Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Litet batteri "stor" v8?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (25368 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

mats757 skrev:
Det där med laddarens storlek lever kvar från forntiden när laddaren påminde om en mindre svetsmaskin.
Var laddaren för stor blev spänningen lätt för hög och batteriet började koka. 17-18 volt var inte ovanligt.
Blysyra batteri är MAX 14,4 volt som gäller.
Ska man få ut det maximala ur en batteriladdning så är det bra om laddaren har lagom storlek, då får man i dom sista Ah också.
Med för stor laddare avbryts laddningen lite för tidigt.
Bra laddare, reglarar väldigt bra och överladdar inte batteriet.

Mats

Jo men att hitta en laddare är ju inget problem och jag vet inte varför du tar upp det?
Det vi pratar om att laddning från bilens generator !

Det är det som är problemet när det gäller litium batterier.
Alltså utgå från en bil generator på minst 100A vilka lithium-jon batterier klarar att laddas i en bil då när det kan skilja mellan 12-14volt och 10-140A

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009

Re:

RallyQuattro skrev:
mats757 skrev:
Det där med laddarens storlek lever kvar från forntiden när laddaren påminde om en mindre svetsmaskin.
Var laddaren för stor blev spänningen lätt för hög och batteriet började koka. 17-18 volt var inte ovanligt.
Blysyra batteri är MAX 14,4 volt som gäller.
Ska man få ut det maximala ur en batteriladdning så är det bra om laddaren har lagom storlek, då får man i dom sista Ah också.
Med för stor laddare avbryts laddningen lite för tidigt.
Bra laddare, reglarar väldigt bra och överladdar inte batteriet.

Mats

Jo men att hitta en laddare är ju inget problem och jag vet inte varför du tar upp det?
Det vi pratar om att laddning från bilens generator !

Det är det som är problemet när det gäller litium batterier.
Alltså utgå från en bil generator på minst 100A vilka lithium-jon batterier klarar att laddas i en bil då när det kan skilja mellan 12-14volt och 10-140A

Med en fungerande spänningsregulator på Generatorn är det exakt samma sak. Ingen skillnad.
Ska du fylla batteiet mer än 85% som en generator klarar att ladda ska man ladda batteriet med en laddare.
Men så länge spänningsregulatorn fungerar i generator, inga problem.

Generatorn kan vara på 500A utan problem, så länge spänningen är kontrollerad.

Lindesberg
Här sen Feb 2011

Tack Mats.

Spelar son sagt ingen roll hur stor generator man har. Batterier har ett inre motstånd sin begränsar hur mycket som går in. Stora batterier eller ex vis Optima batterier tar emot mer ström tack vare att de även kan leverera hög ström. Att blanda olika batterier är aldrig en bra idé.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Christer Johansson skrev:
Tack Mats.

Spelar son sagt ingen roll hur stor generator man har. Batterier har ett inre motstånd sin begränsar hur mycket som går in. Stora batterier eller ex vis Optima batterier tar emot mer ström tack vare att de även kan leverera hög ström. Att blanda olika batterier är aldrig en bra idé.

Ja, det inre motståndet begränsar strömmen som kan gå in.
Men på samma sätt som en varvtalsregulator på en motor begränsar maximalt varvtal så är det inte säkert att det är bra att ligga på den gränsen för att få livslängd på sakerna.

Så utan att bygga om hur generatorn sköter laddningen, mindre spann mellan batterispänningen och laddspänningen => mindre laddström, så gäller att till större generator går större (Ah) batteri. För livslängd alltså.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Men det jag undrar över är då varför alla lithium-ion batterier jag kollat på har ett info om MAX ampere dom får laddas med ?

Denna har ju massa skydd så dom borde ju då klara av en generator:
http://www.batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4 . . . .

Men det står samtidigt tex. detta:
Maximal arbetsströmstyrka 20A
Max. laddnigsströmstyrka 5A

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

RallyQuattro skrev:
Men det jag undrar över är då varför alla lithium-ion batterier jag kollat på har ett info om MAX ampere dom får laddas med ?

Hört talas om mobiltelefoner som "exploderar"?

Edit:
http://www.batteriexpressen.se/product.html/lithium-ion-batterilifepo4 . . . .

"Ekologiska: ingen syra, bly eller andra giftiga substanser"

Ha, ha, ha... Nä, Litium och de andra ovanliga ämnena i batterierna är ju helt problemfria!!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Jag ringde batteriexperten, men dom hade inga lithium-ion för bil bruk, utan dessa dom sålde var vanliga förbruknings batterier.

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Här kommer info och data på "mitt" TopEnd Lithium 12Ah

Dubbla batteripoler (en i varje hörn)
inbyggd cellbalancerings laddkrets
test "status" diod
spänning 13 volt
Kapacitet 12Ah
startström 800A i 15 sek
max kont. urladdn ström 400A
max konstant laddning 60A
max spänning 14,5 volt
vikt 2 kg
mått L175mm B 85mm H 130mm
pris Ca 3500:-

Lithium järnfosfat

finns på lager

Mer data om dessa batt kommer i en annan tråd inom kort...
mvh / P

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Tror inte att det är så noga. Har ett sånt här i båten 5.7l Chevrolet 350 v8:a. Visserligen inget sprut och fläktar mm men det mesta sådant är ändå inaktiverat vid motorstart. Kan behöva dra länga på starten om förgasaren trilskas.

http://www.seasea.se/batteri-varta-marin-75ah

75 Ah, 600CCA och 18.5kg.

Jag är bra nyfiken på hur bra Li-jon batterierna fungerar. Bör funka fint i en racebil, detta ska starta en stor v8:a utan några problem.
https://shop.antigravitybatteries.com/products/starter-batteries/extre . . . .

2.13 Kg och så litet att man kan placera det nära startmotorn med grova korta kablar. Är ett batteri som kan leverera mycket ström som man behöver. Kapaciteten behövs bara om man ska köra förbrukare utan motorn igång. Eller väldigt många motorstarter i förhållande till körd sträcka.

90A generator betyder inte att den laddar batteriet med 90A även om den kan. Storleken på generatorn dimensioneras av hur mycket förbrukare man har när motorn är igång + kapaciteten som behövs för att ladda upp batteriet efter senaste motorstart.

En sån här starthjälp startar utan problem en Viper V10:a på drygt 8l eller en 496 kubiktums 8.4l marinmotor med så urladdade blybatterier så att det bara klickar i solenoiden. Har ingen större kapacitet i Ah men kan leverera upp till 600A startström.
https://shop.antigravitybatteries.com/products/micro-starts/xp-10/

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Du såg att det stog" max charging rate 12 amp" på det va? (ATX20)

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Per Honda skrev:
Du såg att det stog" max charging rate 12 amp" på det va? (ATX20)

Betyder det att det brinner upp om man laddar det med mer än så? Tänker att Li-Jon batterier borde ha en inbyggd skyddskrets som begränsar maximal laddström om de är avsedda att ersätta normala blybatterier.

/Andreas

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Det kan de ha men de som är avsedda för start har inte alltid det.
ett skäl är att det blir väldigt kostsamt att bygga en krets som pallar 800 ampere i startström
ett annat skäl att om det blir överladdning vill man kanske inte att batteriet plötsligt slår av sig, då kan det bli trassel med andra system ombord.
De tål ju en viss grad av överström under kortare tid men 12A lär vara i lägsta laget
Det är anledningen till varför "mitt" minsta är på 6AH, (Tål 30A) går man ner lägre i kapacitet blir det väl låg laddningstålighet

fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Jag kör med ett litet AGM-batteri som jag köpte från ebay.de, Multipower MP22-12C heter det.
Samma storlek och vikt som ett PC680 men med högre kapacitet och till ungefär halva priset.
Var lite skeptisk till att den verkligen skulle orka leverera tillräckligt med ström men den uppmätta inre resistansen (6,6mΩ) var faktiskt lägre än vad Odyssey specar på sitt PC680 (lägre resistans=högre startström).
Haft det i två säsonger i min S2000 nu och det funkar fortfarande fint, trots E85 konvertering med tillhörande startproblem
Min startmotor drar dryga 400A som mest under de första ms.

RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

Per Honda skrev:
Här kommer info och data på "mitt" TopEnd Lithium 12Ah

Dubbla batteripoler (en i varje hörn)
inbyggd cellbalancerings laddkrets
test "status" diod
spänning 13 volt
Kapacitet 12Ah
startström 800A i 15 sek
max kont. urladdn ström 400A
max konstant laddning 60A
max spänning 14,5 volt
vikt 2 kg
mått L175mm B 85mm H 130mm
pris Ca 3500:-

Lithium järnfosfat

mvh / P

Detta låter ju som ett vettigt batteri om man vill spara vikt thumbs up

Är det vanliga runda poler eller typ m6 ?

Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

M6
Adaptrar finns till "vanliga"

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Re:

fonzeka skrev:
Jag kör med ett litet AGM-batteri som jag köpte från ebay.de, Multipower MP22-12C heter det.
Samma storlek och vikt som ett PC680 men med högre kapacitet och till ungefär halva priset.
Var lite skeptisk till att den verkligen skulle orka leverera tillräckligt med ström men den uppmätta inre resistansen (6,6mΩ) var faktiskt lägre än vad Odyssey specar på sitt PC680 (lägre resistans=högre startström).
Haft det i två säsonger i min S2000 nu och det funkar fortfarande fint, trots E85 konvertering med tillhörande startproblem
Min startmotor drar dryga 400A som mest under de första ms.

Det ser ju intressant ut. Finns till bra peng med frakt här: https://www.bleiakku.info/multipower-mp22-12c-bleiakku-12v-22ah-zyklen . . . .
Är de bättre än Biltemas Blyackumulatorer?
80413 12v 18,0AH 181 x 76 x 167 6,3 kg 499 SEK

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

Per Honda skrev:
Det kan de ha men de som är avsedda för start har inte alltid det.
ett skäl är att det blir väldigt kostsamt att bygga en krets som pallar 800 ampere i startström
ett annat skäl att om det blir överladdning vill man kanske inte att batteriet plötsligt slår av sig, då kan det bli trassel med andra system ombord.
De tål ju en viss grad av överström under kortare tid men 12A lär vara i lägsta laget
Det är anledningen till varför "mitt" minsta är på 6AH, (Tål 30A) går man ner lägre i kapacitet blir det väl låg laddningstålighet

Sant. Frågan är dock vad det blir för laddningsström med runt 14v i laddspänning på ett Li-Jon batteri med låg inre resistans. Ett vanligt blybatteri kan inte laddas med mer än runt 30% av kapaciteten per timma, dvs ett 42Ah batteri landar på runt 12A i laddström. Generatorn ska strömförsöja bilen + ge de 12Ah i laddström till batteriet.

800A startström lär starata en V8:a hur lätt som helst. Kan man få till det med 2kg batteri så är det grymt. V8:or är inte så svårstartade, är många cylindrar att tända på så de går ganska lätt upp i varvtal. Hade ett 40-50Ah batteri i båten förut och det startade motorn utan problem. Mercury 496:orna på 8.4l startar man med ett vanligt optima batteri. Är stor skillnad på att kallstarta vid -20 mot att göra det när det är plusgrader, då kör man ändå inte sin banbil...

Lite överkurs med 800A startström för min 2l sugmotor som är extremt lättstartad men är livslängden bättre än med ett mindre batteri så kan det vara värt det. Men visst skulle ett 16-22Ah AGM batteri fungera utmärkt också, men det väger ändå så pass mycket att man inte kan placera det fritt och slippa långa kablar till batteriet vilket man kan göra med ett Li-Jon batteri där kablarna till baksätet väger lika mycket som själva batteriet.

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Millbro:
Du kan ha tex det minsta på 6 ah som ger 380 A
1900 kostar det och väger 1,1kg 😀

fonzeka
Avesta
Här sen Apr 2005

Re:

Karl Birgander skrev:

Det ser ju intressant ut. Finns till bra peng med frakt här: https://www.bleiakku.info/multipower-mp22-12c-bleiakku-12v-22ah-zyklen . . . .
Är de bättre än Biltemas Blyackumulatorer?
80413 12v 18,0AH 181 x 76 x 167 6,3 kg 499 SEK

Har ingen erfarenhet av Biltemas variant men om man kikar på specarna så verkar det ju helt klart sämre.
Med bara 1 års garanti så är det kanske inte riktigt värt att testa dem heller.

Per Honda kan du lägga upp lite bilder på dina batterier?
Är lite intresserad hur de ser ut och hur skyddskretsarna är monterade, om det nu syns.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Ja gillar med lipo

Liknade som per Honda pratar om 1kg och cca på 220. Blir sånt i Rsr till nästa år. Måste ta tbx vikt mot dom tyngre driv axlarn

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Dom är inte helt lev klara, men vafan..
Så här ser de ut iaf, nästan klara

Skruva banåkabil
Litet batteri "stor" v8?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
13 besök senaste veckan (25368 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande