Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
p. johansson skrev:
vad är det för kugghjul du har använt dej av till
dörrmekanismen? går det att få kika på
någon ritning till dörrgångjärnet, e ju bara så rätt..


La upp modell och ritningar, är förmodligen en hel del grejer med i filen som inte används tog hela mappen. Ritad i Inventor

http://3d-scanning.se/sensor/hinge.rar

Kugghjulen köpte jag från amazon var rea på dem när jag beställde kostade ca 250kr/st då, såg att de var dyrare nu, kollade även med mekanex här i sverige de skulle ha 1048+moms för ett par.

https://www.amazon.com/gp/product/B004N62RCG/ref=od_aui_detailpages00?ie=UTF8&psc=1
https://www.amazon.com/gp/product/B004N62RC6/ref=od_aui_detailpages01?ie=UTF8&psc=1
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
knotan skrev:
Jag bor nästan vid hävla och köper/byter en del tjänster inom jobbet med häfla samt känner någon halvt som halvt på skärningen där så blir priset inte rätt kanske jag kan hjälpa till och fixa lite via min kontakt


Hittade nu på morgon att Helens rör har rör-laser och eftersom vi brukar handla rören därifrån kommer vi börja kolla med dem va de ska ha för jobbet, annars hör jag av mig.
Citera
grusbusen
Smålandsskogen
Här sen Feb 2011
Inlägg: 265



Intressant bygge!
Ska höra mig för angående rörlåser. Visst är du ute efter en "vanlig" 2D laser? Finns med 3D också men är betydligt ovanligare😊
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



Är inte problemet med 122 rörbitar (244 ändar alltså) att det blir ställ och programmering av varje ände eftersom de sannolikt är unika?

Det är väl ungefär som med 122 unika plåtbitar? Rörlaser kanske är en effektigare och därmed billigare metod?
Hade inte ni en egen plasma som ni skar sånt här med innan?
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Är inte problemet med 122 rörbitar (244 ändar alltså) att det blir ställ och programmering av varje ände eftersom de sannolikt är unika?

Det är väl ungefär som med 122 unika plåtbitar? Rörlaser kanske är en effektigare och därmed billigare metod?
Hade inte ni en egen plasma som ni skar sånt här med innan?


Jag har inbillat mig att programmen till rörlasrarna automatiskt lägger ihop rören och placerar ut dem på ett långt rör så man inte behöver vara inne och pilla i varje rörända. Så man klarar sig med en ställkostnad för varje dimension.
Kollade på en film på youtube och där tar programmet och identifierar rören direkt från sammanställningen och lägger upp automatiskt på rör i rätt storlek. https://www.youtube.com/watch?v=ISHtEiAkFGo

Visst har vi en plasma som vi körde med när vi byggde Atomen, funkade ok på rör från 40mm och uppåt, problemet med 30x2 rör som mesta av chassit består av är att plasmastrålen blir så pass bred i förhållande till rörets omkrets så det blir väldigt grovt, vi fick förlänga varje rör några mm och sen slipa till dem för att de skulle passa bra.


Boxat rockers till i fram.
Citera
p. johansson
vårgårda
Här sen Jan 2005
Inlägg: 526



edit:blev en dubbel..

_________________
peter johansson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
p. johansson skrev:
vad är det för kugghjul du har använt dej av till
dörrmekanismen? går det att få kika på
någon ritning till dörrgångjärnet, e ju bara så rätt..


Se svar en bit upp
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Kul med energispridande folk, min är höstslut. Inne i B period.

Men om ni vill kan ni låna min stolsform.

Och kommer Alfa in i bilden (inte billigt med delar tycker jag) så kan ni ju mäta på min. Har en 2,5 24v v som står och dammar btw.

Kul bygge, gillar faktiskt karossen. Sett den på nätet och den ser ju för fasiken helt "up to date" ut.
Cool.
Hoppas jag blir klar innan er annars får jag skämmas skiten ur mig.

Själv tycker jag att i modernitets linjen följa det lite moderna motorvalet är rätt. Hyffsat liten maskin med turbo och möjlighet till lågt tryck vid cruising och ev mindre soppaförbruk. Och mysig inredning.

Kom gärna och hälsa på.

0707981774 / Håkan

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444




_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2325



Håkan Haver skrev:
Kul med energispridande folk, min är höstslut. Inne i B period.

Men om ni vill kan ni låna min stolsform.

Och kommer Alfa in i bilden (inte billigt med delar tycker jag) så kan ni ju mäta på min. Har en 2,5 24v v som står och dammar btw.

Kul bygge, gillar faktiskt karossen. Sett den på nätet och den ser ju för fasiken helt "up to date" ut.
Cool.
Hoppas jag blir klar innan er annars får jag skämmas skiten ur mig.

Själv tycker jag att i modernitets linjen följa det lite moderna motorvalet är rätt. Hyffsat liten maskin med turbo och möjlighet till lågt tryck vid cruising och ev mindre soppaförbruk. Och mysig inredning.

Kom gärna och hälsa på.

0707981774 / Håkan


Den stolen ser ju riktigt bra ut. Jag ska ned till Stockholm på fredag så jag kommer gärna förbi på lördag och gör ett studie besök.

_________________
Robert Ajdén

www.ajden.se
www.3d-scanning.se
http://mves.se
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Ajden skrev:
Håkan Haver skrev:
Kul med energispridande folk, min är höstslut. Inne i B period.

Men om ni vill kan ni låna min stolsform.

Och kommer Alfa in i bilden (inte billigt med delar tycker jag) så kan ni ju mäta på min. Har en 2,5 24v v som står och dammar btw.

Kul bygge, gillar faktiskt karossen. Sett den på nätet och den ser ju för fasiken helt "up to date" ut.
Cool.
Hoppas jag blir klar innan er annars får jag skämmas skiten ur mig.

Själv tycker jag att i modernitets linjen följa det lite moderna motorvalet är rätt. Hyffsat liten maskin med turbo och möjlighet till lågt tryck vid cruising och ev mindre soppaförbruk. Och mysig inredning.

Kom gärna och hälsa på.

0707981774 / Håkan


Den stolen ser ju riktigt bra ut. Jag ska ned till Stockholm på fredag så jag kommer gärna förbi på lördag och gör ett studie besök.


Plinga så stämmer vi av. Sikta på Ingarö

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
I väntan på material att bygga av har jag börjat rita lite på instrumentpanelen, vi kommer att köra digidash som instrument, i mittkonsolen kommer en android baserad stereo sitta, för att ta hand om backkamera, lap-timer, gps mm. Och eftersom jag tycker om att använda mina byggen även till vardags så ska en AC tryckas in under instrumentpanelen någonstans.
Mittkonsolen kommer att få rundade kanter och digidashen en utskjutande konsol även den.
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444




_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Får man fråga varför valet föll på digidash och till exempel inte nån mätare till mc, typ koso eller liknande.
Är det möjligheten till att bygga vidare med gps och tidstagning som lockar?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
JS_Racing skrev:
Får man fråga varför valet föll på digidash och till exempel inte nån mätare till mc, typ koso eller liknande.
Är det möjligheten till att bygga vidare med gps och tidstagning som lockar?


Vi har samma typ av modell av mätare i Atomen, Hundkojan och Bentleyn så det har blivit lite Ajdén-standard. Jag tycker den är prisvärd och känns rubust, kommer komplett med alla givare man behöver för att köra en vanlig bil, oljetemp, oljetryck, vattentemp, hastighetsmätare, shiftlight, tankmätare, växelindikator, indikeringslampor mm. Är tämligen enkel att hålla på med bara att koppla in datorn och confa den via mjukvara man får med.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Har ni fått mjukvaran att fungera?

Jag har försökt att installera den på både win 7 och 10 samt köra i bakåtkompatibelt läge, men lyckas inte få igång det på något sätt.

Har ni något bra tipps?

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Har ni fått mjukvaran att fungera?

Jag har försökt att installera den på både win 7 och 10 samt köra i bakåtkompatibelt läge, men lyckas inte få igång det på något sätt.

Har ni något bra tipps?


Ja har fått den att fungera dock bara på vissa datorer, funkar inte på mappardatorn som kör XP, funkar på min stationära som kör windows 7, funkar inte på min jobbdator som även den kör windows 7, funkar på brossans stationära som kör XP och funkar på brossans scanningsdator som kör 7. Har inget bra svar på varför det funkar på vissa datorer men inte andra.
Så det enda tipset jag kan ge är att prova en annan dator.
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Jag har hjälpt en kompis lite med digidash för nåt år sen och hade samma problem med att den bara funkade på vissa datorer.

Efter mycket strul kom jag på vad det var, man kan ändra teckensystem för olika länder i Windows. Det har med punkter och komman osv att göra. Kommer inte ihåg exakt hur man ändrar men det vet säkert nån som är mer kunnig på datorer. Ändrade man format där så funkade det sen.

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Tror att det är att man måste ha tangentbordet på us/eng och ej sw/sv.

Vill oxå minnas att det blir fel med punkt/komma tecken.

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1188


Trådstartare
Har svetsat ihop de riktiga infästningarna till dörrgångjärnen, för att slippa mäta in bitarna på rätt plats så tog jag och ritade in styrningar innan de skars ut, riktigt smidigt. thumbs up



Har även svetsat ihop fästena till pedalstället.


Också en liten bild hur chassit ser ut i datorn just nu.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



conman skrev:
Tror att det är att man måste ha tangentbordet på us/eng och ej sw/sv.

Vill oxå minnas att det blir fel med punkt/komma tecken.


Med tangentbordet inställt på eng och land som storbritanien i win 10 samt att köra programmet i kompabilitet för XP service pack 3 så startade det direkt thumbs up thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ajdén Sensor GTR -2018
<<   1, 2, 3, 4 ... 25, 26, 27   >>
59 besök senaste veckan (369128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande