däremot kan man ju komplettera med lim, men då får man inte isär det om det skulle behövas.


Nä säkert inget fel på klämmorna... Men vem har inte råkat ut för en slangklämma som plötsligt går sönder?


Det finns en anledning till att oe oftast använder en klämma som alltid håller rätt inspänning själv oberoende av temperatur..



_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Tycker de är kul med egna idér

Är det vanligt att slangklammer hoppar av/går sönder ? Aldrig sett de på bil men däremot slangar som spricker verkar vara vanligt..

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Du blir väl klar till den 17:e.....eller...?

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
miarpe skrev:
Du blir väl klar till den 17:e.....eller...?


Känns så kallt nu så jag känner ingen lust för att köra då och även om bilen kommer ut tills dess, så blir det ingen riktig hjul inställning utan bara ögon mått, sen obesiktad och massa annat, så jag hoppar nog över det och nöjer mig med lite gat testande innan vintern.

Hade det varit Sviestad så hade jag haft mer lust för där vet jag ju hur bilen går och kan ju lättare känna skillnader men Mantorp har jag ju inte kört in mig på än med bilen så inget att jämföra med, så bättre köra där nästa år när allt är injusterat och utprovat.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
magnum skrev:
Tycker de är kul med egna idér

Är det vanligt att slangklammer hoppar av/går sönder ? Aldrig sett de på bil men däremot slangar som spricker verkar vara vanligt..


Nä enda jag vet är där slangklämmans spår är sönder dragna eller att den rostat sönder.
Men oavsett så är det ett ställe där det kan läcka.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Patrik Rydh skrev:


Det finns en anledning till att oe oftast använder en klämma som alltid håller rätt inspänning själv oberoende av temperatur..



Jo dessa sitter ju ofta original och håller bra.. men jag vet inte någon tillbehörs butik som säljer dessa?
Så då är det ju dyra original klämmor man får köpa..

Och ett problem är väll att hitta rätt dimensioner? eller finns dessa för alla dimensioner?

sen är dom så bökiga att hålla på med = öppnar ofta för lite så svåra att få både på och av så därför man gärna byter ut dom mot ABA klämmor.

Samtidigt är det ju sällan en ny gummislang läcker pga ABA klämma dock kan gamla slangar kräva dubbla klämmor för att hålla tätt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
mr.b skrev:
Vill inte klaga på din rörsanering men tycker att det ofta vägs vad diverse värmepaket / kylare och dyl väger men man kommer inte ihåg att de oftast är fyllda med vatten som också väger..

Jo mängden kan ju vara bra att kolla upp om man byter värmepaketet helt, men det har jag inte gjort nu och jag tror det inte är någon märkbar vätske skillnad mellan denna slang dragning mot original.
Det kan vara lite mindre vätska nu.

Däremot har jag plockat bort minst 7kg på hela värmepaket mot vad det vägde innan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



När jag testat biltemas plast rör som nödlösning så började det läcka direkt när motorn blev varm. Då var det redan mjukt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
När jag testat biltemas plast rör som nödlösning så började det läcka direkt när motorn blev varm. Då var det redan mjukt


Det låter inge kul.

Jag köpte dock mina i en båt affär.
Bara gummi slang som är från Biltema.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



RallyQuattro skrev:
Patrik Rydh skrev:


Det finns en anledning till att oe oftast använder en klämma som alltid håller rätt inspänning själv oberoende av temperatur..



Jo dessa sitter ju ofta original och håller bra.. men jag vet inte någon tillbehörs butik som säljer dessa?
Så då är det ju dyra original klämmor man får köpa..

Och ett problem är väll att hitta rätt dimensioner? eller finns dessa för alla dimensioner?

sen är dom så bökiga att hålla på med = öppnar ofta för lite så svåra att få både på och av så därför man gärna byter ut dom mot ABA klämmor.

Samtidigt är det ju sällan en ny gummislang läcker pga ABA klämma dock kan gamla slangar kräva dubbla klämmor för att hålla tätt.


Har ju köpt sådana klämmor på audi reservdelar, var nog inte dyrare än vanliga slangklämmor

Och med rätt verktyg så öppnar man dem tillräckligt, har bytt precis alla traditionella slangklämmor mot audiklämmor på racehojen för att ha slangar som sitter korrekt fast och inte slangar som går sönder.

_________________
Roland Johansson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Kan ju vara annan plast men dem vita ser vansinnigt lika ut som dem biltema har i sortimentlåda och det är dem som inte funkade för mig. Testa koka dem i en kastrull en kort stund å se så dem håller sig hårda och inte som sega råttor konsisten

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
Kan ju vara annan plast men dem vita ser vansinnigt lika ut som dem biltema har i sortimentlåda och det är dem som inte funkade för mig. Testa koka dem i en kastrull en kort stund å se så dem håller sig hårda och inte som sega råttor konsisten


Okej, den sortiment lådan Biltema har brukar jag bara använda till vakuum/luft slangar så jag har inte testat dom själv i värme,
ska se om jag har någon extra nippel liggande av den modellen jag använt jag kan testa att koka, men annars vet jag varför det läcker om det börjar läcka.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:


Har ju köpt sådana klämmor på audi reservdelar, var nog inte dyrare än vanliga slangklämmor

Och med rätt verktyg så öppnar man dem tillräckligt, har bytt precis alla traditionella slangklämmor mot audiklämmor på racehojen för att ha slangar som sitter korrekt fast och inte slangar som går sönder.


Jag letade fjäder klammer nu, men inte lätt då även Audi säljer vanliga som reservdel..
Men hittade en liten 17x12 för 30kr och behöver man då 30st så blir det en del
Dom jag har kostar typ 7kr/st

Problemet jag råkat utför är gamla bilar där antagligen slangen svält med åren och då går inte klamman över bulan på slangen när den ska lossas, man har behövt vickat av pinnen som sticker ut och minskar öppnings gapet = inringad i bild, och den är ju härdad och är det då trångt så svär man hel del innan man fått av den och sedan klamman.
Det är ju mycket lättare att komma åt med en slangskruv mejsel på ABA klämmor än med en tång på dessa fjäder klämmor i trånga utrymmen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



do88 säljer såna klammer

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tack! do88 hade ju bra pris på fjäderklämmor thumbs up
http://www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/slangklammor/fjaderslang . . . .



Jag provade i alla fall att trycktesta så jag vet att det inte läcker redan innan provstart

Först fyllde jag vatten och blåste med 2kg i hemgjorda trycktestaren.





Sen fick jag låna en trycktestare så pluggade in expansionskärlet direkt mot värmepaket slangarna och pumpade upp tryck.





Och lät det stå med tryck i flera timmar och den höll trycket thumbs up bara hoppas den håller tätt även när det blir varmt..



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Fick även slipa bort lite plast för att få plats med slangdragningen.




Samt ett tempgivar hål som behövdes täppas igen.




Sen med en gummigenomföring som skav skydd så blev det ju riktigt stiligt thumbs up






Stålröret fick på svetsade hullingar samt svart färg för att inte rosta (hade inget rostfritt rör)


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



RallyQuattro skrev:
Rolle Scirocco skrev:


Har ju köpt sådana klämmor på audi reservdelar, var nog inte dyrare än vanliga slangklämmor

Och med rätt verktyg så öppnar man dem tillräckligt, har bytt precis alla traditionella slangklämmor mot audiklämmor på racehojen för att ha slangar som sitter korrekt fast och inte slangar som går sönder.


Jag letade fjäder klammer nu, men inte lätt då även Audi säljer vanliga som reservdel..
Men hittade en liten 17x12 för 30kr och behöver man då 30st så blir det en del
Dom jag har kostar typ 7kr/st

Problemet jag råkat utför är gamla bilar där antagligen slangen svält med åren och då går inte klamman över bulan på slangen när den ska lossas, man har behövt vickat av pinnen som sticker ut och minskar öppnings gapet = inringad i bild, och den är ju härdad och är det då trångt så svär man hel del innan man fått av den och sedan klamman.
Det är ju mycket lättare att komma åt med en slangskruv mejsel på ABA klämmor än med en tång på dessa fjäder klämmor i trånga utrymmen.




Om det är trångt får man skaffa rätt verktyg bara. Lättare än att fibbla med ABA-klammer



_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 187



Patrik Rydh skrev:


Om det är trångt får man skaffa rätt verktyg bara. Lättare än att fibbla med ABA-klammer




Helt klart. Alla saab-ägare har en sån i garaget, även jag Funkar asbra på dessa klämmor oavsett vart dom sitter

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
En sådan saknar jag.. så får bli att införskaffa en för framtiden,

Men en undran det verkar som många här har problem med ABA klämmor
Har det läckt så har det vad jag vet räckt att dra åt lite hårdare.
Så jag känner inte till detta problem och alla jag känner kör med ABA, så vad är det för problem ni haft?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Abba-klämmor ser tattigt ut,det räcker

Jag kör i princip bara permaquick å audiklämmor

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har ni några tips på detta?

Istället för el motorer så måste jag ju kunna öppna spjällen på annat vis..

Dom nedre för golv värme har jag satt fjäder på så dom är stängda normalt, men man vill ju kunna öppna dom vid behov, så nu har jag bara en tråd där för att öppna,
jag har haft dessa tankar:

1. Göra knutar och en skåra i plasten så jag kan ändra hur mycket det ska vara öppet beroende på vilken knut jag sätter den i, dock blir det då helt fasta lägen och troligtvis bara 3 lägen = stängd, halv öppen och helt öppet.

2. Eller sätta någon klämma på kabeln så får man dra upp lagom och klämma fast den sedan.

3. Sätta dit ett chokewire reglage, dock ont om plats för detta, men det kanske går.










Vet ni någon annan lösning än dom 3 punkterna ovan

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 229, 230, 231 ... 501, 502, 503   >>
1313 besök senaste veckan (2500238 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande