Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 229, 230, 231 ... 501, 502, 503 >> 13 besök idag (2500725 totalt) |
Det finns en anledning till att oe oftast använder en klämma som alltid håller rätt inspänning själv oberoende av temperatur.. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Känns så kallt nu så jag känner ingen lust för att köra då och även om bilen kommer ut tills dess, så blir det ingen riktig hjul inställning utan bara ögon mått, sen obesiktad och massa annat, så jag hoppar nog över det och nöjer mig med lite gat testande innan vintern. Hade det varit Sviestad så hade jag haft mer lust för där vet jag ju hur bilen går och kan ju lättare känna skillnader men Mantorp har jag ju inte kört in mig på än med bilen så inget att jämföra med, så bättre köra där nästa år när allt är injusterat och utprovat. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Nä enda jag vet är där slangklämmans spår är sönder dragna eller att den rostat sönder. Men oavsett så är det ett ställe där det kan läcka. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jo dessa sitter ju ofta original och håller bra.. men jag vet inte någon tillbehörs butik som säljer dessa? Så då är det ju dyra original klämmor man får köpa.. Och ett problem är väll att hitta rätt dimensioner? eller finns dessa för alla dimensioner? sen är dom så bökiga att hålla på med = öppnar ofta för lite så svåra att få både på och av så därför man gärna byter ut dom mot ABA klämmor. Samtidigt är det ju sällan en ny gummislang läcker pga ABA klämma dock kan gamla slangar kräva dubbla klämmor för att hålla tätt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jo mängden kan ju vara bra att kolla upp om man byter värmepaketet helt, men det har jag inte gjort nu och jag tror det inte är någon märkbar vätske skillnad mellan denna slang dragning mot original. Det kan vara lite mindre vätska nu. Däremot har jag plockat bort minst 7kg på hela värmepaket mot vad det vägde innan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det låter inge kul. Jag köpte dock mina i en båt affär. Bara gummi slang som är från Biltema. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Har ju köpt sådana klämmor på audi reservdelar, var nog inte dyrare än vanliga slangklämmor Och med rätt verktyg så öppnar man dem tillräckligt, har bytt precis alla traditionella slangklämmor mot audiklämmor på racehojen för att ha slangar som sitter korrekt fast och inte slangar som går sönder. _________________ Roland Johansson |
||||
Kan ju vara annan plast men dem vita ser vansinnigt lika ut som dem biltema har i sortimentlåda och det är dem som inte funkade för mig. Testa koka dem i en kastrull en kort stund å se så dem håller sig hårda och inte som sega råttor konsisten
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Okej, den sortiment lådan Biltema har brukar jag bara använda till vakuum/luft slangar så jag har inte testat dom själv i värme, ska se om jag har någon extra nippel liggande av den modellen jag använt jag kan testa att koka, men annars vet jag varför det läcker om det börjar läcka. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag letade fjäder klammer nu, men inte lätt då även Audi säljer vanliga som reservdel.. Men hittade en liten 17x12 för 30kr och behöver man då 30st så blir det en del Dom jag har kostar typ 7kr/st Problemet jag råkat utför är gamla bilar där antagligen slangen svält med åren och då går inte klamman över bulan på slangen när den ska lossas, man har behövt vickat av pinnen som sticker ut och minskar öppnings gapet = inringad i bild, och den är ju härdad och är det då trångt så svär man hel del innan man fått av den och sedan klamman. Det är ju mycket lättare att komma åt med en slangskruv mejsel på ABA klämmor än med en tång på dessa fjäder klämmor i trånga utrymmen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tack! do88 hade ju bra pris på fjäderklämmor
http://www.do88.se/sv/artiklar/slang Jag provade i alla fall att trycktesta så jag vet att det inte läcker redan innan provstart Först fyllde jag vatten och blåste med 2kg i hemgjorda trycktestaren. Sen fick jag låna en trycktestare så pluggade in expansionskärlet direkt mot värmepaket slangarna och pumpade upp tryck. Och lät det stå med tryck i flera timmar och den höll trycket bara hoppas den håller tätt även när det blir varmt.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fick även slipa bort lite plast för att få plats med slangdragningen.
Samt ett tempgivar hål som behövdes täppas igen. Sen med en gummigenomföring som skav skydd så blev det ju riktigt stiligt Stålröret fick på svetsade hullingar samt svart färg för att inte rosta (hade inget rostfritt rör) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Om det är trångt får man skaffa rätt verktyg bara. Lättare än att fibbla med ABA-klammer _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Helt klart. Alla saab-ägare har en sån i garaget, även jag Funkar asbra på dessa klämmor oavsett vart dom sitter _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
En sådan saknar jag.. så får bli att införskaffa en för framtiden,
Men en undran det verkar som många här har problem med ABA klämmor Har det läckt så har det vad jag vet räckt att dra åt lite hårdare. Så jag känner inte till detta problem och alla jag känner kör med ABA, så vad är det för problem ni haft? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Har ni några tips på detta?
Istället för el motorer så måste jag ju kunna öppna spjällen på annat vis.. Dom nedre för golv värme har jag satt fjäder på så dom är stängda normalt, men man vill ju kunna öppna dom vid behov, så nu har jag bara en tråd där för att öppna, jag har haft dessa tankar: 1. Göra knutar och en skåra i plasten så jag kan ändra hur mycket det ska vara öppet beroende på vilken knut jag sätter den i, dock blir det då helt fasta lägen och troligtvis bara 3 lägen = stängd, halv öppen och helt öppet. 2. Eller sätta någon klämma på kabeln så får man dra upp lagom och klämma fast den sedan. 3. Sätta dit ett chokewire reglage, dock ont om plats för detta, men det kanske går. Vet ni någon annan lösning än dom 3 punkterna ovan _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 229, 230, 231 ... 501, 502, 503 >> 13 besök idag (2500725 totalt) |