Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Spårval
2537 besök totalt
hantonsson
Varberg
Här sen Okt 2016
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej alla ringenkompisar!

Ny här på forumet. Läst runt här ett tag efter jag bestämt mig för att ta min bankörning lite mer på allvar. I och med att jag som många av er är en riktig "Ringen-nörd" så tycker jag det är väldigt kul att det finns en så stor avdelning för enbart Nürburgring! Jag är 22 år gammal från Varberg och kör en BMW 123d.

Tänkte i mitt första inlägg här bifoga ett klipp från när jag var nere i somras och körde några varv. Tänkte om ni mer erfarna skulle komma med lite tips och trix, vart jag kanske ligger fel i mitt spårval, vad som kan göras bättre osv osv. Just nu är jag 15 sekunder från att komma under 9 minuter, och hade vart kul att bräcka den gränsen nästa år! Förstår att det är svårt att ge råd när man ej ser mina armar i videon, och enbart ut ur rutan.

Ber om ursäkt på förhand om detta inlägget placerats i fel tråd.

Varvet:

https://www.youtube.com/watch?v=7SvasuBjEm4

Ha det gott!

/Hampus

_________________
Hampus Antonsson
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Börja med att kolla igenom detta:

https://rejsa.nu/forum/viewforum.php?f=76

Peeters tips är bra thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
hantonsson
Varberg
Här sen Okt 2016
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tack, får bli att plugga där och öva på Playstationet under vintern thumbs up

_________________
Hampus Antonsson
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11879



hantonsson skrev:
kör en BMW 123d.


Kul bilval thumbs up (lite partisk)
Körde själv drygt 30 varv med en sådan för ett gäng år sedan på ringen. Som alltid med ringen går det att köra fortare precis överallt, men skynda långsamt det är ingen tävling att köra på TF

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Snyggt kört.. vad gäller spårvalet finns där inget jag spontan kan säga rakt ut att du gör fel. Du behöver köra fler varv, få förtroende och öka farten. Fröst då kan man nog börja kolla vad som händer med spårval och vad som går att bättra syns att du precis som jag kört mycket tv-spel innan första resan thumbs up thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



Gabriel Wendel skrev:
Snyggt kört.. vad gäller spårvalet finns där inget jag spontan kan säga rakt ut att du gör fel. Du behöver köra fler varv, få förtroende och öka farten. Fröst då kan man nog börja kolla vad som händer med spårval och vad som går att bättra syns att du precis som jag kört mycket tv-spel innan första resan thumbs up thumbs up


Säger mannen som är ödmjukhet personifierad, var det 7:e varvet du körde 7:50 första gången du var nere.... thumbs up ?

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1890



hantonsson skrev:
Tack, får bli att plugga där och öva på Playstationet under vintern thumbs up


Generellt helt ok spårval men skulle säga vad det gäller spårvalet att du tar tidigt apex i ett gäng kurvor, det är seeeeeent på några ställen. Rätt apex som ger tidig gas tjänar man mycket fart på där nere.
Jag brukar alltid ge följande tips på både banor hemma och därnere:
Dela upp banan i partier (på Ringen blir det några stycken....) och koncentrera dig på ett i taget och att få det perfekt. När du gjort det i 5-7 varv så tar du nästa osv. På så vis så "sätter det sig" lättare.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Det ser rätt så bra ut tycker jag. Men du vill ju ha lite kritik, så det ska du få

Ett par ställen:

For sent ut till vänster efter Rävhålet i uppförsbacken. styr in tidigare och ta lite curb. Risk att man gör en Baumgartner R8 annars om det går fortare. (Google it )

Våga behålla mer fart efter bron i Adenau för att orka upp för den branta backen som går åt höger. Det är lite av ett konststycke men det går.

Fegar efter stora karusellen i nästa vänster-vänster kurva. Det går att hålla helt fullt genom dessa och sen bromsa upp mot curben ute till höger innan man svänger vidare upp för backen.

släpp ut bilen på väg ut mot sista rakan. ju mer rak ratt och gas, ju fortare går det.

Annars kommer detdär att lösa sig fint. Bara att börja bygga racerbil av den nu som återstår

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Nürburgring
Spårval
2537 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande