Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Insug
7164 besök totalt
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Vad tror experterna om att använda sig av ett sådant här insug? Frågan är gällande centralt matad plenum mot "velocity stacks"

Storlek på plenum, cirka 4,2L och plenumet görs med extra längd så att 1 & 4 insugningsröret får mer volym runt insugskanalen.

Är det stor risk att 2 & 3 cylindern får mer luft än 1 & 4?





/Björn

P:S Någon som vill/kan göra en CFD på ett insug? (betalar skäligt timpris )

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008
Inlägg: 336



Utan fakta gissar jag att det inte hade skadat med en vägg som leder *tryckluften* jämt runt hela insuget

_________________
erik nyberg
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
Har du någon bild på ett sådant insug?

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
nicemd
Stockholm/Nacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 149



Björn Nilsson skrev:

P:S Någon som vill/kan göra en CFD på ett insug? (betalar skäligt timpris )


Har du insuget i CAD-format? I så fall kan jag göra ett test (gratis) för skojs skull, dock utan någon garanti att resultatet blir meningsfullt

_________________
N i c l a s E m d e l i u s
Caterham CSR
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370


Trådstartare
nicemd skrev:
Björn Nilsson skrev:

P:S Någon som vill/kan göra en CFD på ett insug? (betalar skäligt timpris )


Har du insuget i CAD-format? I så fall kan jag göra ett test (gratis) för skojs skull, dock utan någon garanti att resultatet blir meningsfullt


Tyvärr inte men kan skaffa, får ta hjälp av mina kollegor thumbs up Tackar för erbjudandet

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3368



Om insuget även är koniskt (stort vid spjället å avsmalnande vid bortesta porten) samt mjuka radier i hela
plenumet så är risken för stående våg (https://www.google.se/search?q=helmholtz+resonator&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=wBAAV-3WBaSb6ASNpo34DQ#q=helmholtz%20resonator%20engine%20intake
mindre, lika så om trattarna skall vara lite utstående från väggen.
Men viktigast av allt: totala längden från ventiltalrik till trattmyning så inte du förlorar vrid/effekt p.g.a för lång / kort längd.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Om man tittar på andra tillverkare så har många gjort lika, ex är bmw s54, så principen funkar. Dock minskar de volymen runt trattarna ju längre ut de kommer mot ändarna av plenum.

Luften har inte så hög hastighet ur matningen till plenumet (relativt), tänk också på att ventilerna inte är öppna samtidigt, så att 1 & 4 skulle få l"ite" luft känns spontant inte jättetroligt. Något som är värt att tänka på är dock att strömning är inget som är helt självklart, intern strömning är definitivt inte det. För att få vettigt CFD resultat bör man göra transient CFD (rätt beräkningstungt) vill du göra det för att få ett hum (vilket jag antar) kan jag rekommendera solidworks som har en cfd-lösare för inkompressibla flöden och kan hantera transienta förlopp (googla, finns guide på youtube). Bör fungera för ändamålet och är lätt att hantera. Titta främst på totaltryck ut (berättar om förluster) och så klart massflöde ur resp. Kanal.

Annars hade jag tittat nogrannt på trattmynning till ventiltallrik, plenum storlek samt försökt minskat tryckfall med fina övergångar (matning till plenum, trattplacering etc).


Mvh henrik

_________________
MVH
Citera
Erland Cox
Västerstad
Här sen Feb 2008
Inlägg: 175



Det blir ganska stora dumpförluster i flödet genom att ta in luften mitt i plenumet.
Tryckåtervinningen i plenumet blir bättre om du tar in luften i framkant av plenumet.
Du måste då forma plenumet så att luften får lika lätt att nå alla trattarna.

Erland

_________________
Erland Cox
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 414



Det där insuget ser inte speciellt genomtänkt ut. Luften kommer att studsa och sparka bak ut = Skapa motstånd.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Det funkar, men inte helt optimalt.
Däremot vet jag inte om det är lönt att designa om det, jag har sett värre insug flöda extremt med effekt.

Det ska ju passa i bilen också =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Kalle_alfaturbo skrev:
Det där insuget ser inte speciellt genomtänkt ut. Luften kommer att studsa och sparka bak ut = Skapa motstånd.



Det låter som ett fenomen du gärna få gå in närmare på

_________________
MVH
Citera
Racetech
Insug
7164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande