Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Insug | 7164 besök totalt |
Vad tror experterna om att använda sig av ett sådant här insug? Frågan är gällande centralt matad plenum mot "velocity stacks"
Storlek på plenum, cirka 4,2L och plenumet görs med extra längd så att 1 & 4 insugningsröret får mer volym runt insugskanalen. Är det stor risk att 2 & 3 cylindern får mer luft än 1 & 4? /Björn P:S Någon som vill/kan göra en CFD på ett insug? (betalar skäligt timpris ) _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Har du insuget i CAD-format? I så fall kan jag göra ett test (gratis) för skojs skull, dock utan någon garanti att resultatet blir meningsfullt _________________ N i c l a s E m d e l i u s Caterham CSR |
||||
Tyvärr inte men kan skaffa, får ta hjälp av mina kollegor Tackar för erbjudandet /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Om insuget även är koniskt (stort vid spjället å avsmalnande vid bortesta porten) samt mjuka radier i hela
plenumet så är risken för stående våg (https://www.google.se/search?q=helmholtz+resonator&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=wBAAV-3WBaSb6ASNpo34DQ#q=helmholtz%20resonator%20engine%20intake mindre, lika så om trattarna skall vara lite utstående från väggen. Men viktigast av allt: totala längden från ventiltalrik till trattmyning så inte du förlorar vrid/effekt p.g.a för lång / kort längd. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Om man tittar på andra tillverkare så har många gjort lika, ex är bmw s54, så principen funkar. Dock minskar de volymen runt trattarna ju längre ut de kommer mot ändarna av plenum.
Luften har inte så hög hastighet ur matningen till plenumet (relativt), tänk också på att ventilerna inte är öppna samtidigt, så att 1 & 4 skulle få l"ite" luft känns spontant inte jättetroligt. Något som är värt att tänka på är dock att strömning är inget som är helt självklart, intern strömning är definitivt inte det. För att få vettigt CFD resultat bör man göra transient CFD (rätt beräkningstungt) vill du göra det för att få ett hum (vilket jag antar) kan jag rekommendera solidworks som har en cfd-lösare för inkompressibla flöden och kan hantera transienta förlopp (googla, finns guide på youtube). Bör fungera för ändamålet och är lätt att hantera. Titta främst på totaltryck ut (berättar om förluster) och så klart massflöde ur resp. Kanal. Annars hade jag tittat nogrannt på trattmynning till ventiltallrik, plenum storlek samt försökt minskat tryckfall med fina övergångar (matning till plenum, trattplacering etc). Mvh henrik _________________ MVH |
||||
Det blir ganska stora dumpförluster i flödet genom att ta in luften mitt i plenumet.
Tryckåtervinningen i plenumet blir bättre om du tar in luften i framkant av plenumet. Du måste då forma plenumet så att luften får lika lätt att nå alla trattarna. Erland _________________ Erland Cox |
||||
Racetech Insug | 7164 besök totalt |